• Caribe

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Gör en ny tråd då vår gamla stängdes igår...

Detta är en tråd för oss som gör/gjort äggdonation ute i Europa. Vi som kämpat och vi som kämpar, här kan vi diskutera och gratta och trösta varandra på denna jobbiga vandring {#lang_emotions_sunny}
  • Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa
  • Sevgili

Ibland tänker jag att jag är så otroligt knäpp som vill skaffa barn så här sent i livet.

Jag har en bra utbildning, okej ekonomi, en stor och fantastisk lägenhet mitt i stan. Jag har en sambo jag älskar. Varför ska jag då betala en massa pengar för att skaffa ett barn, som egentligen inte bär mina gener. Och ha allt besvär i flera år framåt, utan att troligtvis få ett tack tillbaks från barnet. Kanske säger hon/han: "du e ju inte ens min riktiga mamma". Ett barn som inte är likt mig.... Varför skaffa barn?

Den andra rösten säger, att det är FANTASTISKT MAGISKT att skaffa barn. Det är när vi kämpar som frukten vi skörden blir som godast, inte när vi serverat från konsum.

Nu blev inte livet som jag hade tänkt mig, skaffa barn så sent i livet och med en man som absolut inte vill ha barn ?

...däremot kan det vara enastående fantastiskt härligt ändå med livet.

Med Kärlek

• Rödhåriga tjejen
    Gottisen skrev 2009-10-01 19:46:29 följande:
    Är chockad!!!Har varit på 2 ul förra veckan pga stora blödningar, båda gångerna har de sagt att det är missfall på ena tvillingen, den andra tickar på.Idag var jag på ul igen. Nu tickar 2 hjärtan. Jag väntar tvillingar. Läkarna sa att jag kommer att få mycket blödningar pga missfallet, men inte en droppe har kommit sen jag fick jätteblödningen i torsdags. Efter all oro skall jag nu försöka smälta att det är tvillingar, har ju inte ens fattat att jag är gravid : )Makima46: Jag tar 5 mg Prednisolon och 75 mg Trombyl varje dag sen insättningsdagen.
    Wow! Grattis!
  • Rödhåriga tjejen
    saknarknytte skrev 2009-10-02 12:54:12 följande:
    Tack alla för stödet. Fick precis reda på att min donator fick ut 13 ägg. Kram
    Jag håller tummarna för dig!

Kramiiis: Helt otroligt vilket resultat!! Ta hand om dig nu och lycka till med ruvningen!
  • solstickan41

Sevgili, det är fantastiskt med barn även om du inte använt dina egna ägg. Pappan till min dotter är så lycklig även om vi inte är tillsammans. Han hade kalla fötter i början av graviditeten och direkt efter födseln men efter ett tag så mjuknade han och kommer nu nästan varje kväll för att bada och natta henne. Han trodde att hela livet skulle ta slut i och med att han belv pappa men nu inser han ju att hon är ju helt underbar.
    Han hjälpte mig att bli gravid eftersom vi kämpat i så många år och även om det var slut så ville han ändå ställa upp. Jag läste att din man redan har två barn men vill gärna ställa upp. *Ta chansen, det är ju fantastiskt!
    även om inte jag ser drag från mig så är min dotter otroligt lik sin pappa på många sätt och det är kul för honom. För min del så bryr jag mig inte alls att inte mina drag finns där men när folk frågar så är det skönt på något vis ändå säga att hon är lik sin far.
    Lycka till och kör hårt.. jag lovar, du kommer inte ångra dig.. !

• solstickan41

Håller tummarna för er alla som är på gång och är så glad varje gång någon plussar!!

Jag har fullt upp med tösabiten min som är lite över 4 månader nu. Hon är så otroligt söt och charmig. Tänker ibland hur otroligt lyckligt lottad jag är som fått denna lilla gudomliga varelse att ta hand om. Önskar att alla ni som kämpar också får uppleva denna lycka.

• merlot

Oj vad det skrivs här inne! Kul med ett så engagerat gäng!

caribe, isisisis och mytrouble - ni är helsköna. känns lite som att det är ni som håller ihop tråden, kommer med pålästa, kloka och omtänksamma inlägg. om bra karma finns så är ni värda det tusen gånger om.

tack, solstickan, för en uppdatering från "livet efter äggdonationen har fungerat". Det ger hopp!

Gottisen - otroligt roligt!!! Twinsen höll sig kvar hos dig!

Tjorvar - supergrattis till *PLUS*- Svävar du på ett litet rosa moln nu?
    Sanndy - vad roligt att höra från dig igen - v.10... helt otroligt vad tiden går fort.
    Estra och kramiis - grattis till ruvar-status! Tänk GULDÄGG och fina plus om 2 veckor! håller tummarna.
    Saknarknytte & rödluvan - lycka till med insättningen. kan tipsa om att jag bokade en ansiktsbehandling efteråt för att slappna av & ta det lugnt. det var toppen! jag somnade tom på behandligsbordet.

Makima - jag fick prednislolon enligt anvisning från kliniken i riga. jag tar det från ÄP dagen till och med testdagen. Jag ska också ta ett aspirin varje dag som blodförtunnande för att minska missfallsrisken. (Plus progersteron och östrogen naturligtvis)

Att ruva tär verkligen på mitt tålamod. Jag är inte bra på att vänta. Så här är min
    TOP 5 lista över saker man kan göra/undvika för att slippa tänka på de små embryona hela tiden.

1. Undvik pyttipanna. Jag hamnade helt otippat i en långdragen 30-minuters diskussion på lunchen som hela tiden styrde tillbaka till just - ägg. Vändstekta, sunny side up, frukostägg, olika äggrätter, "strutsägg - har någon provat det?"

2. Busa på jobbet. Jag flyttade min kollegas mus till vänster och drog ur sladden till bordslampan när hon var och hämtade kaffe. Otroligt barnsligt. Jättefnissigt.

3. Gå inte på after-work. Äppeljuice blandat med mineralvatten kanske ser ut som cider eller öl, men kollegorna blir definitivt inte lika roliga... ;o)

4. Gör något helt nytt. Jag gick till min granne och frågade om hon kan visa mig hur man spelar fiol. Nu kan jag redan spela blinka lilla stjärna och hej sa petronella.

5. Googla inte på trillingar för att se youtube-klipp på hur en trillinggraviditet går till. Frågan "vad har jag gjort?!" känns aktuell.

Ja, det var mitt "lilla" bidrag till veckan som gått...
    Kram på er alla goda tjejer.

• Bette
    plupp06 skrev 2009-10-02 17:41:35 följande:
    Då har man ruvat 1 dag!!! Trodde aldrig jag skulle få uppleva denna dagen, känns fantastiskt!!! Dessvärre har jag tänkt mer och mer på återföringen igår och har nu inbillat mig att embryot kanske inte finns där inne. Läkaren som förde in det såg inte vart det tog vägen??? Hon tvungen att fråga embryologen i rummet brevid om det fanns kvar i katetern, men där var det inte iaf. Assistenten som var med sa att hon såg att emryot "släppte" i livmodern men de kunde inte finna det sedan med ultraljudet. De kan väl inte tappat det på golvet? Dessutom mätte de inte slemhinnan, jag frågade om de inte skulle göra det med fick som svar att de såg att den var ok. Har bara mätt slemhinnan en gång och det var på dag 11 med östrogen och då var den knappt 7 mm. Insättningen skedde på dag 18 så jag förmodar och hoppas att den växt till sig. Nää nu får jag sluta att analysera allt i minsta detalj, är första gången jag gör ÄD och vet inte riktigt vad man kan förvänta sig.
    Det verkar konstigt att de inte kollade ordentligt. Man ser ju inte embryot utan det man ser är vätskan som embryot ligger i. De var mycket noga i Riga att kolla detta och så mätte de slemhinnan innan och kollade var de skulle sätta in embryona för att få det bästa resultatet.

Bette
  • Bette
    Sevgili skrev 2009-10-02 18:25:34 följande:
    Fler diskussioner med min sambo - han VILL INTE ha barn, men lovar spermiedonation. Han säger att han kanske flyttar innan barnet är född. Jag tänker att jag vill ha barn oavsett och är tacksam för hans donation. Med Kärlek
    Det verkar ju jättekonstigt att han säger så att han kanske flyttar innan barnet är fött. Att han bryter med dig bara för att du inte har barn men han har, han verkar självisk. Då kan du ju lika gärna ta spermadonationen där i Riga också och inte blanda in honom alls. Han verkar inte tänka på dig så mycket tycker jag. Att längta efter barn det är en mycket stark längtan det borde han acceptera tycker jag.

Bette
  • mytrouble

Caribe: Så var det också för mig med Trombyl. Tänkte jag skulle sluta i v 12,  men blev rådd av min läkare på specMVC som är mycket kunnig, erfaren och har doktorerat - att fortsätta till v 38 eftersom studier har visat minskad risk för havandeskapsförgiftning.

Kramis: Tog ej Trombyl vid mina två första ÄD-försök (trots klinikernas rekommendationer) bla pga jag trodde att det inte behövdes. Dock tog jag det nu vid tredje försöket och lyckades... {#lang_emotions_dreamer} Slumpen eller ej? Svårt att veta...

Estra: Mysko det där som hände vid din ET. Dom brukar ju ha kontrast i den vätskan som embryot sprutas in tillsammans med - just för att man med UL ska kunna se att det hamnat i livmodern och på rätt ställe. Hoppas det gick bra ändå. Slemhinnan mätte dom inte på mig vid något av mina tre ÄD-försök. Många kliniker gör inte det just i samband med ETn. Man vill inte föra in något - gel tex - som kan störa ETn sedan. Då ska ju allt vara så sterilt som möjligt bla.. Lycka till med ruvningen nu! {#lang_emotions_flower}

Sevgili: Välkommen hit! {#lang_emotions_smile} Tycker inte alls du är 'knäpp'. Håller med Solstickan. Lycka till!!! {#lang_emotions_sunny}

Merlot: Tack, va gulligt av dig! {#lang_emotions_kiss} Ruvningen är verkligen svårt tålamodsprövande - ett rent h-e! Härligt med dina strategier för att uthärda eländet! {#lang_emotions_wink}

Väntar tvillingar, vecka 24+4
  • plupp06

Mytrouble och Bette: Var nog lite uppe i varv i går och överanalyserade allting, klart att de är proffesionella och vet vad de gör. Vätskan/embryot kom ju in ilivmodern enligt assistenten.

Merlot: Bus alternativ 2 låter riktigt kul *asgarvar* Lite min dåliga humor....

mytrouble: Jag har läst flera studier där trombyl i lågdos anses motverka havandeskapsförgiftning, desamma gäller fragmin. Kalcium anses även förebygga havandeskapsförgiftning.

Kramiis: Good luck with the ruvning!

En fråga? När embryot är placerat i livmoderns "åker " den runt där inne i några dagar innan/om den fäster sig i slemhinnan? Eller sätter läkaren embryot på plats direkt i slemhinnan. Hoppas ni förstår min fråga.

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa