• Fridayyy

Emetofobernas tråd 5

Här fortsätter vi stötta varandra i vår spyfobi. Vill man så får man vara anonym!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-13 21:31
    Eftersom många redan mår dåligt vill vi inte ha kommentarer om vks-kurvan eller länkar från otäcka tidningsartiklar och liknande i denna tråd. Gärna mer positivt pepp!

• Svar på tråden Emetofobernas tråd 5
  • lollisen
    Avelyn skrev 2010-10-14 21:37:46 följande:
    Nej, jag ska inte tappa hoppet. Lever dock inte så isolerat. Jobbar i vården och går utan problem på offentliga toaletter och äter ute. Köper lösviktsgodis lite väl ofta. Har vågat skaffa fyra barn. MEN.. fobin gör att var vinter blir en onödig ångest. Den ångesten vill jag ha bort.. samt ångesten över att lämna på dagis.. ångesten när det är Lucia på dagis och alla avdelningar slås i hop och barnen äter pepparkakor från samma burk utan att tvätta händerna innan. Den biten vill jag ha bort. Jag vill att mina barn ska ha en fulkomligt normal mamma...
    Du ÄR fullkomligt normal... Men jag förstår vad du menar...
    Ta kontakt med en psykolog och berätta precis om hur du känner....
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • isis bianco

Jag börjar känna av min magkatarr. den brukar komma varje år vid denna tiden och hålla i sig till det blir vår... Hoppades på att jag skulle slippa den för en gångs skull. Men icke...

Vet att fler här inne har magkatarr, vad gör ni för att lindra symtomen?

• Avelyn
    martini bianco skrev 2010-10-14 21:40:52 följande:
    Jag börjar känna av min magkatarr. den brukar komma varje år vid denna tiden och hålla i sig till det blir vår... Hoppades på att jag skulle slippa den för en gångs skull. Men icke...

Vet att fler här inne har magkatarr, vad gör ni för att lindra symtomen?
    Det brukar hjälpa mig att äta lite och ofta. Små tuggar av knäckebröd utan något på lite då och då. Små klunkar vatten emellanåt. Micrad vetekudde på magen och en bra film. Dagtid korta promenader i frisk luft.
  • felle
    Avelyn skrev 2010-10-14 20:31:43 följande:
    Enligt faktatråd på SME smittar inte magsjuka innan personen börjat få symtom, så du kan nog känna dig lugn
    jag vet, men det känns ändå liksom... jobbigt!

ska hem till familjen på permission imorgon (idag)..
    syrrans svärföräldrar är där, aldrig träffat dom förr. ska bli kul, men samtidigt lite jobbigt med tanke på min jäääkla fobiskit! vill helst av allt bara gömma mig under täcket och gråta eller något.
    önska mig lycka till...
  • middiz
    felle skrev 2010-10-15 01:39:04 följande:
    jag vet, men det känns ändå liksom... jobbigt!

ska hem till familjen på permission imorgon (idag)..
    syrrans svärföräldrar är där, aldrig träffat dom förr. ska bli kul, men samtidigt lite jobbigt med tanke på min jäääkla fobiskit! vill helst av allt bara gömma mig under täcket och gråta eller något.
    önska mig lycka till...
    På nåt sätt är jag aldrig rädd när jag är med min familj (min mamma, pappa och syskon), jag känner mej trygg med dom.. Kanske är det för jag vet att dom aldrig skulle smitta oss med flit. Däremot har jag ångest varje gång jag träffar min mans familj och släkt eftersom han syster smittat oss med vinterkräksjukan 5 gånger från Dec - maj ett år...
    Det har gått så långt att förra året vägrade jag fira jul med dom ( vi firar jul först med hela min mans släkt på hans mammas sida helgen innan julafton och sen en gång till med hans pappas sida  juldagen) och det blev ett jäkla liv. Vi åkte dit juldagen sen...
    Nu har vi massa firande med den släkten framför oss...mitt i den värsta tiden! Det är dop, sen ska det vara släktkalas och sen jul...SUCK!!
    Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • Avelyn

Middiz,

Önskar jag kunde känna mig så trygg med min familj och vks. Min familj ( utöver sambo och barn) tycker magsjuka är enkelt och lättsamt. De stannar aldrig hemma 48 timmar efteråt. De kan bjuda hem folk dagen därpå lätt etc. Sist jag hade besök kom min mamma in med en proviva i högsta hugg.. Älskar dem alla massvis, men de har ingen förståelse för min fobi eller för att andra människor ( äldre, sjuka etc etc ) kan bli smittade och att alla inte tycker det är lättsamt. När jag var barn sa de alltid att jag var ensam att ha den fobi jag har.

• nicely
    lollisen skrev 2010-10-14 21:34:01 följande:
    :0)

Kan jag leva det liv jag lever idag, så kan ALLA det... Jag var totalt isolerad i över ett år... Alltså, under ett års tid gick jag inte utanför dörren... Ett fåtal människor passerade genom min dörr under tiden. Var tvungen att veta att de inte bar på smitta eller liknande... Helt stöööörD!!

Idag lever jag som skrivet, nästan som vem som helst... Så... Tappa inte hoppet min vän!
    vad härligt det låter. Vill oxå känna som du. Här är ångesten total. Fruktansvärt jobbigt.
  • nicely

hatar oxå jultider då man hälsar på allt och alla. Min äldre dotter fyller år i januari vilket känns som den värsta månaden på året. Hon ska ha sitt kalas oavsett min fobi. Massa ungar som tar på allt. Men det är bara att acceptera. Förra året var det massor med barn men ingen insjuknade i magsjuka.....satt på nålar i två veckor efter kalaset.
    Efter alla besök vi har hemma så skrurar jag badrummet, spritar handtag mm. Världens städning. Helst vill jag inte ha folk hos mig alls förutom vissa som jag vet/tror inte bär smittan.

Hatar detta, förstör så mycket.Gråter

• Anonym (ytterligare en)

Vill bara presentera mig - har har ni en till emetofob.
    Nu är vintern här och ångest börjar komma. Vi åker snart utomlands så har fixat barnvakt sista veckan så barnen inte ska vara på dagis - med risk för att bli sjuk i samma veva som vi ska åka.

Kram på er alla!

Vi överlever även fast det ofta inte känns så då man är mitt i det..

• Grönsiska
    Avelyn skrev 2010-10-15 08:29:11 följande:
    Middiz,

Önskar jag kunde känna mig så trygg med min familj och vks. Min familj ( utöver sambo och barn) tycker magsjuka är enkelt och lättsamt. De stannar aldrig hemma 48 timmar efteråt. De kan bjuda hem folk dagen därpå lätt etc. Sist jag hade besök kom min mamma in med en proviva i högsta hugg.. Älskar dem alla massvis, men de har ingen förståelse för min fobi eller för att andra människor ( äldre, sjuka etc etc ) kan bli smittade och att alla inte tycker det är lättsamt. När jag var barn sa de alltid att jag var ensam att ha den fobi jag har.
    Åh jösses vad jobbigt! Känner då ingen som tycker det är enkelt och lättsamt (helt ofattbart att det finns de som tycker så), men ingen i min närhet är lika panikslagen som jag så förståelsen är låg. Jobbigt eftersom det skulle vara hundra gånger lättare att hantera situationen om man bara fick lite förståelse åtminstone, särskilt från familjen. Istället himlas det med ögonen och tonfallet blir lite hånande...inte kul.Jag tycker det är jobbigt att ha folk hemma vintertid (speciellt barnfamiljer) ifall de skulle bli sjuka här, lättare att besöka andra istället så kan man ju fly fältet om det skulle behövas
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5