• Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 5 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt  1  2 1/2 år- tiden flyger iväg!!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 15:13
    Vi utökar tråden till att omfatta barn från nyfödd to.m 6 års ålder.
    Min kille och flera här inne fyller snart 3 år! Det känns märkligt och underbart!
    Trodde inte att vi skulle få uppleva det och dessutom att det gått så snabbt!

Min kille är numera en piggelin som kan alla siffror till 9, kan få vilken teknisk pryl som helst att funka och som har sin kanpp på magen.
  • Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!
  • 060810

Sköterskan säger att hon inte behöver knappen längre och att den ska bort senast när hon är 18 mån. 4.5 mån kvar dit. Stressen över det är omänsklig! Jonalie äter när hon vill. Vissa dagar går det jättebra och vissa är katastrof.

Ska till en gastroläkare i Lund nästa vecka ang hennes reflux och då ska jag höra med henne om vad hon tror.

Einar (dr i lund) sa att hon nog kommer ha kvar knappen till hon är minst 4 år. Sen ändrar alla andra på det hela tiden men jag tycker det är ett rimligt mål att den ska va borta när hon är 4 år än att ta den vid 18 mån.

Jag måste ju va knäpp då som tycker som läkaren eller? :( jag vill inte stressa och pressa Jonalie. Nu är hon så pass liten att hon inte direkt bryr sig om knappen utan man kan ge där rätt obehindrat medan hon pillar med någon matbit och kanske sväljer. :)

Men vårt sjukhus har ju varit så förbannat negativa till knappen redan från början. Det gör det hela så mycket svårare!

• Rose Bay Willow
    060810 skrev 2011-10-06 11:58:58 följande:
    Sköterskan säger att hon inte behöver knappen längre och att den ska bort senast när hon är 18 mån. 4.5 mån kvar dit. Stressen över det är omänsklig! Jonalie äter när hon vill. Vissa dagar går det jättebra och vissa är katastrof.

Ska till en gastroläkare i Lund nästa vecka ang hennes reflux och då ska jag höra med henne om vad hon tror.

Einar (dr i lund) sa att hon nog kommer ha kvar knappen till hon är minst 4 år. Sen ändrar alla andra på det hela tiden men jag tycker det är ett rimligt mål att den ska va borta när hon är 4 år än att ta den vid 18 mån.

Jag måste ju va knäpp då som tycker som läkaren eller? :( jag vill inte stressa och pressa Jonalie. Nu är hon så pass liten att hon inte direkt bryr sig om knappen utan man kan ge där rätt obehindrat medan hon pillar med någon matbit och kanske sväljer. :)

Men vårt sjukhus har ju varit så förbannat negativa till knappen redan från början. Det gör det hela så mycket svårare!
    Jag blir nästan gråtfärdig när jag läser! Att skuldbelägga barn och föräldrar till knappbarn är så lågt, så sjukt och dumt att det går emot alla logikens lagar! Dr Einar trodde C skulle ha knapp tills han var 3, andra trodde tills han var 2. Dr Einar kom närmast verkade det. Men när knappen väl finns ska man fokusera på sitt barn och dess mående, knappen ska inte bli ett självändamål. Jag var också otålig ett tag det första året och tycket" hoppas hoppas han snart slipper knappen". när jag borde tänkt " så bra att han har knapp, då kan han ju koncentreara sig på att lära sig äta i sin egen takt, och vi slippa vara oroliga att han inte får nog med näring". Vi såg det länge som att det var vårt "fel" att han fick knapp. ett misslyckande. När det i själva verket är tvärtom, en knappsättning på ett litet barn som länge lidit svårt av ständiga, plågsamma, kräkningstreande sondsättningar, ibland dagligen och flera gånger om dagen, är ju en ren vinst. För barnet, föräldrarna, och om man är pragmatisk, för sjukvården. Vårdbesöken/belastningen minskar dramatiskt!
    Jag tycker du ska be dr Einar om ett utlåtande och sen kräva att  ditt hemsjukhus tänker om! 
    Om det är så krasst som en ekonomisk fråga så är det ännu värre. Sondmaten är en oerhörd kostnad för vissa fattiga landstig, men en droppe i havet i det stora hela. Man måste ju se till barnets bästa i det här fallet, och familjens! Jag beklagar verkligen att du ska behöva gå igenom detta, det låter mardrömslikt. Hoppas verkligen att du kan få kontakt med en annan läkare/sköterska som tar tag i er situation och förstår hur viktigt det är att knappen får sitta så Jonalie och du får den tid på er ni behöver för att skapa ett varaktigt fungerande ätande och en fin relation till mat! Kramar!! 
  • 060810

Tack!!! Så skönt att skriva här inne där det finns de som förstår. Kristianstad har ju bara plågat oss sen vi hamnade där. Är i färd med att byta till Lund då de är bättre där. Ett steg i det är att vi ska till den här gastro dr på onsdag. Sen väntar vi på tid till astma dr med. Det är en hel del extra kring henne som måste ordnas med innan hela bytet kan ske så jag tar det stegvis.

Känns som att komma över till BVC blir nästa stora mål. De har inte velat ta emot Jonalie pga hennes viktproblem men nu är hon stabil på sin -2 kurva. Hoppas kunna slippa neo på den biten med väga och mäta. Har ju knappt haft en normal föräldraledighet än. Den har mest bestått av sjukhusbesök och tråkigheter. Nu har hon ju börjat på dagis och då kommer nya utmaningar. Behöver jag säga att jag kommer bli sjukskriven för utmattning/depression? ;) så dagis hoppas jag kommer bli en bra avlastning.

• Rose Bay Willow

Om en timme ryker den! Känns märkligt, lite läskigt och alldeles underbart!!!

• 060810

Men shit!!! Åh vad spännande!! Du får berätta sen hur det känns och hur det går för er!
    Åh det pirrar i kroppen på mig och det är inte ens vår knapp som ska ut. ;)

• Rose Bay Willow
    060810 skrev 2011-10-15 21:04:40 följande:
    Men shit!!! Åh vad spännande!! Du får berätta sen hur det känns och hur det går för er!
    Åh det pirrar i kroppen på mig och det är inte ens vår knapp som ska ut. ;)
    Tack Gulliga Du!
    Ja, det ska bli spännande. Han har ju en ärr"krage" som vi hoppas drar in sig utan operation. Tre år och två månader har det tagit, men NU ska den bort!

Jag tänkte skriva lite och berätta om hur det går till när man går bort, kanske kan det intressera en och annan. Det är lite pyssel med även den biten, har vi nu fått lära oss. Hämtade ett "knapp.borttagnings kit" igår på 65:an. Bara ordet! Borttagning! Ja, vi är ju förstås jätteglada, men också oroliga att det inte ska sluta läcka....
    Vi hörs igen! 
  • 060810

Härligt!! Åh jag hade varit så nervös! Själv är jag uppe med en förkyld tjej som inte vet vad äta är för något och som enligt neo då inte ska sondas. Hmmm men bättre då att va vaken hela nätterna och göra av med energi? :( jag är såååå trött men lär ju inte sova än på ett bra tag! :(

• Rose Bay Willow
    060810 skrev 2011-10-16 02:26:12 följande:
    Härligt!! Åh jag hade varit så nervös! Själv är jag uppe med en förkyld tjej som inte vet vad äta är för något och som enligt neo då inte ska sondas. Hmmm men bättre då att va vaken hela nätterna och göra av med energi? :( jag är såååå trött men lär ju inte sova än på ett bra tag! :(
    Tack snälla!! Så jobbigt med förkylning! Klart du måste sonda-hon är ju så liten! I detta tycker jag du helt ska strunta i neo! Vi tog detta med mat mm i lillens takt och nu är han knappfri! 
    Vem vet, om man tvingar barn att "äta" och låter bli att sonda kan det ju ta en hel evighet. Och så får man en undernärd,  orkeslös liten stackare på köpet!!

Jag gjorde en "ta bort knappen-tråd" med bilder. Kanske kan vara intressant att se för er som har samma sits.

Finns här;

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m61600257.html
  • 060810

Hon har sondats idag. Men imorgon väntar dagis om hon inte får feber och de kan inte sonda och har ju noll intresse att lära sig med. Så hon kommer sondas extra när hon kommer hem. Det funkar inte annars.

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!