• Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 5 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt  1  2 1/2 år- tiden flyger iväg!!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 15:13
    Vi utökar tråden till att omfatta barn från nyfödd to.m 6 års ålder.
    Min kille och flera här inne fyller snart 3 år! Det känns märkligt och underbart!
    Trodde inte att vi skulle få uppleva det och dessutom att det gått så snabbt!

Min kille är numera en piggelin som kan alla siffror till 9, kan få vilken teknisk pryl som helst att funka och som har sin kanpp på magen.
  • Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!
  • Carcassonne
    mina12 skrev 2011-03-29 19:39:17 följande:
    Läste i bloggen och grät en liten skvätt. Lider med er! Hoppas det inte behöver hända igen!

Hur ofta händer det att den åker ut egentligen, ni som haft det ett tag?
    Vår åkte ut en gång när jag, som typiskt nog är handikappad, var ensam hemma med lillen, då hade han haft den i 7-8 månader och han slet ut den själv med kuff och allt. Det blödde inte, men när vi då kom in med ambulansen (bor 4 minuter från barnakuten!) så hade det hunnit gå c:a 40 minuter innan de funnit en sköterska som kunde sätta knapp. Då var hålet så litet att hon fick kämpa tills hon var svettig innan den kunde sättas i igen. Lillen skrek och jag var svimfärdig! Han hade nyss blivit syrgasfri och det var hemskt! Andra gången gick kuffen på Mickeyn sönder kvällen innan julafton 2009. Det var en helt vidrig sköterska som tog emot oss, eller tog emot är en överdrift, hon hälsade inte bara pekade på dörren till rummet vi skulle in. Hon sa inte ett ljud till sonen och var väldigt hårdhänt. Verkligen en fruktansvärd upplevelse-och jag ångrar fortfarande att jag inte röt i och bad får träffa hennes chef!
    Men peppar, peppar, sen dess har knapparna hållit sig hela och numera ser han den som en del av sin kropp. Även de andra barnen på dagis tycker att hans knapp är helt normal, nu.  Han matas ju inte i den där, men de ser den vid blöjbyten.
    Önskar ingen det vi var tvungna uppleva!

• Skumboll
    mina12 skrev 2011-03-29 19:39:17 följande:
    Läste i bloggen och grät en liten skvätt. Lider med er! Hoppas det inte behöver hända igen!

Hur ofta händer det att den åker ut egentligen, ni som haft det ett tag?
    Vi hade mic-key från början och den åkte ut varannan månad ungefär, ballongen sprack helt enkelt. Vid senaste tillfället låg han och sov och vi upptäckte det i sista sekund, med våld fick vi i knappen men vi hade aldrig hunnit in till sjukan. 
    Det är nog inte så vanligt trots allt. Nu har vi bytt märke på knappen och den nya håller tusen gånger bättre!
    ♥ Simon ♥
  • mina12
    Skumboll skrev 2011-03-29 20:40:53 följande:
    Vi hade mic-key från början och den åkte ut varannan månad ungefär, ballongen sprack helt enkelt. Vid senaste tillfället låg han och sov och vi upptäckte det i sista sekund, med våld fick vi i knappen men vi hade aldrig hunnit in till sjukan. 
    Det är nog inte så vanligt trots allt. Nu har vi bytt märke på knappen och den nya håller tusen gånger bättre!
    Så om de säger att de ska sätta en Mic-Key, så ska man säga ifrån? Eller är det individuellt ad som fungerar?
  • Skumboll
    mina12 skrev 2011-03-29 20:51:03 följande:
    Så om de säger att de ska sätta en Mic-Key, så ska man säga ifrån? Eller är det individuellt ad som fungerar?
    Det är nog väldigt individuellt! Mic-Key är den absolut vanligaste knappen och för många håller den ju jättebra!
    ♥ Simon ♥
  • Adni
    Carcassonne skrev 2011-03-28 23:38:47 följande:
    Idag har C ätit ett fullt mål på dagis och sen ett halvt hemma bara en timme senare.
    Ja, jag skrev ju om detta redan förra veckan, men det var kanske bara kul för mig själv...
    Hursomhelst så tror hans dietist att han kan vara knappfri till sommaren.
    Och det har ju varit vår önskan och förhoppning sen han fick den för snart 2 1/2 år sen.
    Spännande att läsa om framsteg och nyopererade som får ett lyft med knapp. När jag startade den här tråden en gång i tiden (under annat alias) var det ju detta som var meningen att ALLA skulle få komma till tals, få pepp och stöd och råd av varann.

Det verkar som om min kille har kommit längst med sitt ätande, och Gud skall veta att vi kämpat, men det betyder ju bara att kan HAN bli så bra att han äter så mycket själv, ja, då kan de allra flesta också bli det.

Men gud vad skönt! Håller tummarna för att knappen kan ryka till sommaren!

Här hände något igår som aldrig hänt tidigare. E stoppade in riskorn i munnen, tuggade länge och svalde. Hon var så lycklig och jag satt mest och gapade! Nu har hon frågat efter ris idag igen så jag ska snart fixa lite mat åt trollen så får vi se hur det går idag.

Annars så har E kräkts väldigt lite de senaste dagarna vilket är jätteskönt! Vilket annorlunda liv man får när man inte behöver springa efter henne och torka kräk hela tiden! Hoppas att det kan hålla i sig!
    gosungar skrev 2011-03-29 13:02:55 följande:
    Hejsan!

Jag sitter här och skriver på vår vårdbidragsansökan och har lite funderingar.

Hur stort vårdbidrag har ni andra fått som barn med knapp och mat/kräkproblematik?

Jag känner några föräldrar  med knappbarn i vårt län och vårdbidraget mellan dem varierar mellan 25% och 100% trots likvärdig problematik.  Min handläggare säger att knapp berättigar till 25% och inte mer.

Har ni några tips och råd när det gäller vårdbidragsansökan?

carcassonne: vad härligt att höra att det går så bra för din kille, det ger oss alla hopp

Ha det gott i vårsolen!
    Vi har 50% vårdbidrag, och det är för att vi har sondmatning i knapp dagtid och med pump nattetid plus att hon kräks.
  • Coche

Scnhapp i magen: Usch så obehaglig upplevelse. Förstår att du blev skakad.

Skumboll: Jag har tänkt fråga dig hur det gått med den nya typen av knapp. Vi har också mini-one, har haft den från start, och har aldrig haft problem med att den går sönder. Nu senast bytte vi efter 5 månader.

Adni: Så kul med riset. Har det hänt en gång kommer det hända fler gånger, även om det kanske tar uppehåll igen. Så försöker jag iallfall säga till mig själv med jämna mellanrum.

G gillar choklad igen. Jag får tom stoppa in små små bitar av choklad i hans mun, det var flera månader sedan sist. Och häromdagen hittade han en chokladbit och började slicka på den direkt. Till slut var han alldeles brun i hela ansiktet, det såg så härligt ut.

• Skumboll
    Coche skrev 2011-03-31 21:59:26 följande:
    Scnhapp i magen: Usch så obehaglig upplevelse. Förstår att du blev skakad.

Skumboll: Jag har tänkt fråga dig hur det gått med den nya typen av knapp. Vi har också mini-one, har haft den från start, och har aldrig haft problem med att den går sönder. Nu senast bytte vi efter 5 månader.

Adni: Så kul med riset. Har det hänt en gång kommer det hända fler gånger, även om det kanske tar uppehåll igen. Så försöker jag iallfall säga till mig själv med jämna mellanrum.

G gillar choklad igen. Jag får tom stoppa in små små bitar av choklad i hans mun, det var flera månader sedan sist. Och häromdagen hittade han en chokladbit och började slicka på den direkt. Till slut var han alldeles brun i hela ansiktet, det såg så härligt ut.
    Åh, en liten chokladälskare!

Det har gått jättebra, den är så liten och smidig och fastnar aldrig. Jag tycker den är toppen!
    Jag var dock lite orolig efter alla knappar som gått sönder så jag ville kika efter hur den såg ut, ballongen var lite svart och sne, vad det berodde på vet jag inte men för att vara på säkra sidan så bytte vi efter 2 mån och 3 veckor. Så länge höll ju aldrig mic-key knapparna så det är ett bra betyg!
    ♥ Simon ♥
  • Carcassonne

Tack alla ni snälla!!

C har varit sjuk sen i onsdags och det har inte gått något vidare med ätandet. Han har haft hosta kvällar och nätter och kräkts lika mycket som han gjorde förr! Glass funkar någorlunda att äta, och frukt men vill inte äta någon mat. Tror han kan ha blåsor i munnen som gör ont...

Vårt andra egna knappbyte gick lysande, han var mycket hjälpsam och låg alldeles still, insåg nog stundens allvar. Min man skulle upp och hämta en ny knapp på mottagningen, där vi fått våra knappar från början, och blev utskälld av samma usk som var så bedrövligt dålig när lillens knapp åkte ut julen 2008. Så vi fick ingen ny knapp, hon sa att vi skulle beställa genom VC, men de säger att de har skrivna direktiv att det är knappmottagningen här som ger ut knappar...moment 22! Så nu skall jag ägna min eftermiddag åt att jaga avdelningschefer och annat löst knapp-folk. Synd, för det är en ljuvlig vårdag i Skåneland... 

• 060810
    Carcassonne skrev 2011-04-04 12:56:59 följande:
    Tack alla ni snälla!!

C har varit sjuk sen i onsdags och det har inte gått något vidare med ätandet. Han har haft hosta kvällar och nätter och kräkts lika mycket som han gjorde förr! Glass funkar någorlunda att äta, och frukt men vill inte äta någon mat. Tror han kan ha blåsor i munnen som gör ont...

Vårt andra egna knappbyte gick lysande, han var mycket hjälpsam och låg alldeles still, insåg nog stundens allvar. Min man skulle upp och hämta en ny knapp på mottagningen, där vi fått våra knappar från början, och blev utskälld av samma usk som var så bedrövligt dålig när lillens knapp åkte ut julen 2008. Så vi fick ingen ny knapp, hon sa att vi skulle beställa genom VC, men de säger att de har skrivna direktiv att det är knappmottagningen här som ger ut knappar...moment 22! Så nu skall jag ägna min eftermiddag åt att jaga avdelningschefer och annat löst knapp-folk. Synd, för det är en ljuvlig vårdag i Skåneland... 
    vilket sjukhus tillhör ni? I K-stad hämtar vi knappar på sjukan.. inget som beställs från vc.
  • Adni

Tänk att det alltid är någonting som ska krångla! Hoppas att det löser sig med var ni ska få knappen ifrån. Här är det BVC som beställer allt utom E:s jejunostomislang.

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!