• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Utopia
    konkelbär skrev 2009-12-03 14:33:11 följande:
    Man kan väl låta ungarna äta kött när de faktiskt efterfrågar det? Så gör vi här.
    Visst kan man det men då blir jag utan, jag serverar två rätter för att jag vill ha mitt kött på bordet.
    men jag anser att man inte ska tvinga ett barn att varken äta eller inte äta olika saker utan barn måste få testa sig fram och den dagen då dom är stora nog att ta egna beslut vad man vill och inte vill
  • Saarah88
    Emmeliina skrev 2009-12-03 14:35:42 följande:
    Shit vad arg du verkar. Har du gått o hållt på detta i flera år eller? verkar som det iaf.O att köttet ligger o ruttnar i magen... det bryts ner som allt annat man äter.. eller du skiter kanske ut en hel morot när du ätit det?
    haha, jaa, jag är faktist ganska ärg.
    fast skrattar mest åt inläggen..
    jag blir bara så jävla arg, för människor är så jävla egotrippade..sogligt..
  • DrFlygplan

Jag är vegetarian jag med, halvt vegan också om man ska vara petig. Har också varit det sedan jag var 11-12 år. Har en fästman som är vegetarian han med och han är uppväxt med det.

Våra barn SKA dock få äta kött under sin uppväxt. Om de vill välja bort kött senare i livet får de göra det såklart men inte innan de har förmågan att resonera och tänka djupare. Det är inte mitt val att göra vilken "matreligion" en annan människa ska ha. Inte en piggelins chans i helvetet att jag vill låta mina barn växa upp med den där attityden TS har gentemot köttätare. För jo, det där är en attityd.

Jag respekterar köttätares val att äta kött och förväntar mig att de accepterar mitt val med. Ingen kan komma och säga att folk är dumma i huvudet för att de ger sina barn kött, något som människan livnärt sig på i alla tider.

Många skulle inte klara av att leva som vegetarian då det kan vara väldigt svårt att nå upp till alla mängder av de ämnen som ofta bristar hos icke köttätare. ALLA veganer/vegetarianer behöver ett tillskott av vitamin B12 för övrigt. Vänta du bara tills du får brist på det, ha det så skoj med den bristen.

En fråga till TS; när älgar och diverse boskap förökat sig så pass att de inte kan hitta mat naturlig väg, vad har du för planer då?

• PappaMajki

haha e du seriös? köttet kommer till för att vi ska leva på det:) så jag äter kött med glädje:D och njuter så mycket min son på 1 år HAN ÄLSKAR en blodig kött bit:)

• Saarah88

FH Mamma skrev 2009-12-03 14:36:50 följande:

hur kan du veta att vi ljuger för våra barn?
    har ditt barn få se en slakt?
  • konkelbär

La Lola skrev 2009-12-03 14:36:18 följande:

Ts Gör du som många andra vegetarianer o äter fisk o räkor? *nyfiken*
    Sen är ju detta med värdegräns, en personlig tolkning och värdering, något som alla vegetarianer får frågor om.

Det handlar ju helt enkelt om att man, som fisk och skaldjurs-konsument inte värderar sådana i jämförelse med oss väldigt annorlunda djur på samma sätt som de djur som liknar oss.

Jag äter inga djur som vårdar sina ungar. Att de vårdar sina ungar tyder på att de känner samma instinkt som vi gör, som får oss att hålla ihop och ta hand om våra egna - kärlek. Det är en känsla värd respekt.

Det är min personliga värdegräns. Andras ser annorlunda ut. Detta kanske hjälper dig att förstå varför vissa vegisar äter fisk, andra inte.
  • maruttan

Hmmm det där med att vegetarianer är friskare vet jag inte om jag håller med om... Har en kompis som är vegetarian och hon är sjuk jämt! Medans jag som är en karnival och älskar en köttbit med pommes sällan är sjuk!

• MetalMorsan

Suttit och läst tråden och skrattar bara mer och mer.
    Är det ens något att diskutera?
    Alla är vi för tusan olika och det betyder inte att man är dum i huvudet som äter kött.
    Inte heller att man ljuger. Att du ens orkar lägga ner energi på att bli upprörd?

• Littlestar83
    Saarah88 skrev 2009-12-03 14:29:33 följande:
    en sak till, berättar ni för era barn vart kött kommer ifrån?om barnet får se hur en slakt går till, tror ni ert barn vill äta det då?föräldrar som inte berättar vart köttet kommer ifrån är fan dumma i huvet!
    Hahah det verkar som du är dum i huvudet...
    JAG ÄLSKAR KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖTT!!!!!
    Det går dom igenom i skolan om barnen är så gamla... så du tror att alla föräldrar sitter o säger... nu skjuter vi den här kon i pannan för o sedan ta bort skinnet på kon... O sen har vi massa smaskigt kött här inne... va fan ska man göra det för... det räcker väl med att man säger att det kommer från kon... Jag tror inte att en 5 åring ska se hur en slakt går till...
    Barn är inte dumma i huvudet... vilket du tror att dom är...
    Kött är bra för barn...
    Håll din åsikt för dej själv ist o låt folk bestämma själva vad dom vill äta... om du inte vill äta kött så fine... Men du går fan miste om nått!!!
    Jag skulle fan itne klarar mej utan kött....
    Vi har massa kött som går här på gården... :)
    Så lägg ner o behåll salladen för dej själv...
  • Lajkie

Ja, men man måste inte köpa massproducerat kött. Skaffa egna grisar :) Eller köp vilt!

SKulle bra gärna vilja veta om du har husdjur TS =) INTE har du väl en katt inne eller en kanin i bur, hoppas inte. Isf SKÄMS!!

Mina barn får iaf inte ha djur i bur. Det är JAG stolt över.

MÄNNISKAN ÄR ETT ROVDJUR. ROVDJUR SKALL ÄTA KÖTT!
    Sen behöver man INTE stödja den dåliga djurhållningen som massproducering innebär.

Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!