• Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 5 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt  1  2 1/2 år- tiden flyger iväg!!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 15:13
    Vi utökar tråden till att omfatta barn från nyfödd to.m 6 års ålder.
    Min kille och flera här inne fyller snart 3 år! Det känns märkligt och underbart!
    Trodde inte att vi skulle få uppleva det och dessutom att det gått så snabbt!

Min kille är numera en piggelin som kan alla siffror till 9, kan få vilken teknisk pryl som helst att funka och som har sin kanpp på magen.
  • Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!
  • Amelie av Paris

Min lilla drog ut sin knapp första kvällen vi skulle sova hemma efter operationen. Hade lagt henne med matdroppet och hon lyckades tror jag trassla in foten i slangen. Hon är både vig och stark och sparkade nog ut den... Vi åkte till sjukhuset och gjorde om hela operationen. Efter en månad har kanalen bildats och läkt och då kan man få tillbaka knappen själv om man är snabb. Kanalen läker igen på några få timmar. Vad jobbigt med tanten på badhuset. Man får se till att ha ett svar på tal. Mitt barn älskar att bada så det kan ingen ta ifrån henne. Det blåa på hennes kind börjar blekna. Inte ens hennes överläkare på barn hade någon aning! Det såg hemskt ut i två veckor. Min egen teori är att det hänger ihop med att hon håller på att få kindtänder. Upptäckte något som såg ut som en tandköttsinflammation och gick till tandläkaren. Hon sa att det var två kindtänder på G.

• Skumboll

Inte har man väl timmar på sig för att få i knappen? Nutritionssköterskorna här säger 20-30 minuter, sonen hade varit utan knappen i drygt 30, kanske 35 minuter och det var på håret att vi fick i den med våld. 

♥ Simon ♥
  • Adni

Ja, man möts ibland av otrevliga människor men som tur är så händer det inte så ofta! Men jag tycker att det blir svårare och svårare ju större E blir. Hur upplever ni andra det? Känns lite som att det är mer accepterat att ett litet barn kräks men när det är en 3 åring är det inte riktigt lika ok längre...

mina12:
    Det är lite olika det där hur snabbt hålet drar ihop sig, men inom en halvtimme ska man ju försöka få in den annars kanske man behöver hjälp. Man sätter tillbaka knappen själv så inte ska ni behöva åka in till sjukhuset inte!
    E har tappat knappen några gånger och alla gångerna har ballongen varit trasig. Värst var det nog när den trillade ut när vi var och handlade, men med lite våld och med E liggandes på golvet bredvid barnmatshyllan så gick det att få i den. Sen var det bara att byta till ny knapp när vi kom hem.
    Man behöver inte täcka över knappen med något när man ska bada, det är bara att hoppa i!

Scnappi:
    Skönt att allt gått bra och att ni är hemma nu!

• Amelie av Paris

Oj, jag fick för mig att det var max fyra timmar! Gäller att ha stenkoll då!

• Skumboll
    Amelie av Paris skrev 2011-03-21 14:15:30 följande:
    Jepp!
    ♥ Simon ♥
  • Adni
    Amelie av Paris skrev 2011-03-21 14:15:30 följande:
    Tror de säger att inom 4 timmar sluter sig hålet, men för vissa blir det trångt fortare än för andra så det gäller väl att inte vänta för länge. Man bör nog inte utgå från att 4 timmar är ok.

Idag blev Ellens röroperation gjord i alla fall efter många inställda turer på grund av sjukdom. Ett öra fick rör, det andra hade också behövt men det var alldeles för trångt i hörselgången så de kom inte åt att göra det. Men nu hoppas vi att hörseln ska bli lite bättre på henne och att hon ska kunna höra från vilket håll ljud kommer från! Hon var superduktig, satt så snällt när hon sövdes med mask. Stora goa tjejen!
    Men nu hoppas i alla fall jag att det är slutopererat på den här damen och att vi slipper fler sövningar, 4 gånger räcker!
  • Coche

Vi har det jättejobbigt med maten just nu. En vecka i februari var det riktigt positivt, men sedan dess har det bara blivit sämre. Ni som har barn som är lite äldre, kunde ni se att det blev sämre i samband med vissa utvecklingsperioder?

Adni: Så trist med upplevelsen på badhuset. Jag tror du har rätt i att toleransen minskar ju äldre barnet blir. "Alla" vet ju att småttingar kan ha kräkproblem utan att de är sjuka. Men det är inte så många som känner till att även äldre barn kan ha det på samma sätt. Jag hade också tagit mycket illa upp, gillar inte att känna mig misstrodd. Kanske ska ni fabricera en nödlögn att använda vid liknande tillfällen. Typ, "Hon satte precis en vindruva i halsen och fick ingen luft" eller liknande. Folk har ändå inte tålamod att lyssna till den långa förklaringen.
    Skönt att operation på örat är gjort, men att den andra örongången var för trång, innebär det att de aldrig kan göra den operationen?

Mina12: Tillägg till ovanstående om knappen, under de 4-6 första veckorna efter att knappen precis satts in så får man inte bada. Ring och stöt på så att ni hinner få ärret läkt till sommaren. Jag vet att man ibland tex kan ställa sig i en kö för operationer med kort varsel, när någon blivit sjuk så ringer de in patienter som står på den listan. Under de första veckorna får man som Luna01 beskrev inte sätta om knappen själv. Om den åker ut då så måste man in på akuten och röntga så att knappen hamnar rätt eftersom det finns en liten risk att den kommer mellan magsäck och huden.

• Adni
    Coche skrev 2011-03-21 17:30:10 följande:
    Vi har det jättejobbigt med maten just nu. En vecka i februari var det riktigt positivt, men sedan dess har det bara blivit sämre. Ni som har barn som är lite äldre, kunde ni se att det blev sämre i samband med vissa utvecklingsperioder?

Adni: Så trist med upplevelsen på badhuset. Jag tror du har rätt i att toleransen minskar ju äldre barnet blir. "Alla" vet ju att småttingar kan ha kräkproblem utan att de är sjuka. Men det är inte så många som känner till att även äldre barn kan ha det på samma sätt. Jag hade också tagit mycket illa upp, gillar inte att känna mig misstrodd. Kanske ska ni fabricera en nödlögn att använda vid liknande tillfällen. Typ, "Hon satte precis en vindruva i halsen och fick ingen luft" eller liknande. Folk har ändå inte tålamod att lyssna till den långa förklaringen.
    Skönt att operation på örat är gjort, men att den andra örongången var för trång, innebär det att de aldrig kan göra den operationen?

Mina12: Tillägg till ovanstående om knappen, under de 4-6 första veckorna efter att knappen precis satts in så får man inte bada. Ring och stöt på så att ni hinner få ärret läkt till sommaren. Jag vet att man ibland tex kan ställa sig i en kö för operationer med kort varsel, när någon blivit sjuk så ringer de in patienter som står på den listan. Under de första veckorna får man som Luna01 beskrev inte sätta om knappen själv. Om den åker ut då så måste man in på akuten och röntga så att knappen hamnar rätt eftersom det finns en liten risk att den kommer mellan magsäck och huden.
    Vad är det för problem med maten? Är det att äta med munnen? Överhuvudtaget så tycker jag att alla matproblem går lite upp och lite ner hela tiden. Vissa perioder är bättre och andra är botten. Det kommer att vända tillbaka ska du se.

Ja, man kanske ska ha en nödlögn men jag tycker fasiken inte att man ska behöva det. Men det är klart jag har ju blivit otroligt mycket mer tolerant i och med att vi har E, hade vi inte haft henne så skulle nog jag också vara en av de föräldrarna som stod och tyckte att det är hemskt att släpa runt på sina "sjuka" kräkiga ungar... Jag blev nog lite chockad också där på badhuset för det är första gången någon varit så otrevlig och som dessutom vägrat att lyssna när vi försökte förklara hur det låg till. Nu har vi råkat ut för det en gång så nu hoppas jag att jag kan sätta ner foten ordentligt nästa gång och bita ifrån (även om jag faktiskt kläckte ur mig till mina barn när vi stod vid tanten att man inte ska lyssna på sura dumma tanter! ).
  • 060810

Till mig  har de sagt 30 min har man på sig att stoppa in en ny knapp själv, sen kan man behöva hjälp, men efter ca 3 timmar är det igenkorkat och man behöver en ny operation....
    Jag är nervös att hon ska råka dra ut dem när hon sover... hon sover så ostill som man kan.... ligger o sprallar o har sig och snurrar...

Hennes knapp sitter löst nu och jag undrar om den är för stor den hon har... eller är det vanligt att knappen sitter väldigt löst?
    Den snurrar typ när hon äter för att slangen rör sig när hon rör sig, sen vänder den på sig när hon rör på sig..

• mina12

Tack för alla svar!!! Jag ska nog ta och ringa och försöka få stå med på listan med kort varsel, så att den här operationen blir av.

Har ni utbildat fler runt omkring er på att sätta tillbaka knappen? Jag tänker främst på mormor och liknande eller har ni alltid hand om ert barn själva? Nu känner jag mig lite dålig... låter som jag lämnar bort mitt barn hit och dit... men det händer ju att man behöver ha barnvakt. Fast iof kanske det är bättre att de åker in med henne istället, tar ca 15min till universitetssjukhuset.

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!