• Fridayyy

Emetofobernas tråd 5

Här fortsätter vi stötta varandra i vår spyfobi. Vill man så får man vara anonym!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-13 21:31
    Eftersom många redan mår dåligt vill vi inte ha kommentarer om vks-kurvan eller länkar från otäcka tidningsartiklar och liknande i denna tråd. Gärna mer positivt pepp!

• Svar på tråden Emetofobernas tråd 5
  • milla2

idag har vi haft en dag utan våa vanliga rutiner ang sovtider å så.. nu är jag räddd att barenn blir sjuka å jag vet inte vad ..kom plötslig ångest nu på kvällskvisten.. uhh va jobbigt det är..jag vet även att det är nån i stan som har det.. jag kommer att va ensam med barnen 3v i nov hade ni lämnat på dagis då? jag vill inte d blir sjuk när jag är ensam..värsta mardrömmen..

• zasata
    nicely skrev 2010-10-16 10:06:52 följande:
    Sådant får en att tänka lite annorlunda. Oftast måste det hände något mycket allvarliga för att man ska förstå att det finns värre saker än magsjuka, sorgligt men sant.
    Hoppas din närstående mår bättre.
    fast stämmer inte här :(
    när min mamma fick canser sa jag "ja tur det inte är magsjuka" :o
  • Frosk

Mmm jag har också haft hemskheter omkring mig och med huvudet kan jag ju tänka att det finns värre saker osv, men det hjälper inte mot paniken och ångesten ändå.

• Avelyn
    milla2 skrev 2010-10-16 19:25:53 följande:
    idag har vi haft en dag utan våa vanliga rutiner ang sovtider å så.. nu är jag räddd att barenn blir sjuka å jag vet inte vad ..kom plötslig ångest nu på kvällskvisten.. uhh va jobbigt det är..jag vet även att det är nån i stan som har det.. jag kommer att va ensam med barnen 3v i nov hade ni lämnat på dagis då? jag vill inte d blir sjuk när jag är ensam..värsta mardrömmen..
    För min del tycker jag det är bäst vara själv med barnen om de blir dåliga. Kanske för att jag inte litar på att min partner gör ett lika bra jobb som jag själv med sanering...

Om det inte går magsjuka på dagis när du är själv, är det väl lugnt att lämna  ?
  • felle
    Frosk skrev 2010-10-15 23:08:38 följande:
    Jag tycker det är många som har noll förståelse för fobin. Ofta får man ju höra att "ja, men ingen tycker ju att det är trevligt att kräkas" eller liknande.
    vet precis hur det är. så jäkla jobbigt att höra också, men inte lönt att  förklara för ingen annan än emetofober fattar hur illa det egentligen är.
    tur att ni finns här, allihopa, även om jag önskar att emetofobi ska utrotas så ingen slipper lida så som vi gör.

STOR KRAM TILL ER ALLA!
  • isis bianco

tack för era tips om min magkatarr.

Igår hade jag en jobbig kväll! Vi var på fest och min man blev askalas-full! På vägen hem så satt vi i baksätet och han kräker! Hu... Fy fan vad jobbig det var. Men ändå så visste jag att det "bara" var fylla så den värsta paniken uteblev. Men jag var liksom fast i situationen! Satt bara och höll för öronen. Han vet om min fobi och vill inte att jag ska behöva vara nära honom så han satt bara och sa förlåt mellan gångerna...

Inatt stupade han på soffan här hemma, så han sov där hela natten.
    Han fattade själv inte hur det hela gått till. Jag sa till honom tidigare under kvällen att han började se blek ut, så som vissa blir när de druckit på gränsen till för mycket. Om jag bara stått på mig där och sagt att han skulle sluta dricka alkohol så hade det kanske inte behövt bli så här. Jaja, han är ju vuxen, men ändå. Nog mest pinsamt för honom då vi var på fest med hans föräldrar, syskon, kusin, mormor, osv ;) Vi åkte med hans föräldrar hem.
    Men hans mormor var för söt. Hon bara kramade och pussade på honom när han kräkt första gången ute i busken. Vilken mormor!

• vouffen
    zasata skrev 2010-10-16 20:50:26 följande:
    vauffen: appropå inget alls, syr du egna barnkläder? känner igen ditt namn,.
    Japp :) ! Inte så mkt just nu för jag är gravid o har mått så illa att jag inte orkat så mkt... men tänkte börja sy till kommande bebisen snart :) ! Hoppas vi kan se vad det är för "sort" på ultraljudet, då kan man ju sy lite mer specifikt tjej- eller killkläder. Sen blir det en del till såna som vill ha nåt och kompisars barn osv. O så till min lilla Agnes, hon ääälskar kläder och att välja tyg i hyllan själv ;) !
  • Anonym

Här har ni en till som har emetofobi och det är jätte jobbigt. =(
    Jag har ett barn och det är jätte jobbigt om barnet blir magsjuk. Eftersom jag var ensamstående så jag tog hand om honom varannat vecka och när han blev magsjuk så jag fick panikångest och ville bara dö. Jag kunde inte ens ta och duscha honom för jag blev väldigt knäpp i huvudet. Jag mådde väldigt dåligt. Jag ville ju ta hand om mitt sjuka barn. Men kunde inte göra det. Två vänner kom och hjälpte mig, sen dess har jag mått jätte dåligt för jag inte kunde ta hand om honom. Det hände för några år sedan. Sen dess har han bott hos hans pappa heltid och han är hos mig på helger efter det som hände. Jag hamnade på rätt psyk denna natten.
    Jag är väldigt ledsen och mår jätte dåligt för denna natten. Gör det fortfarande. Men jag är glad att jag kan ha honom hos mig nu också för jag kan ta hand om honom. Jag är glad för jag känner mig som en mamma. Riktig mamma. Jag gör mitt bästa och jag kämpar emot min kräkfobi. Jag har panikångest och är sjukskriven pga min kräkfobi. Känner mig så kass. Känner mig så kass mamma. Jag skäms för den jag är så att jag är anonym. Jag är rädd att folk ska hoppa på mig och säga att jag är dålig mamma.

Hur gör ni när era barn blir sjuka? Jag vill vara världens bästa mamma och ta hand om mitt barn när han är sjuk.
    Hjälp mig. :(

• Anonym
    Anonym skrev 2010-10-17 19:37:27 följande:

Här har ni en till som har emetofobi och det är jätte jobbigt. =(
    Jag har ett barn och det är jätte jobbigt om barnet blir magsjuk. Eftersom jag var ensamstående så jag tog hand om honom varannat vecka och när han blev magsjuk så jag fick panikångest och ville bara dö. Jag kunde inte ens ta och duscha honom för jag blev väldigt knäpp i huvudet. Jag mådde väldigt dåligt. Jag ville ju ta hand om mitt sjuka barn. Men kunde inte göra det. Två vänner kom och hjälpte mig, sen dess har jag mått jätte dåligt för jag inte kunde ta hand om honom. Det hände för några år sedan. Sen dess har han bott hos hans pappa heltid och han är hos mig på helger efter det som hände. Jag hamnade på rätt psyk denna natten.
    Jag är väldigt ledsen och mår jätte dåligt för denna natten. Gör det fortfarande. Men jag är glad att jag kan ha honom hos mig nu också för jag kan ta hand om honom. Jag är glad för jag känner mig som en mamma. Riktig mamma. Jag gör mitt bästa och jag kämpar emot min kräkfobi. Jag har panikångest och är sjukskriven pga min kräkfobi. Känner mig så kass. Känner mig så kass mamma. Jag skäms för den jag är så att jag är anonym. Jag är rädd att folk ska hoppa på mig och säga att jag är dålig mamma.

Hur gör ni när era barn blir sjuka? Jag vill vara världens bästa mamma och ta hand om mitt barn när han är sjuk.
    Hjälp mig. :(

Du är ingen dålig mamma kom ihåg det, din son har den bäste mamman han kan ha, upprepa den meningen hela tiden för dig själv och helst när det känns som jobbigast för dig.
    Nu har jag långt ifrån dina problem utan jag blir såklart panikslagen när min dotter kräks allt vänts upp och ner. Min man har tagit största ansvaret över henne då hon haft ms, han verkar vara immun. Inte jag.
    Men vad har du fått för hjälp? Du behöver absolut inte svara om det känns jobbigt.
    Vad är du räddast för? När din son kräks eller att du själv blir sjuk?
    Själv är jag livrädd att få skiten själv.
    Du har verkligen hittat rätt sida, här förstår vi varann till 100% och ger varann stöd, hoppas även du kommer att finna det.
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5