Inlägg från: LillaStollan |Visa alla inlägg
  • LillaStollan

Hjärtebarnen

Fick veta i torsdags att vår dotter är ett hjärtebarn. Bara ett fel som väl är, ett hål mellan kamrarna. Blev rätt chockade eftersom vi åkte till akuten med henne av en annan anledning när de upptäckte blåsljud på hjärtat.

Med största sannolikhet kommer de operera henne och jag funderar på om någon här vet hur lång tid det tar innan de hör av sig från Lund för tid för operation. Läkaren på Astrid Lindgren sa att det skulle bli op inom några veckor och då borde de ju höra av sig snart. Eller?

• LillaStollan

Vi fick veta om hjärtfelet på hennes 1 månadsdag. Hon mår prima. Pigg och stark och vaken. Kan inte fatta att det är något som inte är som det ska. jag hade kanske förstått lite lättare om hon varit dålig. Fast å andra sidan är jag innerligt glad så länge hon mår bra.

Tycker det känns skitjobbigt att inte veta när operationen blir av. Mycket för storasysters skull. Hur har ni andra gjort med syskonen? Har de varit med?

• LillaStollan

Men varför i hela friden säger läkaren på AL att det borde bli operation inom två veckor om det inte blir det??? Då är det ju bättre att säga att man inte vet... Tröttsamt... Ska till sjukhuset imorgon. Får fråga lite då.

• LillaStollan

Nu ringde läkaren och bekräftade att det krävs op och att det inte finns någon anledning att vänta. På ett sätt skönt att det är klart så vi vet.

• LillaStollan

Det verkar gå undan här, fick op datum idag och det blir om en vecka. Frågade hur stor risken är att det blir uppskjutet och vad jag förstod har M ganska hög prioritet och den största risken för inställd op är om hon blir förkyld. Läkaren här hade sagt att han tyckte om max en månad men i Lund ville de inte vänta så länge.

Klunsen- Hur stor var harry när ni skulle vänta och när han blir op? M går knappt upp i vikt alls just nu. Hade gått upp från 4025 till 4060 och då var hon nymatad när vi vägde idag.

willsam- Vi kanske ses i Lund i nästa vecka då

• LillaStollan

Läser vad ni skriver och känner att Majken kom lindrigt undan med sin vsd. Operationen gick bra och vi blev utskrivna efter 6 dagar

• LillaStollan

Minneli- Var på alb idag och Majkens perikardvätska är helt borta nu (Hon opererades 5/5) så vi behöver inte ge mer vätskedrivande. Ska tillbaka för en sista koll nästa onsdag.

• LillaStollan

Har komit på en sak jag undrar över, hur har ni gjort? Vår dotter är väl så frisk man kan vara nu efter att hennes vsd blev opererad. Hur har ni gjort vars bebisar blivit opererade som bebisar och nu inte har några andra tecken på sjukdom än ärret. Vill ju inte att hon någonsin ska behöva undra varför hon har ett ärr på bröstet, att det ska vara naturligt för henne att det finns där och kanske till och med vara stolt över det. Hur har ni berättat för era barn? Har ni behövt berätta? De flesta av er har väl barn med flera fel och kanske fler operationer när de är större så då faller det ju sig mer naturligt att det blir en del av vardagen. M är ju frisk och kommer ju knappt ens behöva åka på koll särskilt ofta längre då blir det ju inte att vi pratar om det så mycket heller.

Svar på tråden Hjärtebarnen