Inlägg från: Moi Je Joue |Visa alla inlägg
  • Moi Je Joue

Tygblöjetråden 24

Tazzme skrev 2011-11-21 18:24:58 följande:
    En fråga här nu igen (dyker bara upp här då jag har nåt att fråga Skrattande):

Är det någon som har nån länk eller likn. till nåt ställe där jag kunde hitta lite siffror eller statistik över tygblöjor vs. engångsblöjor?
    T.ex. någon undersökning som visar på att tygblöjor är bättre för miljön, eller siffror på t.ex. hur många engångsblöjor man använder i genomsnitt för ett barn och hur mycket man kan spara på att använda tygisar istället.

Tror ju själv att tygisar är bättre på alla sätt och vis, men jag skulle behöva lite siffror Glad
    har nyligen börjat använda tygisar, har sett lite siffror på imse vimses sida www.imsevimse.se/faq.pab dock inga studier så jag vet inte var infon kommer ifrån :)
  • Moi Je Joue

förresten, ny i tråden, såg att ni diskuterade menskopp i tidigare, är det bra? skulle gärna använda tygbindor men för närvarande har jag lagt alla mina pengar på tygblöjor och menskopp är ju en väldigt liten engångskostnad.
    funkar det bra även om man är lite öm i ärren efter förlossningen? (har fått mens, det är alltså inte till avslaget)

• Moi Je Joue
    knytis skrev 2011-11-21 22:42:16 följande:
    Beror förstås på hur öm man är. Det är väl viktigt att man är ordentligt läkt iaf (annars är det ju inte så kul att rumstera om där  ;) Jag började använda min kopp igen ungefär två månader efter förlossningen och det gick bra, hade lite läckagebekymmer i början dock, man är ju inte så spänstig direkt efter så att säga. Så mitt tips är väl att inte köpa för liten.
    Annars är kopp det bästa köp jag någonsin gjort, har så många fördelar så jag kan knappt rada upp dem, jag kompletterar med tygbindor vid behov. Världsklass!!
    jag är bra ihopläkt, det är snart 8 månader sen men det stramar lite vid själva ingången, jag sprack rätt rejält. det här är min första mens och det känns inte alls lockande med tampong och tycker binda är lite meckigt. har hört så översvallande fantastiskt om menskopp så det vore väl underligt om det inte skulle vara en hit. kanske ska slå till på en imorn då.. hmm hmm.. lite rädd att det ska göra ont bara, kan man använda glidmedel eller olja eller nåt?
  • Moi Je Joue
    betula skrev 2011-11-21 23:32:56 följande:
    Det går bra att använda olja/glidmedel för att få in den. Jag använde det de första gångerna innan jag fått till hur jag skulle göra för at det skulle vara enkelt att få in den. Och man behöver inte drabbas av panik (som jag gjorde första gången) när man inte får tag i den för att den är så hal, det går att krysta ut den ;)
    hmm då kanske jag slår till på en imorn, jag ska köpa lite tygblöjor på knyt an som har rea. menskopp passar ju under hela mensperioden så det blir bra det..

förresten bloggar jag om bl a om tygblöjor, och recenserar, som är mitt nya intresse :) kolla in vetja:
    blogg.mama.nu/myfavorite/
  • Moi Je Joue
    llotta skrev 2011-11-22 21:09:41 följande:
    Hmm. Tack för tips om knyt ans rea. Beställda några FB onesize då vi varit himla nöjda med de vi haft i strl small. Oklart om vi egentligen behövde fler, men de är ju så fina! (helt fast i träsket och dottern är bara sju månader...)
    ja det är löjligt kul att shoppa blöjor, jag köpte en FB onesize och en charlie banana, kostade bara 99kr och hon som hade butiken sa att de var väldigt lika FB. och snart får jag hem en BG 4.0 pocket och en BG organic AIO. ska bli mycket spännande. men jag måste hålla mig lite nu annars ruinerar jag mig. inhandlade förresten en menskopp, måste bara våga prova den också.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24