• Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 5 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt  1  2 1/2 år- tiden flyger iväg!!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 15:13
    Vi utökar tråden till att omfatta barn från nyfödd to.m 6 års ålder.
    Min kille och flera här inne fyller snart 3 år! Det känns märkligt och underbart!
    Trodde inte att vi skulle få uppleva det och dessutom att det gått så snabbt!

Min kille är numera en piggelin som kan alla siffror till 9, kan få vilken teknisk pryl som helst att funka och som har sin kanpp på magen.
  • Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!
  • Amelie av Paris

Hårda plastmuggar. Om man håller precis under munnen kan man fånga upp det mesta och slipper både golv och klädtvätt... :)

• tummeliten

är så innerligt trött på spya nu såfinns det något som heter spy depp så loooooooooooovar jag att jag drabbats av det..att se sitt allt spy sig igenom hela dagarna,får torka upp stora och små pölar och tårarna bränner i ögonen av frustration...när ska dom hjälpa mitt barn??? nexium hjälper inte precis som jag sa ifrån början..ursäkta för ett sån förtvivlat skrivem tråd..

• 060810

Tummeliten: vi finns här för att lyssna! Tyvärr har jag inget bra svar, men hoppas du får hjälp. Vi har haft massiva kräkningar här med men det är nästan borta nu. Vi har fått losec. Har ni provat det?

• bdmc

Jag förstår inte hur vi skulle få det att fungera med kräkpåsar. lär ju aldrig hinna fånga det. sonen kräker typ 5 gånger i timme och det kan gå en timme efter att han ätit så kommer världens flod.

• mjuik
    tummeliten skrev 2011-11-06 23:50:48 följande:
    är så innerligt trött på spya nu såfinns det något som heter spy depp så loooooooooooovar jag att jag drabbats av det..att se sitt allt spy sig igenom hela dagarna,får torka upp stora och små pölar och tårarna bränner i ögonen av frustration...när ska dom hjälpa mitt barn??? nexium hjälper inte precis som jag sa ifrån början..ursäkta för ett sån förtvivlat skrivem tråd..
    Om inte nexium hjälper, tjata så att ni får prova någon annan. Varken nexium eller lanzo hade efftekt på V men zantac funkar jättebra.
    Har ni någon kontakt med Uppsala?
    bdmc skrev 2011-11-07 08:41:04 följande:
    Jag förstår inte hur vi skulle få det att fungera med kräkpåsar. lär ju aldrig hinna fånga det. sonen kräker typ 5 gånger i timme och det kan gå en timme efter att han ätit så kommer världens flod.
    Det här låter kanske lite galet (med tanke på att sjukvården tycker att ju mera mat ju bättre) men har ni testat att ge mycket mindre mat?
    V kräktes upp allt hon fick förut, när vi drog ner mängderna blev det väldig skillnad. Och i längden blir det ändå samma. Få mycket mat och kräkas upp allt blir samma som att få mindre mat och inte kräkas. Då kan man lika bra ge mindre mat direkt och barnet slipper kräkas.
    Har ni någon magmedicin?
  • bdmc

De bytte ersättning på sonen idag. Och på två mål blev det ett nytt barn vi fick. trots att de blandade hälften hälften för smakens skull. han får nu en ersättning som tjocknar när det kommer ner i magen och är därför svårare att kräka upp. han lyckades hålla sig  på det i 3.5h ((mot max 2h innan) innan han blev hungrig igen. han har fått sova mellan målen utan att kräka konstant/hosta osv.... från och med imorgon bitti ska han bara få den nya ersättningen och om det fortsätter så här bra ska de berika den så han kan börja gå uppåt ivikt istället för ner.

i nuläget har han ingen magmedicin. har testat nexium och zantac men inget har hjälpt. ska eventuellt få en annan att testa nu om var licenskrävande.    

• 060810

Hoppas det funkar med nya ersättningen. :) enfamil?
    Hoppas de är snälla mot er! ;)

• bdmc

ja så heter det. enfamil. hade dålig koll på vad det hette. han har ju haft mjölkfrikost innan. men vi gör ett test med detta... finns ju ingen mjölkfri motsvarighet....

var lite strul imorse med en hemsk läkare. Krävde att få Tims neoläkare och han kom på 45min. sen lades en ordentlig plan upp sen har det varit lugnt!!  

• 060810

Vilken neo läkare har ni?
    Skönt när de lyssnar. :) jag har med fått kämpa som ett djur för allt. :( bäst hjälp har jag fått i Lund.

• tummeliten
    bdmc skrev 2011-11-07 20:12:07 följande:
    ja så heter det. enfamil. hade dålig koll på vad det hette. han har ju haft mjölkfrikost innan. men vi gör ett test med detta... finns ju ingen mjölkfri motsvarighet....

var lite strul imorse med en hemsk läkare. Krävde att få Tims neoläkare och han kom på 45min. sen lades en ordentlig plan upp sen har det varit lugnt!!  
    enfamil spydde isabell upp som vatten.inte ens det fick ligga kvar i magen en pressning och sen kom det kaskader:( hoppas det funkar för er!:)
Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!