• Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 5 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt  1  2 1/2 år- tiden flyger iväg!!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 15:13
    Vi utökar tråden till att omfatta barn från nyfödd to.m 6 års ålder.
    Min kille och flera här inne fyller snart 3 år! Det känns märkligt och underbart!
    Trodde inte att vi skulle få uppleva det och dessutom att det gått så snabbt!

Min kille är numera en piggelin som kan alla siffror till 9, kan få vilken teknisk pryl som helst att funka och som har sin kanpp på magen.
  • Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!
  • Rose Bay Willow

Hej på er!
    Nu är vi tillbaka från vår semester i Dorset, UK. Har haft det helt underbart och har haft en kille som ätit allt han blivit serverad (och en hel del mut-godis!!). Han har inte blivit matad i sin knapp på 6 veckor, så vi är i startgroparna att ta bort den. Skall testa en vecka på dagis också och sen ryker den förmodligen. Känns skönt och lite overkligt, bara orolig inför vinterns infektioner, HUR man ska ge medicin mm... men det SKA gå bra!

Härligt med fler framgångar i tråden, bra jobbat alla!!

ja, nu är C 3 år och 5 månader korrigerat, så kanske, kanske blir han  denna tråds första knappfria unge. och fler kommer att följa, det vet jag! 
     Kramar till er från oss! 

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • 060810

Funderar mycket på det här med att ta bort knappen. Tänk om den behövs igen? Vad gör man då? :( Jonalie kan inte få en ny ditsatt då hon är opererad i det området innan och de hade jättesvårt att få dit knappen på henne så en ny op är ju bara att glömma. Oroar mig massor för det o undrar vad som händer om hon slutar äta igen. Nu äter hon ok för att vara henne men hon kan bättre!

• Adni

Om man inte är helt säker på att det kommer att gå bra så tror jag nog att knappen får sitta kvar ett tag. Det spelar ju egentligen ingen roll om den bara sitter där, man behöver ju inte använda den! Så det ordnar sig nog!

Men vad kul Queen! Han är ju jätteduktig. Det kommer att gå jättebra för er! Även matglada "vanliga" barn kan vara omöjliga att få i mat och medicin när de är sjuka och de överlever ju ändå. Tror att vi (i alla fall jag) är lite extra hariga när det gäller våra barn med tanke på vad vi gått igenom, och det förstås med all rätt.

Själv har jag nu tröttnat på att vara harig när det gäller Ellen. Jag är absolut inte sån som person egentligen men har varit nästan för försiktig när det gäller henne kan jag känna. Nu funderar jag på att trappa upp maten i knappen rejält och försöka ta bort hennes mat på nätterna. Hon kräks fortfarande och kommer antagligen att göra det ett bra tag till, men om man ger henne 60 ml eller 110 ml spelar ingen roll det kan stanna kvar i magen eller komma upp. Känns alltså fåningt att stå och harva på småmängder i knappen. Hon är trorts allt snart 4 år fyllda och har gått upp superbra i vikt. Nu är det nog ändå dags att chansa lite och köra upp mängderna för att se hur det går. Ska ta upp det med dietist nästa gång vi är där så kanske vi kan lägga upp någon slags plan fr upptrappning.

E hade några små framsteg under semestern med två druckna mål MiniMax istället för mat i knappen, plus lite smått och gott som halkade ner. Men nu är hösten här och förkylningen kom som ett brev på posten! Känner mig så otroligt frustrerad när hon inte ens vill sitta med vid bordet och bara skriker att hon vill ha mat i knappen. Plus att hon blir så lättkräkt också. Det var då attans att man ska bo i ett land som har så kort sommar!

Men snart åker vi på vår semester och då hoppas jag att hon är lite friskare!

• Krickan79

Kan någon snälla hjälpa mig. Min dotter fick knapp för knappt 2 mån sedan. Hon har nu blivit svullen kring magen, det syns inte med blotta öga, men knappen sitter plötsligt väldigt hårt. Hon kräks mycket annars, men kräkningarna har ändrat beteende. Luktar illa och har en annan färg än annars, lite grårosa matt färg, istället för vit som maten. Hon tycks må lite illa och kräks mestadels nattetid, då hon inte får mat. Hon är inte sjuk i övrigt. Någon sim har någon aning? Det har pågått 4 dygn.

• 060810

Tycker du ska kontakta sjukhuset hon blev opererad på så de får kolla henne. Vet inte vad det kan vara men hellre kolla upp det än låta det vara.

• Krickan79

Absolut. Men vi har mycket långt till sjukhus och hon har inte ett allmänt sjukdomstillstånd. Hon har inte feber heller. Blir hon dålig åker vi absolut in akut. Tänkte bara höra med er om ni vet vad det kan vara. Hittar ingen information när jag googlar.

• 060810

Du kan inte ringa till sjukhuset och prata med en läkare så du kan få hjälp. Kanske är nåt du kan få hjälp med via telefon.

• Adni
    Krickan79 skrev 2011-08-26 16:06:21 följande:
    Kan någon snälla hjälpa mig. Min dotter fick knapp för knappt 2 mån sedan. Hon har nu blivit svullen kring magen, det syns inte med blotta öga, men knappen sitter plötsligt väldigt hårt. Hon kräks mycket annars, men kräkningarna har ändrat beteende. Luktar illa och har en annan färg än annars, lite grårosa matt färg, istället för vit som maten. Hon tycks må lite illa och kräks mestadels nattetid, då hon inte får mat. Hon är inte sjuk i övrigt. Någon sim har någon aning? Det har pågått 4 dygn.
    Kan tyvärr inte hjälpa dig. Jag vet att E:s knapp sitter hårt ibland när magen är lite uppsvälld. Har hon kräkts mycket precis innan kräkningarna ändrade färg? När E var liten och kräktes som värst (20-30 gånger per dygn) hände det att hon fick upp lite blod i kräket som missfärgade det. Det kan ju fräta en del det där eländiga kräket... Tycker att du kan ringa och fråga vad de på sjukhuset tror att det kan vara! Men ser hon ut att må bra för övrigt så är det säkert ingen fara!

Har ni lyft upp hennes säng lite i huvudänden om hon kräks mycket på nätterna? Det kan hjälpa lite i bästa fall. Ska passa på att dela med mig ett värdefullt tips som vi fick från en annan förälder här inne, be att få kräkpåsar (om ni inte redan har det). Hel ovärderligt! Vi har hela huset fullt, bara att greppa tag i en när man märker att det är på gång!
  • Krickan79

Knappen var för liten och hade gnagt och retat slemhinnorna så det var blod i magsäcken. Därav de ökade kräkningarna när magen var tom på mat. Nu har hon fått ny större knapp så hoppas det rättar till sig. Stackars liten

• 060810

Skönt att ni kom fram till vad det berodde på.
    Här sitter knappen snarare för löst än för hårt...

Ni som har vårdbidrag för "bara" knapp/sondmatning. Hur mycket har ni?
    Jonalie sondmatas ju + att hon inhaleras ofta, vi kommer nog bara få 1/4 vb. Är inte det inte? Eller beror det på att hon bara är 12 mån?

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!