Rose Bay Willow skrev 2011-07-17 22:25:31 följande:
Han svalt ju. Till slut gick det inte att sätta sond längre, han skrek tills han blev lila och gick ner till 73 i sat! 4 dagar fick hn vara sondfri och giv´ck nästan ner ett halvt kilo.Nässond är vidrigt förmånga barn, vi kände oss till slut som barnmisshandlare! Knappen blev en logisk följd för hans skull. När vi trugade så slutade han äta helt och dt tog ett år innan han började våga försöka igen! Han har aldrig, sen 2v korrigerat tagit flaskan. Vi har haft täta måltidssituationer från början, lekt med olika saker som han fick gegga med i maten, Allt från sondsprutor till badankor, pennor, sugrör och bordsknivar. Han har alltid fått leka/smaka/äta först och sen sondats i knappen, ibland samtidigt. Han är född i v.26 och vägde 940 gram, mådde finfint i magen, det var jag som blev sjuk.
Ja, det var samma för oss med sonden! Vi fick sätta om den många gånger per dag och han tyckte att det var helt fruktansvärt!
I tisdags var vi upp med vår son till barnmott. och berättade om hur illa vi har det. I onsdags blev det ett möte med en neoläkare, som förstod oss men som ändå tyckte att vi skulle avvakta lite eftersom den näst intill totala matvägran pågått så pass kort tid (vid mötet ca 10 dagar). Till saken hör dock att min och min sambos uppfattning om vad som går bra när det gäller matning är en helt annan än för en förälder med ett friskt barn. Vi jämför ju hela tiden med vår son och hur det är/har varit för honom. Han är ju vårt första barn, så vi har ingenting annat att jämföra med. Om två veckor blir det dock ett nytt möte, då tillsammans med vår sons ord läkare, dietist och logoped. Vi får se vad vi kommer fram till då. Känns skönt att det är något på gång iaf!
Vi provade att sätta sond på vår son som en "akutåtgärd" medan vi väntar på mötet, men vi fick ner den först på femte försöket eftersom han kämpade emot så mycket och morgonen därpå kräktes han upp den så det är inget alternativ!
Har ni fått mycket hjälp (stöd och tips) när det gäller matträning? Jag tycker det känns svårt att veta hur man ska träna! Vi har inte haft hjälp från någon med vår sons matsituation.
Det är ju det vi har insett också att har man en knapp så finns ju alltid den där utan att störa barnet. Då får man så mycket mer tid till att matträna i stället för att stta och truga med flaskan i flera timmar per dag! Även mycket lättare att ersätta kräkningar då:)