• Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 5 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt  1  2 1/2 år- tiden flyger iväg!!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 15:13
    Vi utökar tråden till att omfatta barn från nyfödd to.m 6 års ålder.
    Min kille och flera här inne fyller snart 3 år! Det känns märkligt och underbart!
    Trodde inte att vi skulle få uppleva det och dessutom att det gått så snabbt!

Min kille är numera en piggelin som kan alla siffror till 9, kan få vilken teknisk pryl som helst att funka och som har sin kanpp på magen.
  • Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!
  • Amelie av Paris

Täcker ni över knappen på något sätt vid lek i sandlådan?Förutom med kläder? Vad händer om sand kommer in under knappen?

• 060810

Jag har inte täckt över med något men så leker inte min plutta så mycket i sanden än. Hon är bara 10 månader imorgon så hon har inte börjat så aktivt än. Men det kommer nog men jag lär nog inte täcka över den om jag inte märker att det behövs.

• Skumboll
    Amelie av Paris skrev 2011-06-22 08:52:45 följande:
    Täcker ni över knappen på något sätt vid lek i sandlådan?Förutom med kläder? Vad händer om sand kommer in under knappen?
    Nix! Har en kompress runt knappen men hamnar det skit under den tvättar jag bara bort!
    ♥ Simon ♥
  • Rose Bay Willow
    Adni skrev 2011-06-15 21:39:52 följande:
    Vi bokade en resa så nu kan jag knappt sova för jag blir så nervös. Typiskt mig, är född grubblare! Får prata med Bengt om att få intyg, ska ringa flygbolaget också och höra hur det går till. V ska åka till Alanya där vi känner många redan så vi kommer ha ett bra skyddsnät omkring oss (med infödda turkar vilket är en fördel om man behöver tolkar!) om vi skulle behöva hjälp med något. Plus att det visade sig att mina föräldrar kommer vara där nere samtidigt.

Bra beslut att ta ett steg tillbaka och sonda lite så att ni får lite andrum, både ni och O. Han är så duktig så det kommer ordna upp sig!

Vi är hemma i helgen. Jag skickar sms!!!
    Men så härligt!! Skönt komma till ett ställe man "kan"! Det var lite så vi tänkte också med vår resa, ett land där jag bott många år, kan rutiner och samhällsfunktioner, samt att vi bor i ett färdigt hem med trädgård. Tror lillen tycker det roligaste ska bli Peppa Pig world! Hans favorit ! 
  • Rose Bay Willow

Vill bara berätta att C inte sondats mer än 3 gånger på 2 veckor. Så nog går det åt rätt håll. Uttrappning av knapp vet jag mindre om, så nu är det trial & error som gäller. Han är lite slankare än i maj, men har börjat dricka bra själv. Och äta förstås. Nu är favoritmaten stuvade makaroner och stekt falukorv. Inte precis stapelvaraor i mammas GI diet, men vi kör lite olika rätter varje måltid. Om man kunde äta Happy Meal varje dag och varje måltid skulle han varit knappfri sen länge! Det enda han inte äter i ett sånt är gurkan! 
    Vi planerar inför vår semester, som nu blir en sväng i Europa på väg till UK, skall bi skoj och spännande. C tycker det är skoj men lååång tid kvar.

Hur är det med er andra härinne och era små? Semester? 

• Krickan79

Idag har vår dotter äntligen fått blivit opererad och fått knapp. Allt har gått så bra det går. Gäller bara att lära sig att hantera det här med knapp, men vi har ju klarat 11 mån med nässond så det ska nog gå bra.

• Rose Bay Willow
    Krickan79 skrev 2011-07-05 13:52:43 följande:
    Idag har vår dotter äntligen fått blivit opererad och fått knapp. Allt har gått så bra det går. Gäller bara att lära sig att hantera det här med knapp, men vi har ju klarat 11 mån med nässond så det ska nog gå bra.
    Grattis! Du skall se att det kommer att bli som en ny värld för hela familjen! Knappvård är relativt enkelt. Håll rent och torrt så ska det nog vara oproblematiskt! 11 månader med nässond är ju en evighet! Ibland vill jag gråta när jag tänker på vår lille som hade i 8 månader och hans ständiga sondsättningar på slutet. Det är ju tortyr för barnen!! Är så glad att vi fick knapp relativt snabbt och jublande lycklig att vi nu snart kanske kan ta bort den!!

Glad Sommar! 
  • Adni

Vad kul att det går så bra för C! Här hos oss är det oförändrat... Försöker få E att dricka lite mer men det är jättesvårt. Hon kan ju men det blir så lite åt gången, bara några små munnar och så är hon nöjd. Mat stoppar hon in, tuggar i bästa fall två gånger och spottar sedan ut.
    Just nu försöker vi testa att få henne blöjfri om dagarna men det går inte alls. Hon blir fyra till hösten men har verkligen ingen koll alls. Hon lär väl bli blöjfri framåt tonåren eller nåt!

Nu är det syskonslagsmål på gården...

• 060810

Härligt att det går så bra för C!! :) HEJA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det bevisar att det går att bli av med den! :)

Här är det lite jobbigt just nu för Jonalie har ett envist granulom som inte vill bort! Hon har nu fått en till chans med behandling innan det ser ut att bli lapis... Hoppas detta funkar nu! Hatar att se det äcklet varje gång jag ska mata eller byta blöja!

Med maten går det väl så där. Hon äter när hon vill. :p Så som det alltid varit i stort sett. Idag åt hon en liten portion gröt och knappt en halv burk mat. Sen ungefär 200 ml ersättning.. Resten har jag fått sonda... Så det går i Jonalie-mått mätt inte så värst bra just nu för hon kan ju bättre än detta.. Men såna här dagar är jag glad att vi har knappen!
    Hon dricker inget som inte kommer ur nappflaskan och absolut inget annat än sin ersättning.. Har provat med såna här äppeldrickor och sånt men nix hon tar det inte! Det hon kan tänka sig att dricka med är Minimax, men det får hon inte av sjukvården utan jag fick några från en här på fl, så vi har testat och de dricker hon rätt bra av, men har inte så många kvar nu... Hoppas få ut nya den 18:e för om hon vill dricka det så tänker jag uppmuntra det.

• Rose Bay Willow
    Adni skrev 2011-07-05 17:22:40 följande:
    Vad kul att det går så bra för C! Här hos oss är det oförändrat... Försöker få E att dricka lite mer men det är jättesvårt. Hon kan ju men det blir så lite åt gången, bara några små munnar och så är hon nöjd. Mat stoppar hon in, tuggar i bästa fall två gånger och spottar sedan ut.
    Just nu försöker vi testa att få henne blöjfri om dagarna men det går inte alls. Hon blir fyra till hösten men har verkligen ingen koll alls. Hon lär väl bli blöjfri framåt tonåren eller nåt!

Nu är det syskonslagsmål på gården...
    Tack, jo det känns mycket bra just nu, men det är ju som alltid små steg och sen ett kliv och sen kanske tillbaka några steg. När det gäller torrhet och blöjor så känner jag lite som du! C förstår inte att han måste säga till att han vill kissa. Så idag kissade han ner sin sunsuit ute vid poolen och sin kompis Vilmas rosa träskor som han fått låna. Vissa dagar kissar han massor i pottan så fort vi sätter honom på den, andra inget. Men jag tror att vi som har dessa små med knapp och annat kanske har lite viktiga prioriteringar än just potträning! Jag är säker på att ingen av våra ungar kommer behöva blöja i lågstadiet!! Skrattande
    Men fattar att det känns lite mörkt ibland! Idag har vi sondat vatten, mat var för fem dagar, senast. Just nu är favoriträtten spansk paj med paprika, ädelost och rostade mandlar ovanpå! Och idag ville han äta sallad med kompisarna som var här! De gillade inte pajen men C åt två stora portioner!!  
    060810 skrev 2011-07-05 20:55:03 följande:
    Härligt att det går så bra för C!! :) HEJA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det bevisar att det går att bli av med den! :)

Här är det lite jobbigt just nu för Jonalie har ett envist granulom som inte vill bort! Hon har nu fått en till chans med behandling innan det ser ut att bli lapis... Hoppas detta funkar nu! Hatar att se det äcklet varje gång jag ska mata eller byta blöja!

Med maten går det väl så där. Hon äter när hon vill. :p Så som det alltid varit i stort sett. Idag åt hon en liten portion gröt och knappt en halv burk mat. Sen ungefär 200 ml ersättning.. Resten har jag fått sonda... Så det går i Jonalie-mått mätt inte så värst bra just nu för hon kan ju bättre än detta.. Men såna här dagar är jag glad att vi har knappen!
    Hon dricker inget som inte kommer ur nappflaskan och absolut inget annat än sin ersättning.. Har provat med såna här äppeldrickor och sånt men nix hon tar det inte! Det hon kan tänka sig att dricka med är Minimax, men det får hon inte av sjukvården utan jag fick några från en här på fl, så vi har testat och de dricker hon rätt bra av, men har inte så många kvar nu... Hoppas få ut nya den 18:e för om hon vill dricka det så tänker jag uppmuntra det.
    Tack så mycket!! Ja, det går framåt! Trist med granulomet, hoppas det försvinner av sig själv så ni slipper lapisen. Har du testat med Sempers magdroppar? En doktor vi träffade sa att vissa barn slipper granulom om de tar dem...vi har ju bara varit med om ett, och det försvann ju omgående med hjälp av en gnutta lapis. Handlar nog om att ha tur! Men så bra hon äter, din lilla! Klart jag förstår att det känns lite om hon vanligen äter mer, men tycker ändå det låter jättebra!! Varför i hela friden får ni inte Minimax?! Vi fick alla drycker vi önskade på recept av vår dietist i Lund, kräv detta!! Om inte annat så får väl er läkare säga ifrån!

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!