• låjsan1

Hjärtebarnen

Hjärtebarn =)

Hjärtebarn
    Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

-------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
    /www.barnhjartcentrum.se/www.hjart-lungfonden....
  • Svar på tråden Hjärtebarnen
  • Klunsen111

Han var två månader när VSD:n upptäcktes. De trodde först att det bara var ductus som inte stängts helt. Han opererades vid sex månader. De längsta fyra månaderna i mitt liv...

• låjsan1

Okej, då vet jag det. Hinner inte vara inne på FL så mycket längre. Hoppas ni har det bra i övrigt alla!

Kram

• willsam

lillastollan- ja då lär vi synas i lund. felicia op ju på tisdag och vi bllir ju kvar minst 1 vecka.
    skönt att ni slapp vänta!
    kram

• idamarja
    Fröken Julie skrev 2010-04-28 21:52:12 följande:
    Vi har börjat fundera på att skaffa ett syskon till våra tjejer. Nu funderar jag på det här med ärftlighet och hur stor risken är att nästa barn också har hjärtfel. Vem pratade ni med? Eftersom vi bara har kontakt med hjärtläkaren en gång om året vid kontroller vill jag inte  besvära henne men vem ska man prata med? Har ni andra som skaffat syskon begärt extra ultraljud eller kollas det upp automatiskt?
    till oss har dom sagt att det e svårt att säga om det är ärftligheten som gav vår son hjärtfel, han är delvis född med samma fel som mig, men i tillägg fler hjärtfel som inte jag hade vid födseln. är väl säkert olika beroende på vad för fel man har också,
    jag själv föddes med en liten vsd och en förträntning i aortan, under graviditeten tjatade jag jämt o ständigt och frågade om ärftlighet och ville att dom verkligen skulle kolla barnets hjärta så mkt dom kunde, här var vi bor har dom så dåliga ultraljudsmaskiner så man ser inte mkt på dem, men skulle vi vela ha ett till barn så skulle ja kräva bättre undersökningar och så skulle ja föda på ett större sjukhus för att inte hamna i samma hemska situation som med n-j, han fick köras från gällivare till kiruna, ca 11 mil med ambulans för att flygas därifrån med ambulansflyg.

men inte ska du tänka på att inte besvära hjärtläkaren, om det är något vi får göra så är det väl att besvära med frågor. Du kan ju ringa till den hjärtavdelning där ditt barn har legat och förklara din fundering, så kan dom väl hänvisa dig eller hjälpa dig på något vis. Man ska inte gå omkring och vara orolig för sånt där, det är ju hemskt tärande
  • Golvmoppen

idamarja: Tycker det är dåligt att du inte blev remitterad till Riktat HjärtUL, då du var gravid.
    Vad jag vet, så ska alla som har hjärtfel själv, partner el barn sedan innan med hjärtfel bli erbjuden ett extra UL riktat bara på hjärtat.

• minneli

Ingen som har erfarenhet av att ta bort ductus med en katetisering? Att man går in via ett kärl i ljumsken?

• willsam

minneli.
    hjärtkat har många barn här inne gjort. om allt går bra brukar man få åka hem smma dag! =)
    kram

Svar på tråden Hjärtebarnen