• Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 5 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt  1  2 1/2 år- tiden flyger iväg!!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 15:13
    Vi utökar tråden till att omfatta barn från nyfödd to.m 6 års ålder.
    Min kille och flera här inne fyller snart 3 år! Det känns märkligt och underbart!
    Trodde inte att vi skulle få uppleva det och dessutom att det gått så snabbt!

Min kille är numera en piggelin som kan alla siffror till 9, kan få vilken teknisk pryl som helst att funka och som har sin kanpp på magen.
  • Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!
  • Coche

Luna01: Det låter lite obehagligt. Har inte varit med om det själv. G har haft perioder med mycket kräks men inte blivit blå om kinderna. Har det hållit på länge? Har ni hört av er till Neomottagningen?

Att hon inte vill ha någon mat i munnen är verkligen jättejobbigt. Men det är en bergochdalbana och det kommer att bli bättre igen, även om det inte känns som så. Minska dina förhoppningar ett tag så är det lättare att ta. Som Adni säger så kan det vara en liten infektion som irriterar. Om hon kräks extra mycket just nu så känns det väl inte så lockande att äta. Men det är ju jättebra att hon stoppar in leksaker, då är hon iallafall inte totalt överkänslig i munnen. Jag hoppas på en snar förbättring för er.

• 060810

Hej. Jag är ny här i tråden.
    Fick en flicka i augusti 2010. Hon föddes med diafragmabråck och har haft matproblem från start. Hon ska få sin knapp på måndag och jag är ruggigt nervös nu!
    Någon som har tips på hur man enklast underhåller ett barn på 6½ månad som ska fasta från kl 04 och som brukar äta 6.30 och 9.30 men som nu inte får det pga fastandet?
    Vi ska åka buss och tåg ner till Lund för operationen. Tar ca 2 timmar totalt. Kommer åka hemifrån 05.40 och vara framme ca 8.00 på sjukhuset. Då kan hon ju få dropp i värsta fall, men det täcker ju inte hungern om hon nu mot förmodan skulle känna av det. Ibland är hon hungrig och ibland inte.... 

• Adni
    060810 skrev 2011-03-12 23:44:07 följande:
    Hej. Jag är ny här i tråden.
    Fick en flicka i augusti 2010. Hon föddes med diafragmabråck och har haft matproblem från start. Hon ska få sin knapp på måndag och jag är ruggigt nervös nu!
    Någon som har tips på hur man enklast underhåller ett barn på 6½ månad som ska fasta från kl 04 och som brukar äta 6.30 och 9.30 men som nu inte får det pga fastandet?
    Vi ska åka buss och tåg ner till Lund för operationen. Tar ca 2 timmar totalt. Kommer åka hemifrån 05.40 och vara framme ca 8.00 på sjukhuset. Då kan hon ju få dropp i värsta fall, men det täcker ju inte hungern om hon nu mot förmodan skulle känna av det. Ibland är hon hungrig och ibland inte.... 
    Lycka till med knappoperationen. Det kommer att gå jättebra! Att roa hungriga barn kan ju vara svårt förstås... Man får kanske förbereda sig på lite skrikig färd om det inte är så att hon är trött och kan sova en stund. Liten tröst i föräldrastressen kan det kanske vara att veta att hon "bara" är hungrig och att det inte är något som är fel (om hon nu skulle bli jätteledsen).
  • 060810
    Adni skrev 2011-03-13 10:53:14 följande:
    Lycka till med knappoperationen. Det kommer att gå jättebra! Att roa hungriga barn kan ju vara svårt förstås... Man får kanske förbereda sig på lite skrikig färd om det inte är så att hon är trött och kan sova en stund. Liten tröst i föräldrastressen kan det kanske vara att veta att hon "bara" är hungrig och att det inte är något som är fel (om hon nu skulle bli jätteledsen).
    tackför ditt svar. :)
    jo du har så rätt i det du skriver, man får stå ut och man vet ju att det bara är hunger om hon nu skriker massor...  ibland kan det gå många timmar utan att hon är hungrig och iland vill hon ha mat efter prick 3 timmar..
  • Adni
    060810 skrev 2011-03-13 15:14:49 följande:
    tackför ditt svar. :)
    jo du har så rätt i det du skriver, man får stå ut och man vet ju att det bara är hunger om hon nu skriker massor...  ibland kan det gå många timmar utan att hon är hungrig och iland vill hon ha mat efter prick 3 timmar..
    Håller tummarna för att hon inte blir så hungrig på vägen! Berätta gärna hur det går för er!
  • Adni

Ibland blir man bara så ledsen. Idag på förmiddagen skulle vi göra en liten utflykt hela familjen till badhuset. Sagt och gjort, vi gav E mat extra tidigt så att det inte skulle bli några sondmatskräkningar om det blir en kallsup eller så (och E kräktes dessutom upp maten redan innan vi åkte). När vi står i kön och precis har betalat så börjar E kräkas. Pappa springer iväg och håller henne över en papperskorg medan vi övriga två tar våra biljetter. Jag ursäktar oss lite och berättar att E alltid kräks men det är ingen fara, och hon har ingen mat i magen. Då dyker en sur tant upp bakom i kön och påpekar att man absolut inte  kan ha ett barn som kan kräkas där inne. Om någon ser det måste de ju tömma bassängen och hur roligt är det för alla andra, dessutom går det ju magsjuka. Försöker igen att säga att hon inte är sjuk och det som eventuellt kan komma upp är bara saliv nu. Om man kollade på det som kom upp så var det helt ofärgat, absolut inga spår av mat. Men det örat ville hon inte lyssna på, vi var helt klart de oansvariga som kommer förstöra för alla andra som vill bada...

Oavsett så tycker i alla fall jag att det ju är skillnad på ett barn som äter vanlig mat och har magsjuka och ett barn som har sondmat och reflux, men det är ju bara jag. Superledsen stegade vi i alla fall iväg till badet och allt gick bra. E fick en kallsup och lite kräk kom men det var ju bara poolvatten och saliv (en mun) och det måste väl ändå vara ok, eller får aldrig "vanliga" barn upp vatten och saliv när de hostar som tokar efter kallsupar?

Känner mig fortfarande helt låg efter det där mötet med tanten... Vi har badat där flera gånger tidigare, E älskar det, och E har kräkts sondmat i omklädningsrummet utan att någon varit så där otrevlig. Men idag kände jag mig så otroligt ovälkommen.

• Carcassonne
    Adni skrev 2011-03-20 11:53:54 följande:
    Ibland blir man bara så ledsen. Idag på förmiddagen skulle vi göra en liten utflykt hela familjen till badhuset. Sagt och gjort, vi gav E mat extra tidigt så att det inte skulle bli några sondmatskräkningar om det blir en kallsup eller så (och E kräktes dessutom upp maten redan innan vi åkte). När vi står i kön och precis har betalat så börjar E kräkas. Pappa springer iväg och håller henne över en papperskorg medan vi övriga två tar våra biljetter. Jag ursäktar oss lite och berättar att E alltid kräks men det är ingen fara, och hon har ingen mat i magen. Då dyker en sur tant upp bakom i kön och påpekar att man absolut inte  kan ha ett barn som kan kräkas där inne. Om någon ser det måste de ju tömma bassängen och hur roligt är det för alla andra, dessutom går det ju magsjuka. Försöker igen att säga att hon inte är sjuk och det som eventuellt kan komma upp är bara saliv nu. Om man kollade på det som kom upp så var det helt ofärgat, absolut inga spår av mat. Men det örat ville hon inte lyssna på, vi var helt klart de oansvariga som kommer förstöra för alla andra som vill bada...

Oavsett så tycker i alla fall jag att det ju är skillnad på ett barn som äter vanlig mat och har magsjuka och ett barn som har sondmat och reflux, men det är ju bara jag. Superledsen stegade vi i alla fall iväg till badet och allt gick bra. E fick en kallsup och lite kräk kom men det var ju bara poolvatten och saliv (en mun) och det måste väl ändå vara ok, eller får aldrig "vanliga" barn upp vatten och saliv när de hostar som tokar efter kallsupar?

Känner mig fortfarande helt låg efter det där mötet med tanten... Vi har badat där flera gånger tidigare, E älskar det, och E har kräkts sondmat i omklädningsrummet utan att någon varit så där otrevlig. Men idag kände jag mig så otroligt ovälkommen.
    Känner igen det där, tyvärr! Så himla trist för er! Okänsliga människor finns överallt och jag har faktiskt lärt mig att ryta ifrån sen C kom. Tidigare var jag nog alltid ganska resonlig och backade när idoioter gav sig på mig eller min familj. Nu ger jag tillbaka med samma mynt. 
    Men jag förstår att du blev ledsen. Inte nog med att man gått igenom så mycket, man har ju fortfarande en unge som inte har samma förutsättningar som "vanliga" barn!! Vilken dum tant! Hoppas hon någon annan tvålar till henne en annan gång-jag tror på Karma!!

Idag har vi en bra dag, lillen är förkyld men har ändå käkat två köttbullar till lunch och lite stuvade makaroner, ett gäng ärter och en halv knäckemacka. Vi sondar fortfarande ett mål på kvällen och ibland ett halvt till frukost, han kan bli så otroligt gnällig och sur när han äter dåligt på dagis. På onsdag kommer hans sjukgymnast och dietist dit och informerar, skall bli intressant att se vad de tycker om den bedrövliga maten!!
    Nu väntar vi på en remiss angående hans stela krökta tumme som han inte kan sträcka ut, hoppas att det inte är något farligt utan "bara" triggerfinger" och att det kan åtgärdas utan sövning!

Ha en fin söndag-Kram!!
  • 060810

Allt har gått bra för Jonalie när hon fick sin knapp. Fick den i måndags och vi åkte hem redan på torsdagen. Sköntt att det är över nu.
    Gick mycket bra med fastandet. :) hon visade gamla takter genom  att inte ens bli hungrig.. sen fick hon fasta 2 dygn pga litekomplikationer vid operationen. de fick öppna upp hennes gamla ärr (efter diafragmabråcks operationen) då hennes tarmar låg ivägen och hon massa sammanväxtningar av den tidigare operationen. Så det blev lite jobbigare än det skulle, men hon är så glad ändå och har inte behövt smärtstillande sen torsdag kväll. Vill dock inte ligga på mage än, men det kan jag förstå. Blev ju ändå en stor bukoperation av knapp-operationen.

Adni: fy så hemskt ni blev bemötta!! Har mött samma från folk med Jonalie och skrev nog i min blogg om det.. Hur man får folk att förstå att hon inte är magsjuk när hon lägger sina raketspyor.... Men hon hade ingen reflux vad de kunde se under operationen i a f, så de undrar varför hon kräks som hon gör... kräkte ner mig på sjukhuset med så de fick ju se  hur det kan se ut... skijobbigt....

• mina12

Adni: Fy vilken trist upplevelse! Ledsen för er skull.

Schnappi: Skönt att operationen gått bra och att ni nu är hemma.

Vi väntar fortfarande på tid för operation. Att det tagit lite tid har nog varit "bra" för mig, för jag har börjat "se fram emot" att få det gjort. Det har inte direkt gått framåt med maten här, så det kommer nog bli ganska skönt efter operationen. Det har varit endel tjatande och truganade för att få i henne vällingen, som hon tidigare ätit så lätt.

Hur funkar det när ni badar med era barn i pool/sjö/hav? Täcker man över med något vattentätt eller gör det inget om det kommer vatten på knappen?

Kan knappen åka ut ur magen eller kan barnet dra ur den? Hur fort måste man till sjukhus då, är det superakut? Tänk om det händer när hon är hos dagmamman - hon kan ju inte bara åka iväg till sjukhuset hur som helst.

Dyker upp lite frågor då och då... Vår läkare kunde inte så mycket kring detaljerna, så det blev inte så mycket svar när vi var där sist.

• Skumboll
    mina12 skrev 2011-03-20 23:07:11 följande:
    Adni: Fy vilken trist upplevelse! Ledsen för er skull.

Schnappi: Skönt att operationen gått bra och att ni nu är hemma.

Vi väntar fortfarande på tid för operation. Att det tagit lite tid har nog varit "bra" för mig, för jag har börjat "se fram emot" att få det gjort. Det har inte direkt gått framåt med maten här, så det kommer nog bli ganska skönt efter operationen. Det har varit endel tjatande och truganade för att få i henne vällingen, som hon tidigare ätit så lätt.

Hur funkar det när ni badar med era barn i pool/sjö/hav? Täcker man över med något vattentätt eller gör det inget om det kommer vatten på knappen?

Kan knappen åka ut ur magen eller kan barnet dra ur den? Hur fort måste man till sjukhus då, är det superakut? Tänk om det händer när hon är hos dagmamman - hon kan ju inte bara åka iväg till sjukhuset hur som helst.

Dyker upp lite frågor då och då... Vår läkare kunde inte så mycket kring detaljerna, så det blev inte så mycket svar när vi var där sist.
    Ja, knappen kan åka ut, det har sonens gjort många gånger! Och jag har även hört om barn som dragit ut den men det är nog mindre vanligt. I vilket fall behöver ni inte åka till sjukan, ni kan stoppa tillbaka knappen/en ny knapp själva. 
    Se till att dagmamman får utbildning på sjukhuset om hur knappen fungerar, då kan även hon sätta i en ny om det behövs. 
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!