• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Oktober Längtan

Tvivlar starkt på att det är någon som tvingar i sitt barn kött. TS, du har valt att inte ge ditt barn möjligheten att välja själv, undrar vem som tvingar på barnen nåt.

Min son gillar inte kött, han spottar ut det. Självklart behöver han inte äta det då, han får i sig det han behöver ändå.
    Mitt bonusbarn däremot ÄLSKAR kött, det är nästan det enda hon äter, och inte fan tänker jag ta bort nåt hon tycker så mycket om bara för att det råkar vara kött.

Och ja just det, de är två år gamla.

Nog fan får barnen välja själva!

• konkelbär
    Lajkie skrev 2009-12-03 14:41:20 följande:
    Du verkar väldigt naiv TS? Och väldigt icke utbildad. Du går på Expressens löpsedlar och sen inget mer. TS, har du sett en slakt? Isf av vilket djur/vilken mängd av djur?
    Sen undrar jag hur man avrättar någon på ett humant sätt?
  • kar0liiinan

Men lilla du.. Det verkar mest som du har emot griskött.. Jag med MEN för att jag inte tycker det smakar bra. Men finns det inte fler djur än grisar? Älg? Rådjur? Hare? Ko? osv. Har inte en älg haft ett bra liv när det sprungit runt i det fria hela sitt liv? Jag lagar alltid köttfärssås på rådjurskött tacos osv med...! Visst min pappa är jägare så jag får tag i det lätt men googla och kolla på andra ställen. Jag har vänner som har en ko-gård där de säljer kokött direkt från gården så de som handlar där ser med egna ögon att kossorna har det super! Vi har ätit kött i flera tusen år och ändå lever vi väldigt långa liv. Det finns andra alternativ så man inte stödjer djurplågeri men ändå äter kött.

• konkelbär

Oktober Längtan skrev 2009-12-03 14:42:41 följande:

Tvivlar starkt på att det är någon som tvingar i sitt barn kött. TS, du har valt att inte ge ditt barn möjligheten att välja själv, undrar vem som tvingar på barnen nåt.
    Beror ju helt på vad man anser är normen.
  • Saarah88

Seriöst, vilka jälva påhopp.
    Trodde ni var smartare än så..men nej..jag ger upp.
    och SLUTA säga att jag inte låter han välja, för det är ni som tvingar era barn att äta kött! barn vet ju inte vart de kommer ifrån.
    jag är skit sur på min mamma för hon gav mej kött som liten, jag visste ju inte bättre! jag hade varit glad om jag hade fått välja själv!

lägg ner tråden.

• La Lola

Jag lyssnar gärna på argument kring detta ämne.
    Men då får man skriva på ett intressant sätt oxå o inte gå fram som en bulldozer....

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Lajkie
    Mariohn skrev 2009-12-03 14:42:21 följande:
    Nope. Människan är inte ett rovdjur. Ser våra kroppar ut att vara byggda för att jaga ikapp djur? Våra tänder och kroppar är inte gjorda för att dräpa och äta andra djur. Människan är allätare. Läs om våra tänder och forskning gjord kring människans ursprung
    De finns fem stora rovdjur i Sverige - Björn, varg, lo, järv och just det - människa.
  • MetalMorsan
    Saarah88 skrev 2009-12-03 14:44:03 följande:
    Seriöst, vilka jälva påhopp. Trodde ni var smartare än så..men nej..jag ger upp. och SLUTA säga att jag inte låter han välja, för det är ni som tvingar era barn att äta kött! barn vet ju inte vart de kommer ifrån. jag är skit sur på min mamma för hon gav mej kött som liten, jag visste ju inte bättre! jag hade varit glad om jag hade fått välja själv! lägg ner tråden.
    Varför startade du tråden om du inte kan ta det som skrivs?
  • AnniPanni

Vi äter inte griskött ( är vi bättre då som faktiskt inte bidrar till just grisarnas "öde"? ), men vi äter nötkött.
    Människan är ett rovdjur, vi äter kött så enkelt är det

Våra tänder och kroppar är bydga för att jaga och äta kött, vi är dock inte bygda för att äta all denna pasta, potatis och kolhydratladdat mat som växer i magen.
    Du kan äta pasta men inte kött och sen säga att du värnar om din kropp?

Grisarnas har det inte bra, men slutar alla att äta griskött så måste grisarna avlivas i alla fall - är det bättre? Grisar är inget vilt djur längre utan skulle göra stor skada i naturen om man släpper ut de.

Mina barn äter med glädje köttbullar, och tacos. Vi äter också vegetarisk mat ibland, mycket bönor, grönsaker och visst tusan slinker det ner en onyttig pannkaka tittsomtätt.

Vill någon av mina barn plötsligt bara äta vegetarisk mat så fine - jag var själv vegterian under många år (för att jag själv inte är så förtjust i kött)men jag kommer aldrig tvinga de att välja my way or the highway

Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!