• låjsan1

Hjärtebarnen

Hjärtebarn =)

Hjärtebarn
    Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

-------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
    /www.barnhjartcentrum.se/www.hjart-lungfonden....
  • Svar på tråden Hjärtebarnen
  • Farbror Matik

LillaStollan, usch då... Man tycker det, men man vet aldrig med de där sjukhusen. Ni kan få höra att ni får komma inom kort, eller så kan de boka in en dag och ringa och ställa in den två gånger, eller ställa in och sen ringa och säga att det blir ändå. Man kan aldrig veta säkert att det blir av förrän man lämnat över dom till operation.

Hur mår hon annars? Hur gammal är hon? Vår pojke hade förresten också hål mellan kamrarna (VSD).

• Farbror Matik

mini00: Välkommen hit! Det lät som bingo i hjärtfel det där, låter härligt att de tror att det kan vara fixat på en operation, vi får hoppas på det! Det lät väldigt länge i hjärt-lungmaskin, inte för att jag har koll, men jag fick för mig att den kan göra saker med blodet som inte är så bra och man därför inte vill ha patienter i den för länge. Fast det beror kanske på vilken typ det är, det finns ju folk som har mekaniska hjärtan bra mycket längre än 3 dagar...

Vår son hade VSD, mår fint idag. Lycka till!

• LillaStollan

Vi fick veta om hjärtfelet på hennes 1 månadsdag. Hon mår prima. Pigg och stark och vaken. Kan inte fatta att det är något som inte är som det ska. jag hade kanske förstått lite lättare om hon varit dålig. Fast å andra sidan är jag innerligt glad så länge hon mår bra.

Tycker det känns skitjobbigt att inte veta när operationen blir av. Mycket för storasysters skull. Hur har ni andra gjort med syskonen? Har de varit med?

• bea79
    mini00 skrev 2010-04-26 09:12:48 följande:
    Hej! Jag är ny på forumet. Vi fick en liten pojke (eller ja, inte så liten, 59 cm och 4750 g) i början på mars. Andra dagen visade det sig att han hade flera hjärtfel: TGA, VSD, ASD, PDA och en förträngd aorta. Han opererades slutligen när han var 13 dagar gammal. Operationen tog 11 timmar och på grund av olika komplikationer som uppstod var han tvungen att ligga med hjärt- och lungmaskinen i ytterligare 3 dagar och var nedsövd i totalt 8 dagar. Om allt går som det ska och det inte tillstöter några komplikationer så ska vår lille prins inte behöva opereras något mer, så nu när den värsta chocken har lagt sig så börjar man ju fundera på just vad som kan ha hänt med andra organ osv. Är det någon som har barn med något eller några av dessa hjärtfel (det är tydligen inte så vanligt att ha dem alla och det var det som gjorde det så komplicerat)? Hur mår era barn idag? Har det blivit ytterligare komplikationer efter operationen? Är det någon vars barn har legat så länge med hjärt- och lungmaskinen alt. varit nedsövd så länge? Har det gett era barn några men eller liknande? Tack för att ni finns!!!
    Grattis till pojken. Måste bara fråga, vad står TGA och PDA för? Vi har själv en liten kille som har HLHS och TAPVD. Vår Leo låg i respirator i 3 veckor men han låg inte i hjärt- lungmaskin. Men han har inga "men" av att ha varit sövd i ca 3 veckor.

Hoppas allt blir bra med er kille och att han slipper fler operationer.
    ~ Mamma till världens sötaste Max född 061207 & underbara hjärtepojken Leo född 090223 ~
  • mini00
    bea79 skrev 2010-04-26 21:45:25 följande:
    Grattis till pojken. Måste bara fråga, vad står TGA och PDA för? Vi har själv en liten kille som har HLHS och TAPVD. Vår Leo låg i respirator i 3 veckor men han låg inte i hjärt- lungmaskin. Men han har inga "men" av att ha varit sövd i ca 3 veckor.  Hoppas allt blir bra med er kille och att han slipper fler operationer.
    Hej bea79! TGA står för Transposition of the great arteries, dvs stora kroppspulsådern och lungvenen har bytt plats, och PDA står för Patent ductus arteriosus, vilket är hålet många nyfödda har mellan dessa artärer. Läkarna förklarade att det var tur att han hade dessa tre hål i hjärtat (VSD, ASD och PDA) för annars hade han inte klarat sig många timmar efter förlossningen. Hålen gjorde nämligen att lite syrerikt blod "sipprade" över på rätt sida för att transporteras ut i kroppen.

Jag kollade på din blogg och det verkar ju som att din lille kille Leo gör fina framsteg varje dag. Grattis! När vi låg på sjukhuset träffade vi flera föräldrar vars barn hade opererats för HLHS och de mådde prima idag.

Som jag förstod det så var Leo's lungven förträngd. Vår sons kroppspulsåder var förträngd (var bara 1 mm och borde ha varit 11 mm). Den största risken nu, post-operativt, är tydligen att den blir förträngd igen.

Lycka till med allt!
  • willsam
    mini00 skrev 2010-04-26 09:12:48 följande:
    Hej!Jag är ny på forumet. Vi fick en liten pojke (eller ja, inte så liten, 59 cm och 4750 g) i början på mars. Andra dagen visade det sig att han hade flera hjärtfel: TGA, VSD, ASD, PDA och en förträngd aorta. Han opererades slutligen när han var 13 dagar gammal. Operationen tog 11 timmar och på grund av olika komplikationer som uppstod var han tvungen att ligga med hjärt- och lungmaskinen i ytterligare 3 dagar och var nedsövd i totalt 8 dagar.Om allt går som det ska och det inte tillstöter några komplikationer så ska vår lille prins inte behöva opereras något mer, så nu när den värsta chocken har lagt sig så börjar man ju fundera på just vad som kan ha hänt med andra organ osv.Är det någon som har barn med något eller några av dessa hjärtfel (det är tydligen inte så vanligt att ha dem alla och det var det som gjorde det så komplicerat)? Hur mår era barn idag? Har det blivit ytterligare komplikationer efter operationen? Är det någon vars barn har legat så länge med hjärt- och lungmaskinen alt. varit nedsövd så länge? Har det gett era barn några men eller liknande?Tack för att ni finns!!!

hej, och grattis. min dotter har VSD, TGA, förträngd aorta, hypoplastisk högerkammare, crisscrossheart, (nu hade hon tydligen fått förträgning på lungartär oxå) hon gjorde även tarmop. som nyfödd. först var hon sövd 6 dagar (efter tarmop) sen genomgick hon sin  första hjärtop när hon var 13 dagar =) Och var då nersövd 8 dagar.inga men har hon fått!

lillastollan- ja du.... vi väntar oxå på hjärtop. felicia fick en tid 3 maj. sen ångrade dom sig kanske... suck, ev blir det den 4 maj, eller kanske veckan efter. vi har 4 barn och syskonen har fått åka med oss, dom tycker att det är supermysigt ungefär som semester. =) Idag ska hon iaf. ringa. dom vågar inte skuta på felicias op för länge pga. att hon har fått som "microshuntar" i lungorna, och därför ligger lägre i sat.

men du borde få höra av dom ca 2 veckor innan. dom prioriterar ju alla akutfall, så därför måste man ju vara flexibel. men det är frustrerande.

• LillaStollan

Men varför i hela friden säger läkaren på AL att det borde bli operation inom två veckor om det inte blir det??? Då är det ju bättre att säga att man inte vet... Tröttsamt... Ska till sjukhuset imorgon. Får fråga lite då.

• Tifastar

Det där med uppskjutna operationer känner man ju igen... alla akutfall går givetvis före. Man får sällan en op-tid så fort som efter 2 veckor om det inte är akut. Man förstår ju samtidigt att alla akuta måste gå före men för ens egen del så känns det jobbigt =(

• 2små2stora

Johannas hjärtfel tjatade de i 1 månads tid om att det var inte akut och när vi sedan fick komma till Gbg för kontroll i 2 dagar så ville de operera henne dagen efter helst men det blev 4 dagar senare då det var fullt på BIVA.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • LillaStollan

Nu ringde läkaren och bekräftade att det krävs op och att det inte finns någon anledning att vänta. På ett sätt skönt att det är klart så vi vet.

Svar på tråden Hjärtebarnen