• mjuik

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

tummeliten skrev 2011-10-18 01:20:32 följande:
    dom har inte nämnt ett ord om en knapp.
    vi tillhör falu lassarett i dalarn.jag blir så matt på att dom inte gör något utan det ska bara ger mediciner som nexium.usch..hon äter välling 3ggr om dagen ca 150ml(om jag har tur) samt en portion gröt delat på 2 måltider
    samt några majsbågar.ja precis hon har konstanterad mjölk allergi.hon hade sond i nästan 5mån från hon föddes tills vi åkte hem.plus några veckor innan hon blev opererad för ljumsk bråck..hon har alltid haft problem med maten.när hon var nästan 2mån fick hon bli kopplad till en sond maskin för det funkade inte att sonda henne med spruta för hand för dom kaskad kräktes hon så du inte ens såg hennes ansikte..hon var länge i svält tillstånd på neo och dom tvingade i henne mat men hon bara kräktes..
    Går hon upp i vikt som hon ska?
    Nexium funkade inte alls för oss, det hade ingen effekt alls. Nu har vi zantac och det hjälper väldigt bra faktiskt. Kräkningarna har gått från kaskader två gånger i timmen till någon per dag. Hur länge har ni haft nexium?

Hur mycket säger dietisten att hon ska få i sig varje dag?

Har du testat att ställa fram en tallrik med puré eller liknande som hon får leka och gegga med själv? Så att hon förstår att mat inte är farligt. Om jag kastadkräktes när jag åt skulle jag vara livrädd för mat. Min dotter har varit det, hon fick inte panik som du beskriver men hon försökte fly när det kom en sked eller flaska. Nu har hon lärt sig att det inte är farligt och att hon inte måste om hon inte vill.
  • mjuik
    tummeliten skrev 2011-10-18 22:23:07 följande:
    nej hon går inte upp knappt upp i vikt.på 1mån är det max 120-200g.hon har en egen gjord kurva långt under
    prematur kurvan:( hon hade nexium från dec till april men jag såg ingen som helst förbättring och nu vill dom testa igen men jag vill inte bara stoppa i henne mediciner hela tiden,utan jag vill ha en riktig utredning...blir så
    frustrerad  och lessen:(  det som är sagt är gröt 2 ggr om dagen och sen minst 3 flaskor välling..isabell får alltid en egen sked som jag lägger maten på och sen har hon även fått leka med både gröt och vanlig mat.gröten går bra med med maten blir det panik med till och med om hon känner på den kollar hon med en
    obehags min på mej.sen bara den kommer i närheten av munnen så ruggar hon till och när den hamnar i munnen infinner sig den där paniken och hon kvälver och kaskad kräks..hennes dietist har fått sett hur hon reagerar med maten och inte ens hn kunde förklara varför hon gör så...det är så otroligt jobbigt att dom intr gör något fast dom vet att hon inte får rätt näring i sig att hon inte går upp i vikt som hon ska..vill bara att mitt allt ska kunna äta och få lite fett på sin kropp..ursäkta jag blir bara så upprörd som mamma.
    Hej.

Det låter inget vidare med vikten. Är läkarna oroliga för henne?
    Om ni hör till Falun så hör ni också till Uppsala. Har ni fått träffa någon där? Vi har en jättebra läkare där, Gertrud Angsten. Hon tyckte att vi skulle testa en zantac trots att vi inte fått någon effekt med nexium. De jobbar på olika sätt eller hur det var. Det ena kan ge effekt trots att det andra inte gör det.

Jag förstår hur du menar med att du inte vill stoppa i henne medicin men du får tänka att det är för din dotters bästa. Mår hon bättre av medicinen så är det värt det.

Coches råd om att testa saker med liknande konsistens tycker jag är jättebra. Utnyttja det hon faktiskt accepterar.
  • mjuik
    tummeliten skrev 2011-11-06 23:50:48 följande:
    är så innerligt trött på spya nu såfinns det något som heter spy depp så loooooooooooovar jag att jag drabbats av det..att se sitt allt spy sig igenom hela dagarna,får torka upp stora och små pölar och tårarna bränner i ögonen av frustration...när ska dom hjälpa mitt barn??? nexium hjälper inte precis som jag sa ifrån början..ursäkta för ett sån förtvivlat skrivem tråd..
    Om inte nexium hjälper, tjata så att ni får prova någon annan. Varken nexium eller lanzo hade efftekt på V men zantac funkar jättebra.
    Har ni någon kontakt med Uppsala?
    bdmc skrev 2011-11-07 08:41:04 följande:
    Jag förstår inte hur vi skulle få det att fungera med kräkpåsar. lär ju aldrig hinna fånga det. sonen kräker typ 5 gånger i timme och det kan gå en timme efter att han ätit så kommer världens flod.
    Det här låter kanske lite galet (med tanke på att sjukvården tycker att ju mera mat ju bättre) men har ni testat att ge mycket mindre mat?
    V kräktes upp allt hon fick förut, när vi drog ner mängderna blev det väldig skillnad. Och i längden blir det ändå samma. Få mycket mat och kräkas upp allt blir samma som att få mindre mat och inte kräkas. Då kan man lika bra ge mindre mat direkt och barnet slipper kräkas.
    Har ni någon magmedicin?
Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!