• Fridayyy

Emetofobernas tråd 5

Här fortsätter vi stötta varandra i vår spyfobi. Vill man så får man vara anonym!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-13 21:31
    Eftersom många redan mår dåligt vill vi inte ha kommentarer om vks-kurvan eller länkar från otäcka tidningsartiklar och liknande i denna tråd. Gärna mer positivt pepp!

• Svar på tråden Emetofobernas tråd 5
  • Avelyn
    felle skrev 2010-10-14 13:46:32 följande:
    min bror var här och hälsade på igår.
    idag är han hemma från skolan med magont.
    han har inte kräkts eller haft diarré, men ändå.
    p a n i k.
    Enligt faktatråd på SME smittar inte magsjuka innan personen börjat få symtom, så du kan nog känna dig lugn
  • lollisen
    milla2 skrev 2010-10-14 20:09:31 följande:
    har ni hört hur kurvan är nu är den låg än?
    Det är inte mycket M*sjuka i samhället än... Så andas ut... Kram
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Avelyn

lollisen, Jag trodde inte man kunde gå via landstinget. Vem går man till ? Måste man ha remiss etc ? Jag skulle verkligen vilja bli av med den här skitfobin

• zasata
    Avelyn skrev 2010-10-14 20:33:42 följande:
    lollisen, Jag trodde inte man kunde gå via landstinget. Vem går man till ? Måste man ha remiss etc ? Jag skulle verkligen vilja bli av med den här skitfobin
    Ring till vårdcentralen och sätt upp en tid hos psykolog, den jag tillhör här i Höteborg har egen hemsida med nummer till psykolog där står det om dom kan kbt eller inte så kan man ringa dom direkt och boka.
  • lollisen
    Avelyn skrev 2010-10-14 20:33:42 följande:
    Man kan gå via sin husläkare, genom vårdcentralen, ringa till psyk direkt.... Man ska INTE behöva gå omkring med en sådan här fobi heller... Livet är för kort för att inte göra nåt åt den. Man blir ju såpass begränsad av denna fobin...
    Kram
  • Avelyn
    lollisen skrev 2010-10-14 20:39:43 följande:
    Man kan gå via sin husläkare, genom vårdcentralen, ringa till psyk direkt.... Man ska INTE behöva gå omkring med en sådan här fobi heller... Livet är för kort för att inte göra nåt åt den. Man blir ju såpass begränsad av denna fobin...
    Kram
    Ja, det ger verkligen begränsning i livet. Jag är snart 35 år och har levt hela livet med den här skitfobin i stort sett. Tänk bara att kunna lämna på dagis och inte bry sig om vad som härjar där när som helst. Jag har inte velat gå på öppna förskolan pga att risk för smittor etc.. Så less på att vara orolig..
  • lollisen
    Avelyn skrev 2010-10-14 20:46:00 följande:
    Ja, det ger verkligen begränsning i livet. Jag är snart 35 år och har levt hela livet med den här skitfobin i stort sett. Tänk bara att kunna lämna på dagis och inte bry sig om vad som härjar där när som helst. Jag har inte velat gå på öppna förskolan pga att risk för smittor etc.. Så less på att vara orolig..
    Jag förstår dig!
    Jag känner med dig, har själv haft en rent helvete med denna fobin.. Men är otroligt mycket bättre nu och är i stort sett inte alls begränsad i mitt iv längre... Ibland påminns jag av fobin, men försöker jobba bort den helt..

Hjälp finns att få, man får vara ihärdig om man inte får rätt psykolog eller hjälp direkt, men det mesta går att jobba bort... Tappa inte hoppet bara..
  • Avelyn
    lollisen skrev 2010-10-14 20:51:38 följande:
    Jag förstår dig!
    Jag känner med dig, har själv haft en rent helvete med denna fobin.. Men är otroligt mycket bättre nu och är i stort sett inte alls begränsad i mitt iv längre... Ibland påminns jag av fobin, men försöker jobba bort den helt..

Hjälp finns att få, man får vara ihärdig om man inte får rätt psykolog eller hjälp direkt, men det mesta går att jobba bort... Tappa inte hoppet bara..
    Tack! Du inger hopp
  • lollisen
    Avelyn skrev 2010-10-14 21:30:41 följande:
    Tack! Du inger hopp
    :0)

Kan jag leva det liv jag lever idag, så kan ALLA det... Jag var totalt isolerad i över ett år... Alltså, under ett års tid gick jag inte utanför dörren... Ett fåtal människor passerade genom min dörr under tiden. Var tvungen att veta att de inte bar på smitta eller liknande... Helt stöööörD!!

Idag lever jag som skrivet, nästan som vem som helst... Så... Tappa inte hoppet min vän!
  • Avelyn

Nej, jag ska inte tappa hoppet. Lever dock inte så isolerat. Jobbar i vården och går utan problem på offentliga toaletter och äter ute. Köper lösviktsgodis lite väl ofta. Har vågat skaffa fyra barn. MEN.. fobin gör att var vinter blir en onödig ångest. Den ångesten vill jag ha bort.. samt ångesten över att lämna på dagis.. ångesten när det är Lucia på dagis och alla avdelningar slås i hop och barnen äter pepparkakor från samma burk utan att tvätta händerna innan. Den biten vill jag ha bort. Jag vill att mina barn ska ha en fulkomligt normal mamma...

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5