• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Lajkie
    Mariohn skrev 2009-12-03 14:48:08 följande:
    Ja idag är det så eftersom vi har redskap. Men rent kroppsligt är vi inte rovdjur. Är du med på hur jag menar?
    Ok, förstår vad du menar. Men människan har ändå ätit kött sen urminnes tider!
    Och det finns ursäkta, idioter, som ger sina hundar vegetarisk mat för de vill inte att sina husdjur ska äta käött. Hur funtad är man då?

VISST - Jag är helt inne på att djuren i massproduktionen mår inte bra, och eko-djuren har inte mycket bättre heller.
    Men jag är absolut inte emot att äta kött.
    Jag har inga egna köttdjur nu, men inom ett par år ska vi ha egna smågrisar. Även fast det är sorgligt att Nasse står på julbordet i december så vet jag att mina grisar fått leva som svin ;)
  • lelle1
    DrFlygplan skrev 2009-12-03 14:37:49 följande:
    Jag är vegetarian jag med, halvt vegan också om man ska vara petig. Har också varit det sedan jag var 11-12 år. Har en fästman som är vegetarian han med och han är uppväxt med det. Våra barn SKA dock få äta kött under sin uppväxt. Om de vill välja bort kött senare i livet får de göra det såklart men inte innan de har förmågan att resonera och tänka djupare. Det är inte mitt val att göra vilken "matreligion" en annan människa ska ha. Inte en piggelins chans i helvetet att jag vill låta mina barn växa upp med den där attityden TS har gentemot köttätare. För jo, det där är en attityd. Jag respekterar köttätares val att äta kött och förväntar mig att de accepterar mitt val med. Ingen kan komma och säga att folk är dumma i huvudet för att de ger sina barn kött, något som människan livnärt sig på i alla tider. Många skulle inte klara av att leva som vegetarian då det kan vara väldigt svårt att nå upp till alla mängder av de ämnen som ofta bristar hos icke köttätare. ALLA veganer/vegetarianer behöver ett tillskott av vitamin B12 för övrigt. Vänta du bara tills du får brist på det, ha det så skoj med den bristen. En fråga till TS; när älgar och diverse boskap förökat sig så pass att de inte kan hitta mat naturlig väg, vad har du för planer då?
    Mycket bra skrivet!!
  • mamlan
    Saarah88 skrev 2009-12-03 14:44:03 följande:
    Seriöst, vilka jälva påhopp.Trodde ni var smartare än så..men nej..jag ger upp.och SLUTA säga att jag inte låter han välja, för det är ni som tvingar era barn att äta kött! barn vet ju inte vart de kommer ifrån.jag är skit sur på min mamma för hon gav mej kött som liten, jag visste ju inte bättre! jag hade varit glad om jag hade fått välja själv!lägg ner tråden.
    Men snälla du, vem hoppar på egentligen? Du säger att vi tvingar i barnen kött, jag argumenterade då bara att det du gör är lika mycket "tvång" ditt barn har inte heller möjlighet att välja. MEN jag lade ingen värdering i det, visade bara på att man kan se det från mer än ett håll. Min dotter vet visst vart kött kommer ifrån, hon är 4 år och vet att kött kommer frpn djur, det är inget man bara köper som de gjort i affären. Själv så är jag uppvuxen på landet och har då så länge jag kan minnas vetat vart kött kommer i från.
  • Lajkie
    MariaP skrev 2009-12-03 14:50:58 följande:
    Du vet inte vad du pratar om, hur många gårdar har du besökt egentligen? Jag har varit på åtskilliga och har aldrig sett ens ett försök till den misär grisarna på nyheterna varit med om. Jag gissar på att det närmaste du varit en bondgård är en kotlett i kyldisken på ICA. Jag är uppväxt på en bondgård i Hälsingland, mina föräldrar var mjölkbönder men nu har de gått över till köttproduktion i lösdrift och jag har nog alltid vetat var maten kommer ifrån. Och jag har inte övervägt veganism för det, utan det har nog snarare gjort att jag tycker att det är viktigt att veta var maten kommer ifrån. Jag har varit med vid slakt och min pappa har lärt mig att stycka, vilket jag uppskattar mycket idag. Vi har inga problem med att äta helt vegetariskt vissa mål, men det är ändå otroligt gott med en stekt bit biff eller lite filé. Så jag tror att jag fortsätter att ha köttet ruttnandes i tarmarna så kan du fortsätta att vräka ur dig galla över saker du ändå inte kan påverka ett skit;)
    TACK! Du får fram allt som jag försöker, men är för upprörd för att tänka klart :)
  • Emmeliina
    Saarah88 skrev 2009-12-03 14:52:31 följande:
    Jag är iaf inte tjock som en korv och trycker i mej kött
    Ja det var ju också jävligt clever o moget sagt eftersom alla köttätare e feta som grisar.
  • Stårschan
    Saarah88 skrev 2009-12-03 14:35:03 följande:
    With a devilish smile skrev 2009-12-03 14:31:32 följande: Lägg ner, JAG låter han välja, ni låter inte era välja!De är ju precis som dom som inte döper sina barn, för dom vill inte välja att dom ska tro på kyrkan, utan att dom får välja sen när dom blir större, samma sak här, jag låter han välja när han blir större, när han vet var kött kommer ifrån, ni ljuger för era barn och säger inte sanningen.
    Så arg du verkar. Och så länge du inte stället fram kött på bordet så låter du inte din son välja. Du väljer åt honom.

Mina barn är glada köttätare, och de har inga problem med det trots att de alltid varit mycket väl medvetna om vad det är de stoppar i sig. Yngsta dottern frågar ofta vilket djur köttet kommer ifrån om hon inte kan identifiera det själv. Båda har varit med och dragit upp och själva rensat den fisk de ska äta. Det gör inte att de hatar fiskar. Människor äter andra djur, så är det bara. Visst, det finns massor av vettiga argument för att dra ner på köttätandet, men lägg i så fall fram sådana, istället för att låta som en uppretad fjortis.
    Fä dör, fränder dör; du ska själv också dö; ett vet jag som aldrig dör; dom över död man.
  • Lajkie

TS - ursäkta att jag bombar tråden. Men jag undrar om du har enbart hemproducerade grönsaker och växter? För inte köper du väl från affären? Du vet att transporten till affären kan ha dödat både grävlingar på vägen och myror. Dessutom dödar utsläppen fåglar.

• Zenobia

Nu är inte mitt barn fött ännu, men troligt vis kommer den få ärva mina allergier. Så frågan är då ska ja då svälta mitt barn bara för att folk tycker att man kan klara sig utan kött. Men tänk lite längre alla kan inte bli vegetarianer och leva på en grön kost utan behöver köttet. Jag kan inte sitta och mata mitt barn eller mig själv med sallad tex då lär vi svälta, då det inte är mycket i vegetariskt vi kan äta.

• Saarah88
    Stårschan skrev 2009-12-03 14:54:54 följande:
    Så arg du verkar. Och så länge du inte stället fram kött på bordet så låter du inte din son välja. Du väljer åt honom. Mina barn är glada köttätare, och de har inga problem med det trots att de alltid varit mycket väl medvetna om vad det är de stoppar i sig. Yngsta dottern frågar ofta vilket djur köttet kommer ifrån om hon inte kan identifiera det själv. Båda har varit med och dragit upp och själva rensat den fisk de ska äta. Det gör inte att de hatar fiskar. Människor äter andra djur, så är det bara. Visst, det finns massor av vettiga argument för att dra ner på köttätandet, men lägg i så fall fram sådana, istället för att låta som en uppretad fjortis.
    De är inte änns lönt att jag svarar, för sista gången.
    NI TVINGAR ERA BARN ATT ÄTA NÅGOT SOM DOM INTE VET VART DE KOMMER IFRÅN!!!
    det är att tvinga, jag blir ju galen!!
    aaah, hejdå!
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!