• Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 5 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt  1  2 1/2 år- tiden flyger iväg!!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 15:13
    Vi utökar tråden till att omfatta barn från nyfödd to.m 6 års ålder.
    Min kille och flera här inne fyller snart 3 år! Det känns märkligt och underbart!
    Trodde inte att vi skulle få uppleva det och dessutom att det gått så snabbt!

Min kille är numera en piggelin som kan alla siffror till 9, kan få vilken teknisk pryl som helst att funka och som har sin kanpp på magen.
  • Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!
  • Adni
    Krickan79 skrev 2011-08-27 21:12:09 följande:
    Knappen var för liten och hade gnagt och retat slemhinnorna så det var blod i magsäcken. Därav de ökade kräkningarna när magen var tom på mat. Nu har hon fått ny större knapp så hoppas det rättar till sig. Stackars liten
    Men stackarn! Hoppas att allt blir mycket bättre nu!!!
    060810 skrev 2011-08-27 22:41:57 följande:
    Skönt att ni kom fram till vad det berodde på.
    Här sitter knappen snarare för löst än för hårt...

Ni som har vårdbidrag för "bara" knapp/sondmatning. Hur mycket har ni?
    Jonalie sondmatas ju + att hon inhaleras ofta, vi kommer nog bara få 1/4 vb. Är inte det inte? Eller beror det på att hon bara är 12 mån?
    Vi har ½ vårdbidrag för E. Det är för sondmatning, kräkningar och lite smått och gott. Hon har haft det sedan vi sökte när hon var drygt 1 år. De var väldigt tveksamma till en början och tyckte att små barn kräver mycket uppmärksamhet ändå, men vi stod på oss. Hennes kräkningar har ju varit allt annat än normala!
  • 060810

Ja jag fick försvara mycket av det jag skrev. Får jag 1/4 kommer jag överklaga direkt. 1/2 är jag "nöjd" med så att säga. Hon kunde inte förstå hur en matning kan ta 1.5 timme. Men så är det ju. :( usch tycker fk är så jobbiga! Skulle få svar i september hur det går. Läkarintyget hade de ju lyckats slarva bort! Men då får de fixa fram ett nytt själva! ;) skulle de göra med som tur var. ;)

• Krickan79

Någon här som varit med om att knappen suttit hårt och sedan genom att bara kuffa om sitter den bra igen?

• Rose Bay Willow
    Adni skrev 2011-08-21 13:22:49 följande:
    Om man inte är helt säker på att det kommer att gå bra så tror jag nog att knappen får sitta kvar ett tag. Det spelar ju egentligen ingen roll om den bara sitter där, man behöver ju inte använda den! Så det ordnar sig nog!

Men vad kul Queen! Han är ju jätteduktig. Det kommer att gå jättebra för er! Även matglada "vanliga" barn kan vara omöjliga att få i mat och medicin när de är sjuka och de överlever ju ändå. Tror att vi (i alla fall jag) är lite extra hariga när det gäller våra barn med tanke på vad vi gått igenom, och det förstås med all rätt.

Själv har jag nu tröttnat på att vara harig när det gäller Ellen. Jag är absolut inte sån som person egentligen men har varit nästan för försiktig när det gäller henne kan jag känna. Nu funderar jag på att trappa upp maten i knappen rejält och försöka ta bort hennes mat på nätterna. Hon kräks fortfarande och kommer antagligen att göra det ett bra tag till, men om man ger henne 60 ml eller 110 ml spelar ingen roll det kan stanna kvar i magen eller komma upp. Känns alltså fåningt att stå och harva på småmängder i knappen. Hon är trorts allt snart 4 år fyllda och har gått upp superbra i vikt. Nu är det nog ändå dags att chansa lite och köra upp mängderna för att se hur det går. Ska ta upp det med dietist nästa gång vi är där så kanske vi kan lägga upp någon slags plan fr upptrappning.

E hade några små framsteg under semestern med två druckna mål MiniMax istället för mat i knappen, plus lite smått och gott som halkade ner. Men nu är hösten här och förkylningen kom som ett brev på posten! Känner mig så otroligt frustrerad när hon inte ens vill sitta med vid bordet och bara skriker att hon vill ha mat i knappen. Plus att hon blir så lättkräkt också. Det var då attans att man ska bo i ett land som har så kort sommar!

Men snart åker vi på vår semester och då hoppas jag att hon är lite friskare!
    Det var som om det vände med maten under semestern. Han har verkligen smakat på ALLT vi erbjudit. Favoriten i UK var Fish & Chips, helst med mycket vinäger på...
    Grattis till E´s framgångar, hoppas det är ÄNNU bättre nu!
    Måste fråga dig, hur har hon det med sin grovmotorik nu?
    C trillar och snubblar ju hela tiden. I går över mina tofflor, 1/2 meter från där jag satt och pang! slog han pannan i vårt låga soffbord, Huden i pannan sprack djupt men bara 1 cm långt, så det räckte att tejpa. Men man blir ju bekymrad och är alltid lite nervös när han är på dagis. Är lite frustrerad över att de inte flyttar upp honom till 3-6 års avdelningen. Nu är han visserligen Kung bland 2-åringarna på sin avdelning, men rektor hävdar att de inte har personalresurser nog för honom att få flytta upp. Och då har ändå 2 barn som var YNGRE än han redan fått komma dit. 
    Han går bara 3-4 timmar om dagen, och vi får halvt vårdbidrag. Men det har mycket att göra med talträning, motorisk träning och nu en massa andra pedagogiska timmar. Potträningen funkar dåligt te.x. Han kissar ner sig flera ggr om dagen och måste motiveras att sitta på pottan mm. Och så all extra tvätt! De verkar mäta olika i olika regioner. Väldigt godtyckliga vårdbidrag. Känner ju folk med högfungerande tonåringar med ADHD som får 1/4 i bidrag och sen en mamma med autistisk pojke som inte får alls! Det skulle finnas lite tydligare regler.
    Fortfarande mest vatten i knappen. Nu har han åkt på en förkylning och utvecklas den som i fjol till öroninflammation så får vi se om han klarar att bli knapplös. Men hoppet spirar....

Har ni varit på er resa ännu?  Om så, hoppas den var underbar!
    En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Skumboll

Vad roligt att det går framåt för flera av barnen!!

S äter lite via munnen, det gör han. Lite chips, knäckebröd, kakor, mjuk macka ibland. Däremot dricker han inte en droppe. Dietisten ringde häromdagen och vi pratade lite om hur allt är, men trots 5-6 mål mat + det han själv stoppar i sig så får han inte i sig tillräckligt... har tappat för mycket på kurvorna. Så vi får väl se vad vi behöver göra nu. 
    Han får fortfarande kräkanfall, sommaren har varit lugn men i våras fick han tre skov på raken och i förra veckan hade han ett. Under de perioderna kan vi ju inte ge någon mat över huvud taget och då rasar han ju = han kommer aldrig upp i den vikt han borde. Aja, den som lever får se.

♥ Simon ♥
  • Adni
    Rose Bay Willow skrev 2011-09-03 14:51:10 följande:
    Det var som om det vände med maten under semestern. Han har verkligen smakat på ALLT vi erbjudit. Favoriten i UK var Fish & Chips, helst med mycket vinäger på...
    Grattis till E´s framgångar, hoppas det är ÄNNU bättre nu!
    Måste fråga dig, hur har hon det med sin grovmotorik nu?
    C trillar och snubblar ju hela tiden. I går över mina tofflor, 1/2 meter från där jag satt och pang! slog han pannan i vårt låga soffbord, Huden i pannan sprack djupt men bara 1 cm långt, så det räckte att tejpa. Men man blir ju bekymrad och är alltid lite nervös när han är på dagis. Är lite frustrerad över att de inte flyttar upp honom till 3-6 års avdelningen. Nu är han visserligen Kung bland 2-åringarna på sin avdelning, men rektor hävdar att de inte har personalresurser nog för honom att få flytta upp. Och då har ändå 2 barn som var YNGRE än han redan fått komma dit. 
    Han går bara 3-4 timmar om dagen, och vi får halvt vårdbidrag. Men det har mycket att göra med talträning, motorisk träning och nu en massa andra pedagogiska timmar. Potträningen funkar dåligt te.x. Han kissar ner sig flera ggr om dagen och måste motiveras att sitta på pottan mm. Och så all extra tvätt! De verkar mäta olika i olika regioner. Väldigt godtyckliga vårdbidrag. Känner ju folk med högfungerande tonåringar med ADHD som får 1/4 i bidrag och sen en mamma med autistisk pojke som inte får alls! Det skulle finnas lite tydligare regler.
    Fortfarande mest vatten i knappen. Nu har han åkt på en förkylning och utvecklas den som i fjol till öroninflammation så får vi se om han klarar att bli knapplös. Men hoppet spirar....

Har ni varit på er resa ännu?  Om så, hoppas den var underbar!
    Hej

I morse kom vi hem från vår vecka i Turkiet! Har varit jättebra, men lite kort med bara en vecka. Fast med tanke på allt handbagage vi släpade på nedvägen plus två barn såhade vi nog inte pallat med mer. Hoppas att hon kan börja äta snart så att vi slipper släpa en massa mat nästa gång! Men allt gick bra, inga problem med säkerhetskontrollerna. Tyvärr så var hon ju lite snuvig när vi åkte och hon hade inte behållit många knappmål dagarna innan, och det fortsatte ju såklart där nere. Men maten for upp igen snabbt så det positiva var ju att vi slapp gå och passa henne. Hon verkade klara sig ganska bra ändå och de sista tre dagarna så behöll hon i alla fall något knappmål. Hon har legat ganska konstant i blöt och bara njutit!

E har ju också lite problem med balans och så men hon är otroligt duktig på att parera så hon inte ramlar. Hon har hittat ett eget sätt att springa på (som för oss andra ser fullkomligt livsfarligt ut) men det funkar för henne. Hon släpar fortfarande tårna i marken när hon går och hon hänger inte med andra barn när de springer. Hon har börjat klättra lite mer nu men ligger långt efter de andra. Kan gå i trappor själv nu om hon tar det långsamt och håller i sig ordentligt, men vi får ju så klart ändå gå med och passa henne. Har inget träningsprogram eller så som vi ska köra utan de verkar tycka att hon ska fixa till det på egen hand. Vi fick ärva en stor studsmatta i början av sommaren och det har verkligen hjälpt henne! Från att knappt kunna stå på den så hoppar hon nu obehindrat, till och med när andra är där inne och hoppar så klarar hon sig bra. Tror att det har varit viktigt för hennes balans och för att stärka upp musklerna i fötter och ben.

Pratet går framåt och hon har utökat ordförrådet. Det är inte alltid så lätt för de som inte känner henne att hänga med i vad hon säger, hon har svårt för r och s. Sedan funderar jag på om hon hör dåligt igen, har svårt att fokusera sig eller om hon har en dålig förståelse när man pratar med henne. Det känns som att hon har svårt skillnad på ord som vem, hur, när, vad osv. Får ta upp det med någon kanske... Ska beställa tid på hörselundersökning nästa vecka så då får vi se vad de säger där.

Nästa vecka är det äntligen dags för röntgen för att se om det är fritt passage i matstrupen. Ska bli skönt att få veta om det är som vi tror, att hon mest är rädd för att svälja.
  • 060810

Skönt att det går frammåt för en del. Här backar vi istället. :( men så är det väl ibland. :( känns bara så jobbigt för vi hade en positiv trend som nu är som bortblåst. Men vi får ta nya tag och kämpa vidare.

• Adni
    060810 skrev 2011-09-07 12:07:43 följande:
    Skönt att det går frammåt för en del. Här backar vi istället. :( men så är det väl ibland. :( känns bara så jobbigt för vi hade en positiv trend som nu är som bortblåst. Men vi får ta nya tag och kämpa vidare.
    Det går upp och ner för oss alla. E vägrar att ens sitta och smaka vid matbordet i perioder för att sedan pilla i sig ett chips eller en liten korvbit, och sedan börjar matvägran om igen.

Queen, glömde berätta om potträningen här. Det går ändå ganska ok. Hon har kommit hem från dagis några gånger i samma trosor som hon skickades dit i! Hon har däremot haft jättesvårt för att bajsa på pottan, det vill gärna komma i trosorna (vilket inte är så trivsamt). Hon törs inte riktigt sitta på toaletten så när vi var i Turkiet nu så var det tur att vi har bekanta där nere som visste var man fick tag i en potta (säljer inte sånt på barnbutiker utan i plastaffärer...). Vi har burit med pottan till poolområdet och då fungerade det ändå ok, men vi har haft blöja också men oftast har hon kommit ihåg sig. Men oftast är det 1-2 olyckor om dagen.
    Vi kämpar vidare.
  • Trollmamma till 4

Kanske är en tråd för mig?

Min son började matvägra när han var 2 månader (han är ej prematur)

Så han fick sond nån vecka hit å dit för att sedan sen Juni ha sond hela tiden.

Han är inget kräkbarn heller så han får behålla maten.. Han hade reflux men det är "botat" efter att vi har gett honom Nexium så det har vi fått sluta med nu..

Mina 2 mellersta barn var kaskadbarn men dem åt ikapp det dem kräktes upp så dem fick en specialvälling å då upphörde deras kräkningar..

Han äter ca 20 ml välling själv, vägrar stoppa mat i munnen, å får han nåt i munnen så spottar han ut det!

Vi är i färd med att få knapp på han men först så måste han genomgå svalgröntgen å PH mätning, nedre magröntgen har han redan gjort..

Samt så vet dem inte om hans vikt är tillräcklig för sövning här utan då skickar dem honom till Uppsala..

Dem har inte hittat nå fel alls på honom utan han bara började matvägra..

Han är 7 månader nu..

Är det jättejobbigt med knapp?

Mamma till 4
  • Adni
    Trollmamma till 4 skrev 2011-09-07 17:19:12 följande:
    Kanske är en tråd för mig?

Min son började matvägra när han var 2 månader (han är ej prematur)

Så han fick sond nån vecka hit å dit för att sedan sen Juni ha sond hela tiden.

Han är inget kräkbarn heller så han får behålla maten.. Han hade reflux men det är "botat" efter att vi har gett honom Nexium så det har vi fått sluta med nu..

Mina 2 mellersta barn var kaskadbarn men dem åt ikapp det dem kräktes upp så dem fick en specialvälling å då upphörde deras kräkningar..

Han äter ca 20 ml välling själv, vägrar stoppa mat i munnen, å får han nåt i munnen så spottar han ut det!

Vi är i färd med att få knapp på han men först så måste han genomgå svalgröntgen å PH mätning, nedre magröntgen har han redan gjort..

Samt så vet dem inte om hans vikt är tillräcklig för sövning här utan då skickar dem honom till Uppsala..

Dem har inte hittat nå fel alls på honom utan han bara började matvägra..

Han är 7 månader nu..

Är det jättejobbigt med knapp?
    Har man ett barn som inte äter så är knapp en befrielse! Vi fick sätta om den där nässonden flera gånger per dag ibland och dessutom är det nog inte så roligt för barnen att ha den heller. Knappen fungerar jättebra för oss! I Uppsala är de jätteduktiga, E fick inte knappen där men vi låg på UAS:s neonatal med henne de första veckorna.
Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!