• Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej!
    Jag har en liten kille född i v.26+5 som har sjuka lungor och som blev knapp-opererad i september 2008.
    Jag har märkt att de trådar om knapp som finns här på FL, handlar ganska mycket om ungdomar och äldre barn med knapp- så den här tråden tänkte jag skulle vara för oss som har barn från nyfödd till 5 år.
    Lillen kaskad-kräker även nu, sen operationen, så jag är mycket intresserad av matningar, olika mat mm mm
    Fick själv ett jättebra råd av en annan FL mamma- be sjukvården om kräkpåsar- sen vi fick dem har vi kunnat halvera tvätt-tiderna!
    Kraaam
    M

Dags för ny tråd....

Nu är ju de flesta av våra prematurer runt  1  2 1/2 år- tiden flyger iväg!!!!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-24 15:13
    Vi utökar tråden till att omfatta barn från nyfödd to.m 6 års ålder.
    Min kille och flera här inne fyller snart 3 år! Det känns märkligt och underbart!
    Trodde inte att vi skulle få uppleva det och dessutom att det gått så snabbt!

Min kille är numera en piggelin som kan alla siffror till 9, kan få vilken teknisk pryl som helst att funka och som har sin kanpp på magen.
  • Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!
  • Emilia1983
    Rose Bay Willow skrev 2011-07-17 20:55:16 följande:
    Vår kille var 8 månader när han fick sin knapp (4 1/2 korrigerat) och det hade diskuterats en hel del om detta i olika sammanhang. Men jag kan säga att när han fick sin knapp så blev dels hans syresättning bättre, dels var det som att få tillbaka sin unge! Att slippa åka in till NEO 3 ggr om dagen för att sätta om nässonden! Och bara kunna koncentrera oss på att försöka göra honom intresserad av mat igen. Jag delammade i 8 månader, hade jag haft mer mjölk hade han sluppit sond helt! Men tyvärr hade jag inte nog. Han fick nappflaska när han var nästan fullgången, och det gick bra i någon dag, sen kräktes han för första gången på natten på neo, när vi kom hem gick det en vecka sen vägrade han nappflaska, när han var 1 månad (korrigerat) började vi med gröt och fruktpuréer, det funkade en månad sen tvärstopp. Det dröjde nog två år minst innan vi fick mata honom med sked igen. Så det där med att tvinga, truga, pressa mm som det talas en del om på sjukhuset, det fick helt motsatt effekt på min son. Att lyssna på sitt barns signaler är svårt när man samtidigt har så stor oro för deras lungor, infektioner mm mm Läkarna tycker sig se att barn med mycket stort behov av syrgas lättare, men inte alltid, kan komma att behöva knapp. I vår killes fall fick han också själv mogna in i sitt matintresse, vi väntade ut honom och hade aldrig bråttom. Visst var man helfrustrerad men det försökte man att inte visa.
    Okej, men då bestämdes det ganska snabbt ändå? Hur resonerade läkarna i er sons fall ang knappen? Förstod de bara att det skulle ta tid innan han skulle vilja äta eller var det något speciellt skäl till att det bestämdes snabbt?
    Till oss har de bara sagt att det kan ta tid innan man kan ta bort sonden. Aldrig något om en knapp. Nu får vi bara höra att vi ska fortsätta truga och prova olika saker med sked. Men skedmatningen blir ju långt ifrån tillräcklig! Det känns inte som att de tar oss på allvar och förstår hur jobbigt det är!
    Hur gjorde ni för att väcka hans intresse för mat igen? Och hur gjorde ni i början efter att han fått knapp? Fick han äta på flaska först och sedan resten i knappen eller hur gjorde ni?
    I vilken vecka föddes er son och hur mycket vägde han?
  • Rose Bay Willow
    Emilia1983 skrev 2011-07-17 21:57:25 följande:
    Okej, men då bestämdes det ganska snabbt ändå? Hur resonerade läkarna i er sons fall ang knappen? Förstod de bara att det skulle ta tid innan han skulle vilja äta eller var det något speciellt skäl till att det bestämdes snabbt?
    Till oss har de bara sagt att det kan ta tid innan man kan ta bort sonden. Aldrig något om en knapp. Nu får vi bara höra att vi ska fortsätta truga och prova olika saker med sked. Men skedmatningen blir ju långt ifrån tillräcklig! Det känns inte som att de tar oss på allvar och förstår hur jobbigt det är!
    Hur gjorde ni för att väcka hans intresse för mat igen? Och hur gjorde ni i början efter att han fått knapp? Fick han äta på flaska först och sedan resten i knappen eller hur gjorde ni?
    I vilken vecka föddes er son och hur mycket vägde han?
    Han svalt ju. Till slut gick det inte att sätta sond längre, han skrek tills han blev lila och gick ner till 73 i sat! 4 dagar fick hn vara sondfri och giv´ck nästan ner ett halvt kilo.Nässond är vidrigt förmånga barn, vi kände oss till slut som barnmisshandlare! Knappen blev en logisk följd för hans skull. När vi trugade så slutade han äta helt och dt tog ett år innan han började våga försöka igen! Han har aldrig, sen 2v korrigerat tagit flaskan. Vi har haft täta måltidssituationer från början, lekt med olika saker som han fick gegga med i maten, Allt från sondsprutor till badankor, pennor, sugrör och bordsknivar. Han har alltid fått leka/smaka/äta först och sen sondats i knappen, ibland samtidigt. Han är född i v.26 och vägde 940 gram, mådde finfint i magen, det var jag som blev sjuk.
    En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Adni

Vår tjej fick knapp när hon var 1 år okorrigerat och jag kan känna att hon fick ha sin nässond för länge. Hade varit bättre att få knappen tidigare när vi ändå märkte att det där med maten inte kommer att ordna till sig inom närmaste framtiden. E fyller 4 år i oktober och äter i stort sett ingenting alls själv. Blir någon sked yoghurt ibland och pyttetuggor smörgås eller dyl. Inga mängder. Vi fick henne aldrig att äta ordentligt själv någon gång, ammade lite till en början (kanske 40 ml) men sedan blev det mindre och mindre hon tog själv och till sist slutade hon helt. Hon har haft BPD men inte alls så allvarlig som för er. Hon kräks fortfarande en hel del. Men bortsett från matbiten så går det ju bra för henne, hon går på förskolan som vanligt men har en resursperson som sköter hennes mat.

• Emilia1983
    Rose Bay Willow skrev 2011-07-17 22:25:31 följande:
    Han svalt ju. Till slut gick det inte att sätta sond längre, han skrek tills han blev lila och gick ner till 73 i sat! 4 dagar fick hn vara sondfri och giv´ck nästan ner ett halvt kilo.Nässond är vidrigt förmånga barn, vi kände oss till slut som barnmisshandlare! Knappen blev en logisk följd för hans skull. När vi trugade så slutade han äta helt och dt tog ett år innan han började våga försöka igen! Han har aldrig, sen 2v korrigerat tagit flaskan. Vi har haft täta måltidssituationer från början, lekt med olika saker som han fick gegga med i maten, Allt från sondsprutor till badankor, pennor, sugrör och bordsknivar. Han har alltid fått leka/smaka/äta först och sen sondats i knappen, ibland samtidigt. Han är född i v.26 och vägde 940 gram, mådde finfint i magen, det var jag som blev sjuk.
    Ja, det var samma för oss med sonden! Vi fick sätta om den många gånger per dag och han tyckte att det var helt fruktansvärt! 
    I tisdags var vi upp med vår son till barnmott. och berättade om hur illa vi har det. I onsdags blev det ett möte med en neoläkare, som förstod oss men som ändå tyckte att vi skulle avvakta lite eftersom den näst intill totala matvägran pågått så pass kort tid (vid mötet ca 10 dagar). Till saken hör dock att min och min sambos uppfattning om vad som går bra när det gäller matning är en helt annan än för en förälder med ett friskt barn. Vi jämför ju hela tiden med vår son och hur det är/har varit för honom. Han är ju vårt första barn, så vi har ingenting annat att jämföra med. Om två veckor blir det dock ett nytt möte, då tillsammans med vår sons ord läkare, dietist och logoped. Vi får se vad vi kommer fram till då. Känns skönt att det är något på gång iaf!
    Vi provade att sätta sond på vår son som en "akutåtgärd" medan vi väntar på mötet, men vi fick ner den först på femte försöket eftersom han kämpade emot så mycket och morgonen därpå kräktes han upp den så det är inget alternativ!
    Har ni fått mycket hjälp (stöd och tips) när det gäller matträning? Jag tycker det känns svårt att veta hur man ska träna! Vi har inte haft hjälp från någon med vår sons matsituation.
    Det är ju det vi har insett också att har man en knapp så finns ju alltid den där utan att störa barnet. Då får man så mycket mer tid till att matträna i stället för att stta och truga med flaskan i flera timmar per dag! Även  mycket lättare att ersätta kräkningar då:)
  • Adni

Idag var det en otroligt stolt tjej här hemma (och stolta föräldrar!)! E klämde i sig 6 stycken cheese balls!!! Fösta tog hon försiktigt med och tog små små bitar i taget men de på slutet stoppade hon in hela i munnen och tuggade!

• 060810

Adni: nämen vad roligt!! :) grattis till er alla!! :)

här går det sådär med maten. Bitar fixar hon inte längre utan vi är kvar på 5-6 mån burkar. Hon blir 11 mån imorgon. Vill så gärna ge henne tårta när hon fyller 1 men jag är tveksam att det kommer funka.

• Emilia1983
    Adni skrev 2011-07-18 11:32:26 följande:
    Vår tjej fick knapp när hon var 1 år okorrigerat och jag kan känna att hon fick ha sin nässond för länge. Hade varit bättre att få knappen tidigare när vi ändå märkte att det där med maten inte kommer att ordna till sig inom närmaste framtiden. E fyller 4 år i oktober och äter i stort sett ingenting alls själv. Blir någon sked yoghurt ibland och pyttetuggor smörgås eller dyl. Inga mängder. Vi fick henne aldrig att äta ordentligt själv någon gång, ammade lite till en början (kanske 40 ml) men sedan blev det mindre och mindre hon tog själv och till sist slutade hon helt. Hon har haft BPD men inte alls så allvarlig som för er. Hon kräks fortfarande en hel del. Men bortsett från matbiten så går det ju bra för henne, hon går på förskolan som vanligt men har en resursperson som sköter hennes mat.
    Ja, ett år med nässond låter väldigt länge!
    Det var lite så vi tänkte också att det är bra om man sätter knapp nu eftersom man ändå näst intill med säkerhet kan säga att det kommer att ta år innan vår son kommer att kunna äta en hel burk med mat vid ett och samma mål.
    Hur har ni gjort för att matträna med er dotter? Har de haft någon teori om varför hon är så ointresserad av mat? Kan hon, nu när hon är lite större, berätta varför hon inte vill äta?
  • Emilia1983
    Adni skrev 2011-07-22 20:59:04 följande:
    Idag var det en otroligt stolt tjej här hemma (och stolta föräldrar!)! E klämde i sig 6 stycken cheese balls!!! Fösta tog hon försiktigt med och tog små små bitar i taget men de på slutet stoppade hon in hela i munnen och tuggade!
    Vad härligt!!!! Stort grattis till er:)
  • Ebba 27 juli

Intresseant tråd. Har dock inte hunnit/orkat läsa hela. Men det verkar som det finns en hel del här med barn med amtproblem och som har knapp.

Min dotter är 1 år och väger 6 kg. Har ätit dåligt sedan dag ett, föddes tillväxhämmad i v 35 vägde då 2018 g. Hon har just lärt sig krypa och är glad och pigg nästa jämt. Det stora problemet är att hon äter så otroligt små mängder. Dricker max 1 dl näringsdryck per gång. Har kontakt med dietist och tillväxtläkare som nu vill att hon ska få sond och därefter knapp för att förhoppningsvis gå upp i vikt. Min magkänsla är att jag inte vill men orkar samtidigt inte kämpa med maten längre. Känns som om hon aldrig har några hungerkänslor.

Någon som känner igen sig? Jag vill absolut inte att hon ska få sond då hon haft det ett par gånger då hon varit sjuk och då dragit ut den flera gånger per dygn. Tror att det skulle skapa ett ständigt krig.

Nu hoppas jag läkarna har föstått det och troligtvis kommer hon att kunna få knapp utan att föst ha sond. har hon inte gått upp något i vikt till på månad så blir vi eventuellt inlagda nästa vecka.

Någon som har några tips? Hur har det funkat för er med ettåringar med knapp? Är rädd att hon ska sluta äta helt om hon inte behöver..

Även orolig för operationen.  Hur länge brukar dom ha ont efteråt?

• Krickan79

De äter inte sämre för att de matas i knapp, den stör inte. Däremot stör sond, när vår knappfria tjej fått sond för att hon ätit dåligt när hon t.ex varit sjuk, då slutar hon äta helt. När de får knapp kan den användas så snart barnet tillåts matas, maten trappas upp under det närmaste dygnet. Vår tjej hade ont, men mest tror jag i halsen efter intuberingen, det 1-2 dygnet. Sedan är det lite ömt någon/några veckor, men det är inga problem vid rengöring eller så.

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!