• Caribe

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Gör en ny tråd då vår gamla stängdes igår...

Detta är en tråd för oss som gör/gjort äggdonation ute i Europa. Vi som kämpat och vi som kämpar, här kan vi diskutera och gratta och trösta varandra på denna jobbiga vandring {#lang_emotions_sunny}
  • Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa
  • Caribe

isisisis - smart och det gav ju utdelning

Sanndy oj är du redan i vecka 10, vad fort tiden går skönt att allt ser bra ut!

Mens, mens, mens var är du? Komsi komsi komsi...lockar.....
  • isisisis
    villsågärna38 skrev 2009-10-02 13:33:53 följande:
    När är det bra att ta blodförtunnande? Jag har fått ett sent missfall men för övrigt är mitt problem att jag har haft svårt att få bra ägg när vi gjort ivf:er. Alla immunologiska prover har också varit bra. Är det någon vits med trombyl då tror du när vi ska göra äggdonation? Det läkarna sagt på CvL och även Huddinge är att vi säkert kan bli gravida om vi får bra ägg från en donator. Kram
    Vad är det för immunolgiska prover du tagit och var?

Din läkare som utvärderat de immunologiska proverna kan avgöra om du behöver medicin eller ej

Har man högt serum Tnf alfa så brukar man i första hand prova med Trombyl för att se om det fungerar.

Har man tex haft en autoimmun sjukdom som tex Crohns syndrom,struma,reumatism,hepatit som man tillfrisknat frånså bär man på antikroppar.
    De gör att kroppen ibland stöter bort embryona.
    Behandlar man med blodförtunnande så försvårar man den processen och fostret kan stanna kvar,som i mitt fall.

Jag är ingen läkare,men det är så jag uppfattat saken.
    Det finns de på immunologiska tråden som kan förklara lite utförligare.

De som då kan tänkas behöva kontrollera sig är i första han de med många tidiga MF eller de som vet med sig att de haft en sjukdom som är autoimmun.

Kram
  • isisisis

Ibland så behövs det starkare blodförtunnade som har bredare "arbetsområde" sas då kan det behövas ett heparin som typ Fragmin istället.

• kramiiis

intressant konversation om trombyl mm

just denna omgång tänkte jag nog låta bli sånt, men om det inte blir ngt funderar jag på att fråga om t ex trombyl.

ÄD v40 - tänk om jag får ett mumintroll till sommaren!
  • villsågärna38
    isisisis skrev 2009-10-02 13:47:02 följande:
    Vad är det för immunolgiska prover du tagit och var?Din läkare som utvärderat de immunologiska proverna kan avgöra om du behöver medicin eller ej Har man högt serum Tnf alfa så brukar man i första hand prova med Trombyl för att se om det fungerar.Har man tex haft en autoimmun sjukdom som tex Crohns syndrom,struma,reumatism,hepatit som man tillfrisknat frånså bär man på antikroppar.De gör att kroppen ibland stöter bort embryona.Behandlar man med blodförtunnande så försvårar man den processen och fostret kan stanna kvar,som i mitt fall.Jag är ingen läkare,men det är så jag uppfattat saken.Det finns de på immunologiska tråden som kan förklara lite utförligare.De som då kan tänkas behöva kontrollera sig är i första han de med många tidiga MF eller de som vet med sig att de haft en sjukdom som är autoimmun.Kram
    Ok, då tror jag inte att jag tillhör någon riskgrupp. Men tack för all info Kram
  • sanndy

Oj oj, mitt inlägg lät kanske lite konstigt. Menade bara att jag har haft blödningar men att mitt lilla knyte ändå har mått alldeles utmärkt, vilket de 2 vul jag har varit på bara har bekräftat. Alla de mediciner man tar gör att man är extra känslig för att få blödningar (definitivt inte MF), vilket jag fick förklarat på gyn förra veckan. Lugna dig och njut säger dom.

Tiden går så otroligt snabbt, och det är ju faktiskt i v 10. För varje vecka som går och allt faktiskt är bra känns det mer och mer verkligt. Blödningarna har ju gjort att det varit oroligt men med senaste vul:et förra torsdagen känns som att detta verkligen ska bli verklighet. Känns redan nu som om jag kommer att bli en riktig hönsmamma...

• saknarknytte
    Bette skrev 2009-10-02 12:44:40 följande:
    Jag tycker det var lite hårt att skriva att hennes far inte är expert i saken. Han är farmakolog och hållt på mycket med läkemedel.Jag fick lågdos kortison och det tror jag är bra.Bette
    Klart att jag först tog lite illa vid i och med att det är min far det handlar om. Någon vars expertis trots sin ålder fortfarande efterfrågas internationellt och som jag är mycket stolt över men å andra sidan förstår jag isisisis reaktion. Hon menade inget illa utan utgick från sina erfarenheter och vill hjälpa andra som har samma problem som hon själv har haft. Vilket är helt rätt i och med att det bevisligen har fungerat för isisisis. Mitt inlägg riktade sig mer till sådana som jag som är nya och inte har den historik som isisisis och Caribe med många missfall, även vid ÄD. Jag tror om jag hade haft likande problem med flera missfall pga. av immunologiska problem eller icke förklarliga så hade min far, om det inte var farligt för mig, sagt prova det. Caribe har helt rätt när hon poängterade vi kan ofta mer än våra vårdgivare. Ju längre man har varit med och ju fler motgångar man haft ju mer info man söker eller lär sig. Tack vare kvinnor som har varit med ett tag så har jag från dag 1 på denna tråd fått lugnande svar när jag har varit orolig över något. Jag är novis inom området, har aldrig fått missfall och ska nu göra mitt första ET. I och med detta så kommer JAG INTE PÅ EGEN HAND att försöka få tag i dessa mediciner. Vore dock en annan sak om jag hade haft samma problematik som isisisis eller att AVA kliniken utifrån mina provsvar föreslog något liknande för de är ju experter. Detta gäller för mig och min kropp och jag kan inte svara för era. Dock uppmanar jag alla att fortsätta att söka information och dela med sig. Även om ni tycker annorlunda än den som delar med sig så var ödmjuk i era åsikter. Vi har det nog jobbigt som det är och är sköra, en del mer än andra. Det sista vi behöver är att denna plats slutar att vara en plats där man vågar ventilera fritt.

Ha en underbar helg alla tappra!
  • Caribe

Ja nog är vi sköra härinne alltid och håller med vi skall stötta varandra till 100% {#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_flower}

Kram kämpar och trevlig helg!

Mens, mens, mens var är du? Komsi komsi komsi...lockar.....
  • saknarknytte

Tack isisisis och Caribe och alla ni andra. Kram

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa