• Fridayyy

Emetofobernas tråd 5

Här fortsätter vi stötta varandra i vår spyfobi. Vill man så får man vara anonym!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-13 21:31
    Eftersom många redan mår dåligt vill vi inte ha kommentarer om vks-kurvan eller länkar från otäcka tidningsartiklar och liknande i denna tråd. Gärna mer positivt pepp!

• Svar på tråden Emetofobernas tråd 5
  • vouffen
    Fridayyy skrev 2010-10-18 14:50:31 följande:
    Jag är inne på mitt tredje barn. Innan jag fick barn trodde jag att jag själv var dålig och mådde illa flera ggr per vecka men nu oroar jag mig inte så mycket för egen del, men klart jag oroar mig mycket för att barnen ska bli sjuka. Det är jättejobbigt men ändå vill man ha sina barn. Jag inbillar mig att det är mindre smitta i skolan sen. Och blir jag riktigt arg på fobin så låter jag inte den styra om jag ska ha barn eller inte, då känns det verkligen som ett nederlag för mig.
    Jag tycker det är mindre smitta i skolan än på dagis! Sen pojkarna började förskoleklass (de går i 4an resp 5an nu) har de varit magsjuka EN gång var - det var samma omgång och jag smittades inte den gången! Barnen är ju inte alls på varandra på samma sätt som på dagis. Fast förra vintern var dottern (3½ år då) inte magsjuk alls, men JAG var en gång... tror jag fick det från jobbet då...  Men du har rätt i att skoltiden blir bättre tider :) !
  • Anonym (lillan)

Jag behöver oxå lite stöttning jag med just!! Det går magsjuka på min sons dagis och min ångest är på topp just nu!! Hur skall man kunna hantera sin ångest.. kommer inte sova något inatt då jag kommer vara så oroliga.. Vill inte att han ska gå till dagis alls på hela veckan men vi jobbar båda två.. hur gör ni när ångetsen är så stark??
    Är inte magsjukan väldigt tidig i år?? Trodde jag skulle få någon lugn månad till... =(

• Avelyn
    martini bianco skrev 2010-10-18 13:54:49 följande:
    Hur vågade ni skaffa barn? Drömmer

Jag vill så gärna känna mig peppad men ser bara oro och ångest framför mig. Först ska man genomlida en graviditet och sen alla småbarnsåren... Hur kommer man förbi detta och ser det positiva och roliga i att ha barn?
    Kan ni inte lista tre saker som är bäst med att ha barn? Hade varit skönt!
    Kärleken är större än rädslan. Jag har skaffat fyra barn trots fobi och ångrar mig inte en sekund. De tre mest postiiva sakerna med att ha barn ?

* Att ha någon att ösa kärlek över ett helt liv
    * Att se resultatet från dina gener och din partners. Hur spännande är inte det ?
    * Att se dem växa från bebisar till vuxna så småningom och följa vart steg på vägen.

Om man tänker på barn och magsjuka, så händer det ju inte så ofta trots allt. De drabbas oftare av förkylning än just magsjuka. Ju äldre de blir desto mindre sjuka blir de vanligen. Min dotter på 5 år har haft magsjuka två gånger till exempel.

Jag skulle säga att man ångrar inte de barn man skaffar, bara de man inte skaffar
  • Frosk

Jag har vågat lämna lillan på dagis nu igen efter ett lååångt utbrott av magsjuka där. en kille hade varit dålig i tre! veckor. De misstänkte att det var rotaviruset som härjade eftersom det var så svårt att bli av med det. Nu hoppas jag att det ska vara lugnt, i vilket fall så kan jag inte ha henne hemma mer.

Fördelarna med att ha barn överväger helt klart nackdelarna, men jag har hela tiden sagt att det som jag tycker är jobbigast med att ha barn är oron över att något ska hända dem. Oron över att det ska hända en själv nånting (den oron hade jag inte alls innna jag fick barn) och så oron över att få kräksjuka.

Sen undrar jag om det har blivit vanligare med magsjuka eller uppfattar jag det bara så? Det kanske bara är för att man har småbarn som man hör om minsta lilla utbrott och blir livrädd för smitta? När man gick i skolan blev man ju inte dålig så ofta så det kanske blir bättre då...

• Anonym
    Avelyn skrev 2010-10-18 13:13:45 följande:
    Min 9 månaders bebis är dålig i magen. Min fobi jobbar på högvarv just nu. Han är bara i vagnen när vi är ute. I torsdags var vi på vårdcentralen, då fick han krypa lite på golvet Är det något han skulle kunnat bli dålig av nu ? Han kräks inte, det kommer bara bakvägen så att säga. Han fick ny gröt köpt i går med fullkorn Första gången Kan det vara den ? Eller griper jag efter halmstrån ?

Jag känner mig allt annat än modig i dag..

Alla vi andra mår bra..
    Det är nog fullkorn. Mitt barn blev dålig av fullkorn första gången han fick dom. Magen var ovan vid det.
    Usch, va jobbigt det känns för dig, men tänk positivt. Det är säkert gröten.
    Kram på dig
  • Avelyn
    Anonym skrev 2010-10-18 20:55:37 följande:
    Det är nog fullkorn. Mitt barn blev dålig av fullkorn första gången han fick dom. Magen var ovan vid det.
    Usch, va jobbigt det känns för dig, men tänk positivt. Det är säkert gröten.
    Kram på dig
    Jag hoppas du har rätt. Jag har bytt diarréblöja säkert 12 ggr i dag Sonen mår dock bra och äter fint ändå. Glad och uppåt. Ingen feber eller liknande heller. Kan bara hoppas det inte är något smittsamt. Han går inte dagis eller liknande. Vi har inte haft besök och inte varit ute på länge. Vi var på hälsocentralen i torsdags bara. Men det är ju måndag nu och det borde väl kommit tidigare om det varit något ? ( Vi håller oss i hemmets lugna vrå i fall det skulle vara något smittsamt. ) Han får inget mer av gröten.
  • isis bianco

Tack för alla era fina positiva sidor om föräldraskap! Glad
    Jag har tagit dem till mig och ska verkligen försöka ändra mitt tankesätt. Fobin får verkligen inte hindra mig i detta, det vore ju sjukt om nåt!

• Avelyn
    martini bianco skrev 2010-10-18 21:08:27 följande:
    Alveline Jag tror också på fullkornsgröten. Jag som vuxen har svårt för fullkorn... så han kanske bara är en sån person

Upptäckte just en femte tand på G i sonens mun. Är det en myt att barn kan bli lös i magen vid tandsprickning ?
  • lollisen

Bläääää.....

Nu känner jag faktiskt ångest över att jag stannade kvar på jobbet! Men å andra sidan... Vad hade jag för val? Kunde ju inte direkt bara gå därifrån heller...

Damn it!!

Tänk om.... Denna frågan.... "tänk om".... Fan!

Hur ska jag kunna lugna ner mig i detta...? Tänk om jag är smittad...? ? ?

*Suck*

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5