• Fridayyy

Emetofobernas tråd 5

Här fortsätter vi stötta varandra i vår spyfobi. Vill man så får man vara anonym!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-13 21:31
    Eftersom många redan mår dåligt vill vi inte ha kommentarer om vks-kurvan eller länkar från otäcka tidningsartiklar och liknande i denna tråd. Gärna mer positivt pepp!

• Svar på tråden Emetofobernas tråd 5
  • zasata
    lollisen skrev 2010-10-20 17:46:34 följande:
    Usch... Nu känner jag mig yr och väldigt varm å konstig.... Och vad tänker jag genast på då?? Jo, jag föreställer mig att jag ska få värsta magsjukan nu! Daaaarn!
    Sluta upp nu dumma dumma tankar!!

Är otroligt trött och ätit dåligt, så det beror väl på det... Men ni vet hur det är? Man kan liksom inte släppa tankarna helt... Nu har det i princip gått 48 timmar, men mina dumma tankar säger att well... Nu kommer jag säkert att få det några timmar efter, bara för att jag inte skulle vara redo för det eller så....

Gaaah!!
    Ta en ducsh, hjälper ofta .:)

Själv sitter jag medo ch bara väntar, tryckt i dottern semper droppar, bio bics + provia :o så bara hoppas det hjälper.
    Men kan hon blir smittbärare till oss i stället då?
  • Anonym
    middiz skrev 2010-10-20 12:48:29 följande:
    När lilla dottern var brännskadad så åkte vi först till vårdcentralen, där spritade dom inte ens händerna. Bytte sedan till familjeläkarna och där jäklar gick dom inte in i undersökningrummet utan att ha spritat..
    Jobbar själv på vårdcentral och detta har varit uppe till diskussion, med spritning. Ofta gör man det INNAN man tar in patienten på rummet... man tvättar alltså händerna och spritar efter föregående patient innan man ropar in nästa.
    Med andra ord - de kan mycket väl ha spritat sig innan de träffade er. Bara så inte alla nu tror att det är en hög med lortgrisar som jobbar på vårdcentralerna...

Och sprit i alla ära, men det tar inte död på virus, som t ex magsjuka oftast beror på. Så det är ännu viktigare att tvätta händerna noga med tvål och vatten före spritning för att bli ren.

Sen håller jag med dig om att det är vedervärdigt att folk inte kan hålla sig eller sina barn hemma minst 48 timmar efter senaste kräkning/diarré!!! Hade en gång en patient som kom till mig och beklagade sig hur hon legat o spytt hela natten o inte kände sig så pigg idag... hon var där på rutinkoll på dropin bara o kunde väl ha kommit nån annan dag?! Uj, vad jag tvättade o spritade mig själv o stolen o allt hon rört vid när hon gått... hm...
  • Anonym

:O Jag blir såå arg på människor som INTE följer 48timmars regeln! Man undrar VARFÖR dom inte gör det?????
    Jag förstår er som är oroliga.
    Jag såg oxå på FB att en mamma var magsjuk och hennes dotter går i samma dagis som min son. Jag blev nojjig och orolig som fan. Men verkar som det va bara hon som var sjuk, dottern blev inte sjuk.

Jag avskyr att gå på offentliga toaletter och på sjukhus eller vårdcentralen. För man vet aldrig vem varit där innan. Så jag beställde en hygien grejj, toalett sits, får 10 st papper till toa sits plus handsprit. Kostade bara 79 kr så den nappade jag på. Alltid bra å ha om man ska åka tåg eller bussar på långresor.

• zasata
    Anonym skrev 2010-10-20 20:12:16 följande:
    :O Jag blir såå arg på människor som INTE följer 48timmars regeln! Man undrar VARFÖR dom inte gör det?????
    Jag förstår er som är oroliga.
    Jag såg oxå på FB att en mamma var magsjuk och hennes dotter går i samma dagis som min son. Jag blev nojjig och orolig som fan. Men verkar som det va bara hon som var sjuk, dottern blev inte sjuk.

Jag avskyr att gå på offentliga toaletter och på sjukhus eller vårdcentralen. För man vet aldrig vem varit där innan. Så jag beställde en hygien grejj, toalett sits, får 10 st papper till toa sits plus handsprit. Kostade bara 79 kr så den nappade jag på. Alltid bra å ha om man ska åka tåg eller bussar på långresor.
    vad är det för något?
  • nicely

att folk inte fattar att dem sprider runt skiten om dem inte följer reglerna kring magsjuka!!! 48 timmar minst!

Håller tummarna att ni inte får skiten.

Var hos psykologen idag och nu kommer jag börja på samtal mm. Var lite anti mot kbt så psykologen sa att man kan börja med samtal osv. Nu hoppas jag att jag får den hjälp jag behöver.

• zasata

Sådana ska jag ha!

Hoppas det känns bra med psykologen.

Nu har Ebba vaknat för andra gången, först hosta och nu var hon ledsen. Jag vägrar gå in, om hon kräks. Och sambon bara suckar åt mig :( inte han son ligger vaken och har panik.

• middiz
    Anonym skrev 2010-10-20 19:43:22 följande:
    Jobbar själv på vårdcentral och detta har varit uppe till diskussion, med spritning. Ofta gör man det INNAN man tar in patienten på rummet... man tvättar alltså händerna och spritar efter föregående patient innan man ropar in nästa.
    Med andra ord - de kan mycket väl ha spritat sig innan de träffade er. Bara så inte alla nu tror att det är en hög med lortgrisar som jobbar på vårdcentralerna...

Och sprit i alla ära, men det tar inte död på virus, som t ex magsjuka oftast beror på. Så det är ännu viktigare att tvätta händerna noga med tvål och vatten före spritning för att bli ren.

Sen håller jag med dig om att det är vedervärdigt att folk inte kan hålla sig eller sina barn hemma minst 48 timmar efter senaste kräkning/diarré!!! Hade en gång en patient som kom till mig och beklagade sig hur hon legat o spytt hela natten o inte kände sig så pigg idag... hon var där på rutinkoll på dropin bara o kunde väl ha kommit nån annan dag?! Uj, vad jag tvättade o spritade mig själv o stolen o allt hon rört vid när hon gått... hm...
    Eftersom det var väldigt akut den gången och jag avbröt dom i lunchen när jag kom inspringandes med henne så tvivlar jag på att dom förbredde och tvättade händerna och använde handsprit. Jag väntade utanför lunchrummet och sen sprang vi direkt till akutrummet... Sen andra gången jag var där den dagen så kanske dom gjorde så.. tycker ändå att det är dåligt att göra det innan eftersom dom då tar i dörrhandtag mm och sen i något så känsligt som en hand som är en allvarlig brännskada.

Smittskyddsinstitutet gick ut med att 85% sprit tar vinterkräksjukan också... Men absolut bäst är naturligtvis också att tvätta händerna..
    Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5