• Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 5 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt  1  2 1/2 år- tiden flyger iväg!!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 15:13
    Vi utökar tråden till att omfatta barn från nyfödd to.m 6 års ålder.
    Min kille och flera här inne fyller snart 3 år! Det känns märkligt och underbart!
    Trodde inte att vi skulle få uppleva det och dessutom att det gått så snabbt!

Min kille är numera en piggelin som kan alla siffror till 9, kan få vilken teknisk pryl som helst att funka och som har sin kanpp på magen.
  • Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!
  • mina12

Här sitter vi med sond på vår tjej nu. Kirurgen ville se effekten av en sond innan en eventuell operation. Peppar, peppar, så har hon varit jätteduktig och låtit sonden sitta kvar.

Det som är mest glädjande är att när vi var in till sjukhuset igår för att sätta sonden och samtidigt passade på att väga henne, så hade hon gått upp 1kg på drygt 2mån. Det är en toppenuppgång enligt oss! Hon är nu 2år korr och väger 10,3kg!

• Krickan79

Väntar nu på att få tid för knapp operation på vår lilltös. Känns rätt men känner mig orolig inför själva ingreppet och eventuella komplikationer.

• Rose Bay Willow

Har just kommit hem från tandläkaren. Ett helt odramatiskt besök där hon räknade lillens 20 tänder och konstaterade små emaljskador efter kräkningar men annars fina, friska tänder utan antydan till hål.Så otroligt skönt att höra! Och lillen var hur glad och samarbetsvillig som helst. 
    Nu håller vi på att försöka träna ur knappen. Ett halvt mål och resten vatten på morgonen och samma på kvällen. resten äter han själv, och det verkar funka ganska bra. Äter fint på dagis och oftast minst ett mål bra, hemma. Efter påskveckans mardrömssjuka (öron & hörselgångsinflammation) så har han gått ner lite i vikt, idag 98 cm lång till 13 kg. Men vi är inte oroliga, han har blivit en matglad gosse, som äter det mesta och testar allt. 
    Plötsligt går det att dricka med mat i munnen, blanda olika konsistenser samtidigt utan problem och det mesta sväljs ner. Hans magiska korrigerade 3-årsdag kanske blev en vändpunkt?

Det vore så himla skönt om man bara behövde ge vatten i knappen i sommar, men vi tar inte ut något i förskott...

Hur är det med er andra? 

• Adni

Här är läget det samma. Små små smulor kan slinka ner när hon försöker tugga macka och annan mat, men annars är det bara vatten och lite yoghurt som sväljs. Vi försöker öka matmängden i knappen nu för att kunna ge mat kortare tid med pumpen om nätterna. Det har väl gått ok men nu är det nog förkylning på gång igen för idag har precis alla mål kommit upp.

• 060810

Liten fråga.
    Har era barn resurs på dagis pga knappen?? Personalen som ska ha hand om Jonalie kräver att hon ska ha det, men det är ju inget jag bestämmer och de har inget heller att säg till om enligt dem... vad händer om vi inte får igenom det?? shit  så jåvla nervös!! skrivit ett inlägg på barn/funktionshinder om detta... har möte nästa vecka och hon ska börja dagis i september...

• Jiged

Hej. Är det nån här som själv har eller känner någon som har erfarenhet av knappavvänjningsprogrammet i Graz, Österrike? www.notube.at/ Jag har kommit i kontakt med den via bloggen om Adina thegrazjourney.wordpress.com/ som är där nere nu. Landstinget vill inte bekosta behandlingen som kostar mellan 75' och 140' kr så man får punga upp på egen hand om man vill ta del av behandligen. Men de har även ett webb-baserat program till fyndpriset 22' kr. Det låter helt fantastiskt bra men samtidigt helt märkligt att få behandling via mail. Någon som vet något om det?

• Adni
    060810 skrev 2011-05-04 20:43:15 följande:
    Liten fråga.
    Har era barn resurs på dagis pga knappen?? Personalen som ska ha hand om Jonalie kräver att hon ska ha det, men det är ju inget jag bestämmer och de har inget heller att säg till om enligt dem... vad händer om vi inte får igenom det?? shit  så jåvla nervös!! skrivit ett inlägg på barn/funktionshinder om detta... har möte nästa vecka och hon ska börja dagis i september...
    Ja, E har resurs för att hon har knapp. Plus att hon behöver extra hjälp/stöttning vid måltiderna med matträning i munnen och att hon fortfarande kräks en del.
    Här ansöker förskolan on resurs en gång i halvåret eller om det är en gång om året, jag vet inte så noga. Det är i alla fall specialpedagogen som hjälper till och skriver ansökan tillsammans med Es resurs.
  • Rose Bay Willow
    Adni skrev 2011-05-04 20:40:14 följande:
    Här är läget det samma. Små små smulor kan slinka ner när hon försöker tugga macka och annan mat, men annars är det bara vatten och lite yoghurt som sväljs. Vi försöker öka matmängden i knappen nu för att kunna ge mat kortare tid med pumpen om nätterna. Det har väl gått ok men nu är det nog förkylning på gång igen för idag har precis alla mål kommit upp.
    Tungt för er Adni!! Men hon försöker ju äta mackor nu och sväljer yoghurt. Det är ju framsteg från för ett år sen, väl? 
    Märker att vår C också kräks mycket mer när han är sjuk. I natt vaknade han och grät (mardröm) och sen blev han snorig och sen började han kräka luft. Tack o lov kom det inget mer men oftast gör det ju det.

Idag har vi varit på handkirurgen i M-ö. De vill inte söva vår gosse, så vi får vänta ett år på operation av hans tumme som är sk. "trigger-finger". När han är 4 räknar de med att kunna göra det med honom vaken och lokalbedövad!
    Han fick en skena som han ska ha på natten, och fick vara med när den gjordes på plats och nu är det hans finaste sak!! ; )
    Talet lossnade plötsligt för några veckor sen och nu har han världens vokabulär. Känns skönt!
    Fortfarande snubblig och stukar sig lätt, så grovmotoriken är inte den bästa.
    Men summa summarum; Han äter mycket mer själv, han talar, han har hittills fixat alla sina infektioner bra.
    Vi har mycket att vara tacksamma för. Speciellt om man betänker hur det var för bara 2 år sen!'
    Eller för den delen för ett år sen, då gick han ju inte ens!

Alla ni andra (som har prematurer) -har era barn "bara" knapp, eller har de kvar andra men av sin prematuritet? 
  • Coche

Jiged: Tack för tipset om bloggen och länken till sjukhuset. Alla andra som kämpar, läs!
    När jag nu läst igenom alla inläggen om Adina känner jag helt plötsligt hopp igen. Redan när hon omdefinierar problemet som våra barn lider av känns det bra. Jag gillar uttrycket "sondberoende" mycket mer än "ätovilja". Ett beroende kan man behandla, avhjälpa, med rätt form av expertis. En ovilja, vad gör med med den?
    Nu vill jag ta reda på mycket mer om sjukhuset och behandlingsmetoden. Det är verkligen mycket pengar det handlar om, men sjukhusets web-baserade program låter intressant till en början. Enligt bloggförfattaren så har man i Finland räknat ut att ett barn som sondmatas kostar samhället 35 000 Euro om året. I det sammanhanget så är inte avgifterna till kliniken i Österrike så stora för våra landsting, snarare en besparing. Jag antar att det som saknas är fler vetenskapliga studier på området.

Queen: Vad är ett trigger-finger? Låter annars bra att ni har haft ett så bra tandläkarbesök. Jag oroar mig verkligen för Gs tänder, han låter oss inte ens röra dem med fingrarna om det finns tandkräm med i bilden. Enda trösten är väl att det bara är mjölkänder.

Adni: Hur gick det till när ni sökte resurs? Hade E redan börjat på dagis eller gjordes det före starten? Fick ni stöd för att motivera behovet?

• Rose Bay Willow
    Coche skrev 2011-05-09 23:36:24 följande:
    Jiged: Tack för tipset om bloggen och länken till sjukhuset. Alla andra som kämpar, läs!
    När jag nu läst igenom alla inläggen om Adina känner jag helt plötsligt hopp igen. Redan när hon omdefinierar problemet som våra barn lider av känns det bra. Jag gillar uttrycket "sondberoende" mycket mer än "ätovilja". Ett beroende kan man behandla, avhjälpa, med rätt form av expertis. En ovilja, vad gör med med den?
    Nu vill jag ta reda på mycket mer om sjukhuset och behandlingsmetoden. Det är verkligen mycket pengar det handlar om, men sjukhusets web-baserade program låter intressant till en början. Enligt bloggförfattaren så har man i Finland räknat ut att ett barn som sondmatas kostar samhället 35 000 Euro om året. I det sammanhanget så är inte avgifterna till kliniken i Österrike så stora för våra landsting, snarare en besparing. Jag antar att det som saknas är fler vetenskapliga studier på området.

Queen: Vad är ett trigger-finger? Låter annars bra att ni har haft ett så bra tandläkarbesök. Jag oroar mig verkligen för Gs tänder, han låter oss inte ens röra dem med fingrarna om det finns tandkräm med i bilden. Enda trösten är väl att det bara är mjölkänder.

Adni: Hur gick det till när ni sökte resurs? Hade E redan börjat på dagis eller gjordes det före starten? Fick ni stöd för att motivera behovet?
    Håller tummarna att ni och andra ska få den hjälpen!! Här har vi inte gett sondmat på ett par dagar men nu börjat om morgnarna igen då han återigen är jätteförkyld. Hann bara tillbaka till dagis och vända denna gång....
    Trigger-finger är en senskideinflammation, kronisk, som vi tror att C var född med. På tidiga bilder från kuvösen är hans tumme helt inåtböjd, vi har bara inte märkt det innan pga hans överrörlighet. Han kan inte räta ut sin högertumme, den är fast i ett böjt läge. Men som sagt, ett ganska litet, enkelt ingrepp. Tandläkaren var toppen, och det kännsskönt att ha det avklarat. Han älskar att borsta sina tänder själv, och sen borstar vi minst en gång per dag.

Nu ska vi ta tag i potträningen också, han har varit helt emot innan, men vi måste! Han är ändå 3 år korrigerat! Några andra som har tips eller berättelser att dela om detta? Det var 14 år sen vi potttränade sist! Vi har köpt en Sally sits till toan, för potta vägrar han blankt att sitta på....
Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!