• Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 5 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt  1  2 1/2 år- tiden flyger iväg!!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 15:13
    Vi utökar tråden till att omfatta barn från nyfödd to.m 6 års ålder.
    Min kille och flera här inne fyller snart 3 år! Det känns märkligt och underbart!
    Trodde inte att vi skulle få uppleva det och dessutom att det gått så snabbt!

Min kille är numera en piggelin som kan alla siffror till 9, kan få vilken teknisk pryl som helst att funka och som har sin kanpp på magen.
  • Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!
  • tummeliten
    060810 skrev 2011-11-07 03:12:17 följande:
    Tummeliten: vi finns här för att lyssna! Tyvärr har jag inget bra svar, men hoppas du får hjälp. Vi har haft massiva kräkningar här med men det är nästan borta nu. Vi har fått losec. Har ni provat det?
    tack så mycket för att du/ni lyssnar <3 blir så förtvivlad..
    nej vi har bara testat nexium. dom vill lägga in henne för att ett mat team ska titta på henne,men allt går i slow motion och jag som mamma är helt slut på detta helvete på ren svenska..
    mjuik skrev 2011-11-07 11:52:51 följande:
    Om inte nexium hjälper, tjata så att ni får prova någon annan. Varken nexium eller lanzo hade efftekt på V men zantac funkar jättebra.
    Har ni någon kontakt med Uppsala?
    bdmc skrev 2011-11-07 08:41:04 följande:
    Jag förstår inte hur vi skulle få det att fungera med kräkpåsar. lär ju aldrig hinna fånga det. sonen kräker typ 5 gånger i timme och det kan gå en timme efter att han ätit så kommer världens flod.
     nej vi har ingen kontakt sen hon föddes där och samt blev ljumskbrocks opererad där i mars..
  • Krickan79

Enfamil ar tycks hjälpa många barn, dock inte oss. För oss var de största stegen att gå till konternuelig matning, sänka maten och byta ut calogenet till duocal. Dottern kräks mycket fortfarande, men mycket mera kontrollerat. Nu hoppas vi att inom hyfsat snar framtid gå från konternuelig matning till bolus matning.

• bdmc

calogen? är det oxå en form av ersättning?
    dietisten pratar om att han ska få någon berikning i enfamil om den hjälper honom. nån som vet vad det är för berikning?
    sonen klarar tyvärr inte äta någon mat. han förstår inte vad han ska göra med maten i munnen utan sätter i halsen/slutar andas och strular.   

• 060810

Calogen är en berikning ja, men många har problem med kräkningar av den. Vi har maxijul. Den funkar bra för oss.
    Vilken dietist har ni? Vi har Linda.

• Krickan79

Bolusmatning betyder alltså måltider t.ex 5 ggr/dygn och inte att få mat i pump under hela dygnet.
    Calogen är fett i flytande form. Duocal är fett och kolhydrater i pulverform.

• 060810

Krickan: ok då är jag med. Vi har ju nattmatning med pump och sen påfyllnad eller fulla mål under dagen.

• tummeliten

igår var vi på bvc och vägde..upp 30g på 1 månad,jag höll på att bryta ihop totalt:(
    och endast en halv cm längre..vikt 6750g och längd 66,5cm..
    jag tyckte att hon blivit tyngre,var såå säker på att nu har vi nått 7 kg..men det blev ett hårt slag tillbaka till verkligheten:( är såå lessen just nu..

• 060810

Tummeliten: hur gammal är det din flicka är? har ni knapp än? jag är så slut här att jag inte orkar läsa på...

Har haft jobbiga dagar här nu och orken finns inte till något längre nu känns det som.. :(

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!