• Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 5 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt  1  2 1/2 år- tiden flyger iväg!!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 15:13
    Vi utökar tråden till att omfatta barn från nyfödd to.m 6 års ålder.
    Min kille och flera här inne fyller snart 3 år! Det känns märkligt och underbart!
    Trodde inte att vi skulle få uppleva det och dessutom att det gått så snabbt!

Min kille är numera en piggelin som kan alla siffror till 9, kan få vilken teknisk pryl som helst att funka och som har sin kanpp på magen.
  • Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!
  • trim

Jiged:  Var in som hastigast på din blogg o skrattade åt din lista över vad ni INTE testat för mat...! Välling är ju liksom rätt vanlig mat för bebisar...    När vår Olle var liten o hade sond i näsan fick jag också frågan en gång om vi inte hade provat att ge på flaska.... Näe, vi tänkte liksom inte på att man kunde göra det utan satte en slang genom näsan istället... 

O kul att ni blivit av med knappen, grattis! Här äts det men lite för lite o jag tror inte riktigt att hungern eller vetskapen om hur man identifierar känslan av hunger, finns fullt ut... Låter spännande med programmet från kliniken, var lite inne på det fr flera år sen men kollade inte riktigt upp det. Finns ju en dokumentär om en flicka som besöker samma klinik o som börjar äta. Är det någon som vet var man hittar den, skulle vara intressant att se.

• Adni
    Rose Bay Willow skrev 2011-11-20 22:23:17 följande:
    Fem veckor utan knapp, och C har varit förkyld och hemma från dagis i 3 av dem. Hade gått ner 750 gram men nu upp 100 igen. Han får hur mycket glass och Drömyoggi han vill. Och choklad! ;)

Ärret börjar skrumpna ihop mer och mer, hoppas det bara ska bli en pyttegrop till sist.

Om knappt 2 månader fyller han 4! Kan någon berätta vart åren tagit vägen?

Hur har ni det annars i tråden? Adni? Klara? Coche? Skumboll?

Saknar er som var med från början, men jätteskoj med nya och små framsteg.

Hej hej

Datorn här hemma har börjat krångla som tusan så besöken ute på nätet är något begränsade för tillfället.

Här har vi precis ökat på E:s matmängd i knappen på dagtid så vi ska slippa koppla på matpumpen på natten. Men det går inte så lysande direkt... Idag får hon lite i jejunostomin ändå för hon kräks upp mer än hälften av det vi ger henne så hon orkar inte annars. Hon har börjat gå ner lite i vikt men dietisten tyckte ändå att vi skulle testa och se hur det går. Vi får väl se. Hade det inte varit för kräkningarna så skulle det ju vara hur bra och skönt som helst. Fattar inte att hon inte kan sluta kräkas... Blir galen!

Det är väl helt enkelt fel årstid för oss just nu med förkylningar osv. Längtar till sommaren.

E har fått nya rör i öronen nu så hör och häpna; hon HÖR!!! Fantastiskt!

Tycker att det är så roligt att höra att det går så bra för C! Längtar efter när vi är i samma sits. Siktar på att ha E knapp- och kräkfri till tonåren!
  • 060810

Adni: det kommer det kommer. Men förstår att det är jobbigt särskilt med kräkningarna. Har hon både knapp och sån jejustomi (jag kan inte stava till det)?

Här går det väl så där. Äter bra på dagis enligt dem, hemma funkar flaskan men mat, näää det ska vi inte ha... om det nu inte är hjortkorv som hon fick smaka på julbordet vi var på, det gillade hon visst (åt 1 liten skiva) och lax. :)
    Så jag är rätt glad över hur det är just nu. Ja förutom att hon är sjuk då, det hade vi ju kunnat slippa... Hade ett 5 timmar långt kruppanfall i natt och det låter som det snart är dags igen för ett nytt... Trött är bara förnamnet på vad jag är... 

• Adni
    060810 skrev 2011-12-10 22:45:53 följande:
    Adni: det kommer det kommer. Men förstår att det är jobbigt särskilt med kräkningarna. Har hon både knapp och sån jejustomi (jag kan inte stava till det)?

Här går det väl så där. Äter bra på dagis enligt dem, hemma funkar flaskan men mat, näää det ska vi inte ha... om det nu inte är hjortkorv som hon fick smaka på julbordet vi var på, det gillade hon visst (åt 1 liten skiva) och lax. :)

Så jag är rätt glad över hur det är just nu. Ja förutom att hon är sjuk då, det hade vi ju kunnat slippa... Hade ett 5 timmar långt kruppanfall i natt och det låter som det snart är dags igen för ett nytt... Trött är bara förnamnet på vad jag är... 

Jo, hon har både och. Fick knapp först i förhoppning att det skulle bli bättre med kräkningarna när nässonden försvann och inte längre satt och retade i svalget men så blev det ju inte. Hon gick inte upp i vikt alls, kräktes bara allt, så då fick hon jejunostomin. Fick ett tag all mat in i tunntarmen men nu är vi över med maten i knappen istället. Går sådär...
  • 060810
    Adni skrev 2011-12-11 08:48:56 följande:
    Jo, hon har både och. Fick knapp först i förhoppning att det skulle bli bättre med kräkningarna när nässonden försvann och inte längre satt och retade i svalget men så blev det ju inte. Hon gick inte upp i vikt alls, kräktes bara allt, så då fick hon jejunostomin. Fick ett tag all mat in i tunntarmen men nu är vi över med maten i knappen istället. Går sådär...
    Okej. Fy vad trist att det inte funkar att få maten i magsäcken istället. Hoppas verkligen det blir bättre. De vet inte alls varför hon kräks när hon får den i magsäcken? Vi är ju förskonade för Jonalies kräkningar minskade när hon fick knappen och försvann i stort sett när hon fick refluxmedicin när hon precis fyllt 1 år.
  • Adni
    060810 skrev 2011-12-11 10:01:19 följande:
    Okej. Fy vad trist att det inte funkar att få maten i magsäcken istället. Hoppas verkligen det blir bättre. De vet inte alls varför hon kräks när hon får den i magsäcken? Vi är ju förskonade för Jonalies kräkningar minskade när hon fick knappen och försvann i stort sett när hon fick refluxmedicin när hon precis fyllt 1 år.

Nej, ingen vet varför hon kräks som hon gör. På röntgen ser det inte ut att backa (=slapp övre magmun).

Hon får upp mellan 1/2-2/3 av det vi ger henne i knappen just nu och det funkar inte, hon blir bara arg o trött. Hon hade gåty ner lite i vikt när vi vägde in henne för någon vecka sen och det har nog inte vänt uppåt direkt sen vi slutade ge på natten skulke jag tro.

Vad skönt att J slutade kräkas. Man får försöka vara glad åt det lilla även om det är svårt när man är helt slut och det är kaos runt omkring.
  • Coche

Grattis jiged! Det är så kul att höra om familjer där det går bra. Tack igen också för att du tog dig tid att prata med mig i telefon när vi k Precis hade kört igång vår sondavvänjning. Det har inte gått lika fort för oss som för er, nattmålet har vi kvar och det går åt mycket energi och ork för att få i honom tillräckligt med mat ändå. Men jämfört med tre månader sedan så har vi det så otroligt mycket bättre.

• Adni

Är det bara vi som har stort barn (E är 4 år) som fortfarande kräks mycket varje dag??? Är otroligt less på det här nu. Alla tips mottages tacksamt!

• 060810

Idag är jag superglad över en halv fiskpinne och 3 tsk mos. :)

Adni: tyvärr inga tips men önskar att ni snart får det bättre.

• tummeliten
    060810 skrev 2011-12-12 20:24:25 följande:
    Idag är jag superglad över en halv fiskpinne och 3 tsk mos. :)

Adni: tyvärr inga tips men önskar att ni snart får det bättre.
    men vad skoj:) grattis.. förstår verkligen din lycka :)

här körs det med sond och det fröken orkar äta utöver..hoppas snart att det kommer fungera med något för isabell med snart: :/
Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!