martini bianco skrev 2010-10-18 13:54:49 följande:
Hur vågade ni skaffa barn?
Jag vill så gärna känna mig peppad men ser bara oro och ångest framför mig. Först ska man genomlida en graviditet och sen alla småbarnsåren... Hur kommer man förbi detta och ser det positiva och roliga i att ha barn?
Kan ni inte lista tre saker som är bäst med att ha barn? Hade varit skönt!
Jag är inne på mitt fjärde barn trots besvärligt illamående under mina graviditeter och emetofobi! Så trots allt är det verkligen värt det, som du kanske förstår då :D !
Jag var oxå jätteorolig för hur jag skulle hantera deras magsjuka, men när det väl hänt har det gått bra. Det är som om jag liksom "stänger av" just då, fokuserar bara på barnet och på att sanera och akta mig att få kräks o bajs på mig. Tvättar mig o spritar, sen äter jag väääldigt dåligt själv oxå dessa dagar... ibland har jag blivit smittad oxå, men många gånger har jag klarat mig utan att ens bli dålig i magen.
Några positiva saker med att ha barn:
* All den kärlek man får!
* All kärlek man får ge :) !
* Alla underbara saker de säger och gör, så mycket skratt och härliga minnen!
* När de är lite större (min äldsta 10 och 11 år nu) och man kan prata med dom mer som vuxna - man ser spännande filmer tillsammans, spelar spel, umgås :) !
* Sen ser jag fram emot oxå när de (förhoppningsvis...) själva får barn och jag får bli farmor/mormor!
Sen om man ser i ett större perspektiv så har vi haft magsjuka mellan 0-3 ggr/säsong - alltså har vi vissa vintrar inte haft ett enda utbrott medan den allra värsta vinterna hade jag o son nr2 3 ggr... men oftast en omgång per vinter eller inget alls. Om man tänker att en omgång håller på 2-3 dagar så är det mindre än 1% av årets alla dagar. Alltså 99% av året är kräkfritt :) !
Så, skrivet av en tvättäkta emetofob, jag skulle aldrig vilja vara utan mina barn! Lycka till!