middiz skrev 2010-10-20 12:48:29 följande:
När lilla dottern var brännskadad så åkte vi först till vårdcentralen, där spritade dom inte ens händerna. Bytte sedan till familjeläkarna och där jäklar gick dom inte in i undersökningrummet utan att ha spritat..
Jobbar själv på vårdcentral och detta har varit uppe till diskussion, med spritning. Ofta gör man det INNAN man tar in patienten på rummet... man tvättar alltså händerna och spritar efter föregående patient innan man ropar in nästa.
Med andra ord - de kan mycket väl ha spritat sig innan de träffade er. Bara så inte alla nu tror att det är en hög med lortgrisar som jobbar på vårdcentralerna...
Och sprit i alla ära, men det tar inte död på virus, som t ex magsjuka oftast beror på. Så det är ännu viktigare att tvätta händerna noga med tvål och vatten före spritning för att bli ren.
Sen håller jag med dig om att det är vedervärdigt att folk inte kan hålla sig eller sina barn hemma minst 48 timmar efter senaste kräkning/diarré!!! Hade en gång en patient som kom till mig och beklagade sig hur hon legat o spytt hela natten o inte kände sig så pigg idag... hon var där på rutinkoll på dropin bara o kunde väl ha kommit nån annan dag?! Uj, vad jag tvättade o spritade mig själv o stolen o allt hon rört vid när hon gått... hm...