• låjsan1

Hjärtebarnen

Hjärtebarn =)

Hjärtebarn
    Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

-------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
    /www.barnhjartcentrum.se/www.hjart-lungfonden....
  • Svar på tråden Hjärtebarnen
  • lessermatters
    låjsan1 skrev 2010-03-30 13:24:49 följande:
    PUNAKETTU: Vi är många här med "enkammarbarn". Vi som oxå fått veta det innan födseln har nog gått igenom det du har so hang in there. Min underbara kardiolog ( NOT!!) som undersökte mig i v 26 berätta snabbt var det var sen sa han att vi kunde gå hem å googla på HLHS!! Jamen smart!! helt galet å man läser en massa tråkigheter men det är ju för att många sidor inte är uppdaterade till dagens kvot av räddningar. Sörj du nu för när din lille kommer behöver du din styrka och mod för att ni tillsammans ska må bra! kram
    Usch, vilken hemsk kardiolog. Att högutbildade människor kan uttrycka sig så är fruktansvärt. Man sitter i en så oerhört jobbig sits och behöver all hjälp och stöd man kan få.
    brumme lisa skrev 2010-03-30 09:14:26 följande:
    Punakettu: Lycka till idag! Tänker på dig och håller tummar och tår!
    Tack!

Vi har nyligen kommit hem från Linköping. Hjärtfelen var inte så omfattande som läkarna här hemma först befarade. Hjärtat måste opereras men det var ett "lindrigt" fel i jämförelse med vad de trodde. Om vi uppfattade allt rätt så handlar det om att klaffarna flackar (ul-läkarens uttryck) och att de sitter i precis samma höjd och det ska dem tydligen inte göra. Tyvärr kan vi ändå inte känna oss lugna för i samband med det här så finns det en ökad risk för kromosomfel, i vårt fall handlar det om downs syndrom.
    Är det någon av er här som också fått besked om ökad risk för kromosomfel?

Vi fick göra fostervattensprov (gud vad jag ångrar att jag inte gjorde det tidigare i graviditeten) som vi förhoppningsvis får svar på på torsdag. Om det visar sig att det finns avvikelser så kommer vi förmodligen att avbryta. Även om vi då själva väljer det så känns det inte ett dugg mindre jobbigt. Vi vill fortfarande ha vårt lilla efterlängtade barn och slippa gå igenom allt vad det innebär med sent avbrytande. Samtidigt så känner vi att vi vill att vårt barn ska få ett bättre liv, samt att vi själva också ska kunna leva på någorlunda normalt. Varken jag eller min sambo tror att vi skulle klara av den psykiska påfrestning som det innebär att ha ett barn med downs syndrom. Jag hoppas att jag inte trampar någon på tårna med det här, det är absolut inte meningen. Vi har inga onda tankar om barn med den typen av sjukdomar, det här är bara vad som känns mest rätt för oss.

Men återigen, tack så mycket för ert stöd! Det hjälpte oss att vara lite mer förberedda och jag har tänkt på era historier för att kunna känna lite styrka under dagen!
  • hjärtemax

Hej alla underbara!!!

Länge sen jag var inne nu!

Max gjorde en biopsi i förra veckan som visade en NOLLA!
    Vi trodde nästan att det var en avstötning på gång eftersom att förra biopsin blev avbokad.

Men ack så duktig min gosse är som gick prickfri från *besiktningen* :D

de höjde en medicin o sänkte en annan..

Nu är våren här! värmen kommer o solen skiner!

underbart att kunna gå ut med max, o han älskar det :)

Jag förstår fortfarande inte igentligen vad VI har vart med om o hur stort det är..

Han är hjärtfrisk, men med massa mediciner..

Kram på er alla o GLAD PÅSK i förskott!!!

• 2små2stora
    hjärtemax skrev 2010-03-31 08:16:31 följande:
    Hej alla underbara!!!Länge sen jag var inne nu!Max gjorde en biopsi i förra veckan som visade en NOLLA!Vi trodde nästan att det var en avstötning på gång eftersom att förra biopsin blev avbokad.Men ack så duktig min gosse är som gick prickfri från *besiktningen* :Dde höjde en medicin o sänkte en annan..Nu är våren här! värmen kommer o solen skiner!underbart att kunna gå ut med max, o han älskar det :)Jag förstår fortfarande inte igentligen vad VI har vart med om o hur stort det är..Han är hjärtfrisk, men med massa mediciner..Kram på er alla o GLAD PÅSK i förskott!!!
    Vad härligt med biopsin

Hur ofta ska han göra biopsier?
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • helma
    Små Hjärtan skrev 2010-03-30 14:56:58 följande:
    Waranbricka är som ett halsband med en bricka i där det står att man behandlas konentinuerligt med waran så att om det skulle hända något så vet läkaren det även ambulanspersonalen om man skulle behöva åka ambulans. Oj oj det är lång tid ni har kvar då ju. Vet tyvärr hur det känns med det. Min mamma har gått på waran i 14 år och kommer göra det i resten av sitt liv.
    AHA en sådan bricka har vi inte fått - fast å andra sidan skulle jag inte vilja ha ett halsband på min 2,5-åring heller...

Vore ju bra om man hade haft något annat istället - kanske skulle tatuera henne eller så

Såhär efter dryga 2 år börjar vi ju få in vanan på waranet och lärt oss vad som påverkar eller inte påverkar medicineringen för det är ju tydligen väldigt olika, men det är inte kul att ha ett litet barn som konstant ser ut som hon blivit misshandlad ;-(
  • willsam

punakettu- jag gjorde oxå fostervattensprov, dom trodde att hon hade downs.(jag gjorde det i vecka 18). men det hade hon inte. väntan på svaret kändes ju oändlig! jag tror att jag hade gjort abort om jag visste att mitt barn hade downs och hjärtfel och även tarmfel som felicia hade när hon föddes.
    men som tur var slapp jag ta ett sånt beslut. det skulle vara ofattbart jobbigt.
     skönt att inte hjärtfelet var så stort som dom trodde iaf. nu håller vi tummar och tår för att fostervattensprovet ser bra ut oxå!
    kramen

• låjsan1
    Små Hjärtan skrev 2010-03-30 15:00:00 följande:
    Oj då behövde ni inte gå på waarn så jätteläng då ju, lyx.Jo tack det känner man igen. Trinity är i full fart hela dagarna. Hon har trillat i tarppor, skurit sig på en kniv (korkade pappa hade lagt dom lättillgängliga) slagit huvudet ett par gånger men vi har sluppit åka in med henne tack och lov. Hon är en riktigt vilding ha ha men Gud så härligt ändå.
    Nä vi fick 3 månader bara så de e man ju super glad för:)) Waran bricka fick vi men blev tillsagda att inte ha den på honom för dom kan skada sig med saker runt halsen.

Kram
  • Små Hjärtan
    helma skrev 2010-03-31 10:06:31 följande:
    AHA en sådan bricka har vi inte fått - fast å andra sidan skulle jag inte vilja ha ett halsband på min 2,5-åring heller... Vore ju bra om man hade haft något annat istället - kanske skulle tatuera henne eller så Såhär efter dryga 2 år börjar vi ju få in vanan på waranet och lärt oss vad som påverkar eller inte påverkar medicineringen för det är ju tydligen väldigt olika, men det är inte kul att ha ett litet barn som konstant ser ut som hon blivit misshandlad ;-(
    Inte?? Vad jag vet så får alla som går på waran en sådan.
    Trini8ty är med 2,5 år och hon vägrar vara utan halsband. Hon blev sur i morse när jag tog av henne kedjan med brickan i.
    låjsan1 skrev 2010-03-31 10:39:31 följande:
    Nä vi fick 3 månader bara så de e man ju super glad för:)) Waran bricka fick vi men blev tillsagda att inte ha den på honom för dom kan skada sig med saker runt halsen. Kram
    Vilken lyx ni hade då ha ha. Men skönt med.
    Det sa dom inte till oss utan till oss sa dom att vi kunde ta av det vita bandet och sätta i en kedja istället , men och andra sidan så är dig pojke yngre än min tös med, så det är nog mycket därför.
  • hjärtemax

uuuh.. han gör biopsi 1 gång i månaden..

sen in på blodprover 2-3 gånger i månaden..

hoppas att det glasas ut snart..

• Gunsan75
    hjärtemax skrev 2010-03-31 12:18:49 följande:
    uuuh.. han gör biopsi 1 gång i månaden..sen in på blodprover 2-3 gånger i månaden..hoppas att det glasas ut snart..
    Gör ni fortfarande biopsi 1 gång i månaden?
    Alice ska göra sin 5:e v.17 skulle ha gjort den förra veckan men hon blev sjuk:( Sen om det är en 0:a så är det 3 månader till nästa biopsi.
    Prover tar vi 2-3 ggr/vecka just nu. Men det blir ju mindre med tiden som tur är, man har ju liksom inget val.

Jätteskönt att höra att Max var 0:ad trots allt.
  • Klunsen111

Harry är frisk idag!! Han får vara hemma imorgon med. Jag riskerar inte en bacill till när vi är en dag från långledigt!!

Svar på tråden Hjärtebarnen