• Caribe

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Gör en ny tråd då vår gamla stängdes igår...

Detta är en tråd för oss som gör/gjort äggdonation ute i Europa. Vi som kämpat och vi som kämpar, här kan vi diskutera och gratta och trösta varandra på denna jobbiga vandring {#lang_emotions_sunny}
  • Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa
  • isisisis

Estra,Jag har kännt likadant som du,och undrat om de verkligen stoppat in något
    Man får försöka slå bort det! Lycka till med ruvningen

Merlot,tack
    Bra du har humor iaf kan behövas när man är i detta Hihi!

Jag håller tummar för ruvarna nu

Ha en fin helg på er (i ruskvädret

• plupp06

Isissis: dig gick det ju onekligen bra för, så jag förmodar att de fick in embryona Vilken vecka är du i nu?

• Rödhåriga tjejen

Merlot: Jag skall definitivt unvika pyttipanna! Där fick jag mig ett gott skratt!

Mytrouble: Du är toppen!

Caribe: Hur går det - har mensen kommit än? (Oj, vad man kan ställa för frågor här. Folk utanför vårt gäng här skulle nog hoppa till vid en sådan fråga. )

Välkomna alla nya!
    Skickar omtanke, stöd och lyckönskningar till er allihop, nya som "gamla" i denna tråd.

• Rödhåriga tjejen
    blaise skrev 2009-10-01 18:38:08 följande:
    ...
    Jag vill gärna ta proverna i Sverige och eftersom jag är från Helsingborg undrar jag om någon har erfarenhet om en förstående gynekolog härifrån som kan hjälpa till med detta och senare kanske även mediciner?
    Skall man översätta journalerna, provsvaren eller hur fungerar det?
    Är det någon speciellt som ni kan tänka att man måste fixa, ta reda på, ordna eller liknande?
    ...
    Hej blaise!
    Ang mediciner så skrev AVA Riga ut ett papper med vad jag skulle ta. På det stod både det Lettiska preparatets namn och motsvarande svenskt preparat. Jag hade innan detta kollat med min gyn att han skrev ut recept. (Bor inte i Helsingborg.)
    Jag köpte den medicin jag var osäker på om han skrev ut (Zoladex injektion) i Riga.

Jag mailade kliniken och frågade om vi behövde ta med översatta journaler. Det behövde vi inte. När vi sedan var där visade det sig att det de var intresserade var främst mina stimuleringsprotokoll ifrån mina tre IVF:er. Sedan fick vi återberätta vår historia. Då var det bra att ha fått ut de svenska journalerna att ha som stöd för egen del.
    Jag hade fått ut tidigare svenska provsvar (FSH, TSH, T3, T4, hepatit, HIV mm) som jag visade dem. Dessa heter liknande på engelska så det behövde inte heller översättas.
    Men kolla med den klinik du väljer. Så det blir som de vill ha det.

Det var det jag kom på nu. Lycka till!
  • isisisis
    plupp06 skrev 2009-10-03 10:09:18 följande:
    Isissis: dig gick det ju onekligen bra för, så jag förmodar att de fick in embryona Vilken vecka är du i nu?
    Jo.Jag hade ju varit på samma klinik en gång förut,så de ansträngde sig lite extra.
    Jag fick äggen odlade i 7 dagar ,och de var superkvalitet på dem.
    Samtidigt fick jag för första gången Fragmin som är blodförtunnande.
    Innan hade jag bara tagit Trombyl.Det gjorde susen.
    Så jag är glad de inte satte in 3 som jag provat innan.
    Ett tag på UL trodde läkaren det var 3 st i magen ,då blev jag lite skraj
    Jag är i v 16 nu 15+4.

Det har tagit lång tid.
    Jag spådde mig för ett par år sedan.
    Då sa hon att jag skulle ev få tvillingar,men att det skulle ta tid.
    Trodde hon bluffade.

Stort lycka till nu,ät nyttigt och rör på dig så gror de bättre
    Så får du annat att tänka på också!
    Kram
  • mytrouble
    plupp06 skrev 2009-10-03 09:52:02 följande:
    Mytrouble och Bette: Var nog lite uppe i varv i går och överanalyserade allting, klart att de är proffesionella och vet vad de gör. Vätskan/embryot kom ju in i livmodern enligt assistenten.
    mytrouble: Jag har läst flera studier där trombyl i lågdos anses motverka havandeskapsförgiftning, desamma gäller fragmin. Kalcium anses även förebygga havandeskapsförgiftning.
    En fråga? När embryot är placerat i livmoderns "åker " den runt där inne i några dagar innan/om den fäster sig i slemhinnan? Eller sätter läkaren embryot på plats direkt i slemhinnan. Hoppas ni förstår min fråga.
    Ingen fara. Man kan få för sig alla möjliga konstiga saker. Vet precis hur det är {#lang_emotions_wink}

Ja, jag vet. Knaprar både kalcium och magnesium av den anledningen {#lang_emotions_smile}

Alltså livmoderhålan är inget stort hålrum där saker och ting kan åka runt utan väggarna ligger emot varandra (när den är tom alltså och man ej är gravid). Det är därför det är lite pilligt för doktorn att föra in katetern så att spetsen hamnar precis i mitten mellan väggarna och inte en bit ner i någon av sidorna/slemhinnorna. För det minskar chanserna. Embryot ligger sedan ganska still där, inklämt mellan de två väggarna, och ska sedan själv fästa i den ena väggen/slemhinnan och själv växa in/implanteras i den.
    Väntar tvillingar, vecka 24+5
  • mytrouble
    Rödhåriga tjejen skrev 2009-10-03 10:19:11 följande:
    Mytrouble: Du är toppen!
    Tack , va du är söt! {#lang_emotions_kiss} Är det dags för din ET snart?? {#lang_emotions_dreamer}
    Väntar tvillingar, vecka 24+5
  • LoLiNi
    saknarknytte skrev 2009-10-02 16:20:41 följande:
    Dock uppmanar jag alla att fortsätta att söka information och dela med sig. Även om ni tycker annorlunda än den som delar med sig så var ödmjuk i era åsikter. Vi har det nog jobbigt som det är och är sköra, en del mer än andra. Det sista vi behöver är att denna plats slutar att vara en plats där man vågar ventilera fritt. Ha en underbar helg alla tappra!
    Vad bra sagt! Jag har samma positiva erfarenhet av just den här tråden specifikt och ÄD-forumet rent generellt.
    Utan er hade vi kanske inte riktigt vågat att sätta sprutan själva och istället krånglat till det med att gå till min gyn... Lite knepigt att förklara på jobbet eftersom jag inte upplyst dem om vad som försigår än. Jag jobbar i en mansdominerad miljö och det är inte det att de inte skulle tycka det var intressant - utan problemet är snarare att det inte hör till de vanliga samtalsämnena! :)

Jag vet nu att sprutan tog för jag har känt av både den ena o den andra biverkningen, t ex vallningar och plötslig känslosamhet, men har också fått lite klåda, mest på överbenen...
    Känslosam är jag visserligen jämt och jag hade lite anledning att bli ledsen, en f d klasskamrat från högskolan har gått bort under omständigheter som är oklara. Vi har inte träffats sen skolan men via Facebook har vi kunnat läsa om varandras dagliga liv. Han har berättat om sina utflykter med sin lille son under pappaledigheten... så nog känns det som vi haft någon form av kontakt! Ändå kändes det konstigt att bli ledsen så där plötsligt för mest var jag chockad!

Oki - då har jag fått babbla av mig lite, känns redan bättre.

Kramar o lycka till allihopa!
  • kramiiis

tycker oxå ni är toppen här inne! och jag känner mig så välkommen trots att jag är rätt mycket yngre än många av er och kanske då har en annan erfarenhet och mindre stress även om längtan är lika stor så tack för att ni är så goa!{#lang_emotions_heart}

mytrouble: hmmm ja det är ju svårt att veta om det är slumpen eller ej, men lyckas det inte nu så känns det värt att prova

merlot: tack{#lang_emotions_laughing} hihi tycker oxå om dina strategier
    håller hårt knutna tumma för dig oxå

estra: förstår din oro. men jag tror ju de har koll. Jag tycker det känns skönt att få se på UL att det kommer in ngt (man ser ju vätskan det ligger i) på mina 3 första IVF gjorde de inte UL samtidigt och det kändes lite oroande. kram på dig!
    och tummar!

sevgili: inte är du knäpp, verkligen inte. stort lycka till nu!

rödluvan: tack

isisisis tack för din kunskap!

ÄD v40 - tänk om jag får ett mumintroll till sommaren!
  • Makima46
    plupp06 skrev 2009-10-03 09:52:02 följande:
    Mytrouble och Bette: Var nog lite uppe i varv i går och överanalyserade allting, klart att de är proffesionella och vet vad de gör. Vätskan/embryot kom ju in ilivmodern enligt assistenten.Merlot: Bus alternativ 2 låter riktigt kul *asgarvar* Lite min dåliga humor....mytrouble: Jag har läst flera studier där trombyl i lågdos anses motverka havandeskapsförgiftning, desamma gäller fragmin. Kalcium anses även förebygga havandeskapsförgiftning.Kramiis: Good luck with the ruvning!En fråga? När embryot är placerat i livmoderns "åker " den runt där inne i några dagar innan/om den fäster sig i slemhinnan? Eller sätter läkaren embryot på plats direkt i slemhinnan. Hoppas ni förstår min fråga.
    Svaret jag fick när jag frågade min gyn här hemma som jag gör mina VUL hos. Var  att det är som om man lägger ihop 2 pannkakor och lägger ett strösockerkorn emellan. Så den / de åker nog inte runt så mycket utan stannar  ungefär där man placerat dem.{#lang_emotions_laughing}    
    Tänk om min enda önskan kunde slå in
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa