• Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 5 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt  1  2 1/2 år- tiden flyger iväg!!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 15:13
    Vi utökar tråden till att omfatta barn från nyfödd to.m 6 års ålder.
    Min kille och flera här inne fyller snart 3 år! Det känns märkligt och underbart!
    Trodde inte att vi skulle få uppleva det och dessutom att det gått så snabbt!

Min kille är numera en piggelin som kan alla siffror till 9, kan få vilken teknisk pryl som helst att funka och som har sin kanpp på magen.
  • Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!
  • Rose Bay Willow

God Fortsättning Alla!

Här är allt fint, lillen äter allt på julbordet utom mammas favorit Halländsk långkål!
    Tänk att vi skulle få en knappfri Jul!
    Önskar er alla ett knappfritt, eller kräkfritt 2012! 

• Jiged
    Coche skrev 2011-12-11 22:56:37 följande:
    Grattis jiged! Det är så kul att höra om familjer där det går bra. Tack igen också för att du tog dig tid att prata med mig i telefon när vi k Precis hade kört igång vår sondavvänjning. Det har inte gått lika fort för oss som för er, nattmålet har vi kvar och det går åt mycket energi och ork för att få i honom tillräckligt med mat ändå. Men jämfört med tre månader sedan så har vi det så otroligt mycket bättre.
    Tack! Gott att höra att ni är på G. Jag har tänkt på er. Hoppas att det fortsätter att gå stadigt uppåt för er. Jag kan rekommendera att gå in och läsa här om en annan flicka som fått hjälp från Graz med att äta. Kanske kan ni få med något matnyttigt i deras sammanfattning.

fridafilur.blogspot.com/2011/12/notube-en-stor-del-av-kakan.html
  • bdmc

från det att remiss skickas till lund för knappop. hur l.ång tid får man räkna innan knappen sätts? görs det några förberedande undersökningar? 

• 060810
    bdmc skrev 2011-12-29 20:03:37 följande:

från det att remiss skickas till lund för knappop. hur l.ång tid får man räkna innan knappen sätts? görs det några förberedande undersökningar? 

Nu är vi nog ett litet specialfall, men för oss tog det 6 dagar!
    Läkaren (Einar) skickade en akutremiss till oss, eller remiss och remiss, han bokade tiden för op direkt när vi träffade honom. Det tog honom 30 sek att bestämma att hon behövde knappen och att det var akut.
    Så vi var där på tisdagen och på måndagen så opererades hon. ;)
    Det gick lite väl snabbt för min hjärna tror jag, men gud så skönt när det var gjort.

Hur är det med din lille kämpe nu? Tänker massor på er. Kram! 
  • Rose Bay Willow
    bdmc skrev 2011-12-29 20:03:37 följande:

Vi skickades till Drottning Silvias i Gbg så de kunde göra lungundersökningar (wash our, spädbarns-spirometri mm) för att kolla om han skulle klara sövning. 
    De svaren fick vi samma kväll vi kom hem (det var en torsdag) och på måndagen opererades han.På torsdagen skrevs han ut! En snabb handläggning som gjorde att jag , hans mycket oroliga mor, inte kollapsade av nervositet! Det gick mycket bra! 
  • bdmc

Vi har nu legat inlagda på neurologen i lund i 3 veckor. tim har fått en shunt pga vattenskalle. Idag blev han utskriven.och vi ska tillbaka på ett dagvårdsbesök nästa vecka för att kolla shuntinställningar osv.

han totalvägrar äta via munnen och får allt via sonden och via en matpump. för kommer det för fort så bara kräker han upp det. han "dricker" gärna lite vatten ur ett glas och äter någon majskrok. han är 9.5mån (6mån korr)

idag skickades remiss för knappop. han drar ju sonden typ varannan dag (ibland varje) och han får totalpanik när man sätter ny. Och det främjar ju inte precis hans ätande via munnen.... Och bara att slippa kolla att han inte drar i sonden kommer bespara oss föräldrar mycket tid varje dygn.

Läkaren sa att det kan hända att de vill röntga hans tarmar innan operationen.      

• 060810

Hoppas verkligen ni får en tid snart!! Vet hur jobbigt det är när sonden ryker hela tiden och man måste sätta ny. Det fick jag aldrig lära mig vilket är trist med tanke på alla resor vi tvingades göra stup i kvarten.

• bdmc

vi är lärda sen neotiden att sätta sond. men vissa dagar lyckas inte ens vi så då måste vi åka iväg. blir ju svårare och svårare att sätta ju äldre dom blir.... får jag känslan av

• 060810

Ja jag fick aldrig lära mig. Står t o m i papprena att de inte hade några planer på att lära mig sätta sond... SUCK!!
    Önskar vi blev flyttade till neo och inte till vanliga avdelningen!! Neo verkar va bättre...
    Såg en liten tjej på 1 vecka idag i affären med sond (sonens  dagisfrökens bebis), sa till henne att det var skönt att se en "normal" bebis! ;) Hon bara log, för hon visste vad vi gått igenom med Jonalie. 

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!