• låjsan1

Hjärtebarnen

Hjärtebarn =)

Hjärtebarn
    Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

-------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
    /www.barnhjartcentrum.se/www.hjart-lungfonden....
  • Svar på tråden Hjärtebarnen
  • Mamma ET

Hej!!!
    Bara undrar om det är någon av er som sökt vårdbidrag??
    Någon som har lite tips på vad man kan skriva??, tycker det är så svårt att uppskatta kostnader.
    Hur mkt har ni blivit beviljade??
    Tacksam om någon hade lite tips=)

• norpansnorpan

Mamma ET:
    Jag har sökt vårdbidrag 3 gånger nu och har precis fått beviljat nytt
    Det är svårt det med extra/merkostnader.
    Jag gjorde så att jag räknade ut ett ungefärligt genomsnitt per månad.
    Men SKRIV NER ALLA KOSTNADER som du anser att ni har, sen gör FK en bedömning på vad som är giltligt/rimligt.

Jag fick beviljat för resekostnader, en del medicinkostnader (som inte ingår i högkostnaden), parkeringsavgifter för läkarbesök etc, extra tvätt pga b la kräkningar och extra slitage på kläder, näringsdrycker och leverans för näringsdrycker.. (är säkert mera men kommer inte på nu på stående fot).

Tillhör ni habiliteringen så vänd er dit. Kuratorn har färdiga mallar där som man får hjälp att fylla i. Annars vänd dig till err hjärtssk och fråga om hjälp.

Jag skrev en egen del till ansökan där jag gick igenom en helt vanlig dag med dottern (alla rutiner, mediciner, merjobb).
    Behöver du fler tips eller har du kört fast får du gärna skicka PM!

• Klunsen111

Igår sov Harry ute i vagnen (Briovagn med halvt liggläge). När en personal går förbi ser hon att han kräkt och hon tror att han inte får luft. Paniken lyser i hans ögon. Hon tar upp honom och han hostar till och börjar gråta. När de duschat honom och så tycker hon att han andas tungt och de blir rädda att han dragit ner kräk i lungorna, så de ringer till mig på jobbet och jag ringer och rådfrågar Hälsoringen (vårdcentralen). De hänvisar till Barnakuten så jag ringer dit. I samråd med dem fixar jag en tid på Hälsoringen där en läkare lyssnar men inte hör något konstigt. Han noterar att Harry har rinnsnuva och frågar om han är förkyld vilket jag inte märkt av på morgonen. Vi kan lugnt åka hem och ska bara vara uppmärksamma på om han får feber.

I natt var han jättevarm och i morse tog jag tempen - 37,8. Inte så mycket anser jag. Testade igen för en timme sen - 38. Lite mer så jag ringde Barnakuten igen men de tror inte att det beror på om han fått ner kräk i lungorna. Snarare har han en förkylning på gång vilket jag också tror.

Jag skulle ringa igen om febern stiger eller han hostar mer. Känner mig inte särskilt orolig men lite obehagligt är det...

Någon som varit med om något sånt här??

• Lyckosam

Hej på er!
    Jag fick ett hjärtebarn för 1 år sen drygt. Hon fick somna in.

Nu när vi känner att vi sörjt färdigt så har vi börjat att fundera på fler barn. Och jag minns då att läkarna i Göteborg sa att man fick göra en massa extra kontroller om man väljer att skaffa fler barn. Har ngn av er erfarenhet av detta? Och vet ngn hur vanligt det är att få fler barn med hjärtfel?

Ja,man har ju så många funderingar,även sådana som man inte riktigt får ut i ord..

Stolt Mamma till Melvin 040924, Patricia 060203, Alexandra 070808,och ängeln Fredrika född 090526,död 090627
  • willsam

Nu har vi fått tid för felicias TCPC. 3/5 blir det förhoppningsvis. dom erbjöd oss 27/4 först, men självklart har felicia åkt på en dunderförkylning....

nån som ska vara i lund då?

• Små Hjärtan

10/5 ska vi till Lund för sista undersökningen i forskningen Trinity är med i. Börjar undra när hon ska till Kardiologen igen. Fortfarande inte fått någon kallelse till honom.

• bea79
    willsam skrev 2010-04-13 18:10:10 följande:
    Nu har vi fått tid för felicias TCPC. 3/5 blir det förhoppningsvis. dom erbjöd oss 27/4 först, men självklart har felicia åkt på en dunderförkylning.... nån som ska vara i lund då?
    Så skönt att ni fått datum. Leos läkare tror att det blir Leos tur i sommar eller tidig höst...
    ~ Mamma till världens sötaste Max född 061207 & underbara hjärtepojken Leo född 090223 ~
  • Ziggystardust
    Lyckosam skrev 2010-04-12 14:39:16 följande:
    Hej på er! Jag fick ett hjärtebarn för 1 år sen drygt. Hon fick somna in. Nu när vi känner att vi sörjt färdigt så har vi börjat att fundera på fler barn. Och jag minns då att läkarna i Göteborg sa att man fick göra en massa extra kontroller om man väljer att skaffa fler barn. Har ngn av er erfarenhet av detta? Och vet ngn hur vanligt det är att få fler barn med hjärtfel? Ja,man har ju så många funderingar,även sådana som man inte riktigt får ut i ord..
    Beklagar er förlust.

Vår förstfödde son föddes med ett hjärtfel (vsd) som opererades strax innan han var 7 månader och mår idag bra. Hans lillasyster föddes 15 mars i år och vi har precis varit på en koll på sjukhuset och fått se att hon är hjärtfrisk. Vi har i och för sig inte varit särskilt oroliga eftersom man märker att hon mår väldigt bra i motsats till hur storebror mådde.Vi har hört att risken att få ett till hjärtbarn är dubbelt så stor om man redan har ett,  men vi har sett lite olika siffror och det verkar också bero lite på vilket hjärtfel barnet har. Risken är ju ändå ganska liten. Vi fick göra ett riktat ultraljud när bebisen låg i magen och då skulle man ha kunnat upptäcka allvarligare fel.

När lillan föddes gjordes också en ordentlig koll av läkare, de lyssnade på hjärtat och lungorna extra noga osv. och så fick vi tid för att göra en koll med ultraljud för säkerhets skull.

Jag hoppas att ni ska våga skaffa fler barn om ni vill, har du fler frågor så är det bara att fråga.
  • 2små2stora
    Lyckosam skrev 2010-04-12 14:39:16 följande:
    Hej på er! Jag fick ett hjärtebarn för 1 år sen drygt. Hon fick somna in. Nu när vi känner att vi sörjt färdigt så har vi börjat att fundera på fler barn. Och jag minns då att läkarna i Göteborg sa att man fick göra en massa extra kontroller om man väljer att skaffa fler barn. Har ngn av er erfarenhet av detta? Och vet ngn hur vanligt det är att få fler barn med hjärtfel? Ja,man har ju så många funderingar,även sådana som man inte riktigt får ut i ord..
    Jag har 25% risk att få ett barn till med samma hjärtfel som J har AV-block 3. Tyvärr så kan de inte se felet under graviditeten om det inte är så att barnet är bradykard under undersökningen. Nu tillhör J's hjärtfel inte de komplicerade hjärtfelen men om det inte åtgärdas så leder det till döden inom några år.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • norpansnorpan

Lyckosam:
    Jag fick med lillebror gå på 2 extra UL, ett i vecka 20 och ett i vecka 32.
    Då undersökte de alla delar, inte bara hjärtat. Hjärna, lungor, ryggrad, gom/mun, ben/armar, fötter/händer, tarmar..
    De kollade också vikten och gjorde en viktuppskattning i vecka 32.

De kan inte se ALLA hjärtfel men chansen att barnet föds med hjärtfel om de inte kan se det på dessa UL är bara några procent.
    Det kändes lugnande med mig.

Svar på tråden Hjärtebarnen