tummeliten skrev 2011-10-16 22:51:04 följande:
min dotter har ingen knapp,men jag hade varit super glad om jag skulle kunna få veta lite mer om just knapp.
min dotter föddes i v 24 och vägde 488g och var 28cm lång.sen hon föddes har maten varit en ständig kamp,hon är 13mån okorr och 9 mån korr.hon har reflux och klarar inte av att ens smaka på någon mat utan att börja kvälja även om hon inte sväljer den så kaskad kräks hon.och får fullständigt panik.det hon lever på idag är pepticate med ena go mjölkfri gröt(för att göra den tjockare)och samma gröt med blåbärs pure och en klick smör i (en halv portion gånger 2)samt majsbågar.men sen funkar inget annat utan panik plus kaskad kräka.
jag är jätte orolig och varken läkarna eller dietisten verkar veta vad dom ska göra.isabell väger endast 6,5kg och är 64cm lång.liten och smal.. har någon ett tips till en förtvivlad mamma?
Hej!
Jag tycker att det låter som att hon är på god väg! Om hon klarar gröt och majskrokar är hon ju riktigt duktig. Vad har du provat för olika sorters puréer? Det finns ju väldigt många olika märken och många olika konsistenser.
Jag har en son som föddes i vecka 25, vägde 442g och var 26 cm lång. Han blir 13 mån om några dagar och är alltså ca 9,5 mån korrigerat (alltså ganska likt din dotter). Han väger nu 7,3 kg och är 65,5 cm lång, så han är också liten!
Han har under lång tid haft stora problem med maten. Han var duktig att äta från början, men några envisa förkylningar gjorde att han näst intill slutade att äta. Vi mattränar minst två ggr per dag med pureer av olika slag och gröt. Han är precis som din dotter väldigt känslig i munnen och kräks för minsta lilla obehag. Resten av energiintaget kommer från MiniMax som vi ger honom via flaska. Han suger dock inte så mycket, men sväljer om vi låter det rinna ner i munnen på honom. Mycket bråk blir det och det känns som att man plågar honom många gånger.
Vi står nu i kö till att få en knapp. Vi har tänkt att knappen kan bli som ett komplement. Vi ska fortsätta matträna mycket (ännu mer än vi gör nu). Fördelen blir att man kan ge det vi nu ger från flaska via knappen i stället.
Knappen går in genom huden till magsäcken och sitter fast med en ballong som fylls med sterilt vatten (tror jag) inne i magsäcken. Finns många här som säkert kan förklara bättre hur en knapp fungerar:)