• Caribe

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Gör en ny tråd då vår gamla stängdes igår...

Detta är en tråd för oss som gör/gjort äggdonation ute i Europa. Vi som kämpat och vi som kämpar, här kan vi diskutera och gratta och trösta varandra på denna jobbiga vandring {#lang_emotions_sunny}
  • Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa
  • isisisis
    Bette skrev 2009-10-02 12:44:40 följande:
    [citat]
    Jag tycker det var lite hårt att skriva att hennes far inte är expert i saken. Han är farmakolog och hållt på mycket med läkemedel. Jag fick lågdos kortison och det tror jag är bra. Bette
    [/cit

Han är ju inte expert i saken.bara för att man är professor i läkemedel så känner han ju inte till något om denna forskningen.

Jag formulerar mig tydligt.Inte elakt.

Försvarar man sin åsikt låter det kanske hårt.
  • mytrouble
    Caribe skrev 2009-10-02 13:10:35 följande:
    Tänkte påpeka att när jag bad olika fertilitetsläkare om trombyl för några år sedan så sa dom skarpt nej och det finns inga belägg för att använda den medicinen för fertilitetssyften. Nu låter det helt annorlunda, nu skriver läkarna gärna ut den och när jag var gravid och gick hos barnmorskan så sa hon att det är toppen att jag äter den och att det kommer hjälpa till att motverka havandeskapsförgiftning! Jag tror inte att det är långt borta tills små doser av prednisolon oxå kommer skrivas ut....  till patienter som t.ex mig som har 2 autoimmuna sjukdomar och är oförklarligt barnlös sen snart 6 år.....ibland när man kämpat så länge så måste man själv försök kämpa i framkant, man har helt enkelt inte tid att vänta tills det blir praxis! En av mina gyn sa till mig vid tillfälle, ibland tror jag du vet mer än jag..... med det vill jag säga att vi som kämpat länge och söker information är rätt så pålästa och inte stoppar i oss piller utan att noga ha vägt riskerna! Men håller med om att det finns en fara i att tjejer här på forumet som försökt i en kvart och börjar laborera med medicin på samma sät som tex bisolvon och rosenrot, ja då är det inte bra!
    Lika klok som vanligt du {#lang_emotions_laughing} {#lang_emotions_kiss}
    Väntar tvillingar, vecka 24+4
  • Hinos

Jag har bara ätit och sett glad ut... har inte kollat upp något men däremot vill jag råda alla med lite känslig mage att samtidigt äta typ magpiller samtidigt. Anledningen till att jag ligger om dagarna är ju att min mage slagits ut men snart tar jag sista pillan och hoppas då på en rejäl vändning. Det har blivit bättre men inte bra!!

• Caribe

Mytrouble - {#lang_emotions_kiss} Ha ha tack

Jag var skitskraj när jag tog trombyl första gången på Dr B:s inrådan för ex antal år sedan... eftersom det kändes ovetenskapligt när alla andra läkare sa tvärt nej & han var ensam i Stockholm på sitt område....   nu sa barnmorskan till mig när jag vart gravid att fortsätta hela graviditeten med trombyl för jag hade tänkt trappa ned på dom i vecka 12... så saker och ting händer inom vårt område oxå, men otroligt sakta.......

Mens, mens, mens var är du? Komsi komsi komsi...lockar.....
  • isisisis

Kan tillägga att min nuvarande läkare inte är förespråkare för predniosolonet .
    Det är det blodförtunnande som gör susen i livmodern,och somhjälper mot havandeskapsförgiftning.
    Det är det blodförtunnande medlens inverkan som han bedrivit forskning på.
    Han åker sverige runt på olika föreläsningar och berättar om de nya rönen.
    Just nu är han i sydafrika och föreläser.

Även andra kliniker i europa har immunologiska tester och behandlar med blodförtunnande.
    Life clinik i Athen och ytterligare några stycken i England.
    De tar dock 8ooo för testerna.

• Caribe

isisisis - men du använde prednisolon på eget bevåg denna gången då? Eftersom din nuvarande läkare inte stöder det!

Mens, mens, mens var är du? Komsi komsi komsi...lockar.....
  • villsågärna38
    isisisis skrev 2009-10-02 13:30:06 följande:
    Kan tillägga att min nuvarande läkare inte är förespråkare för predniosolonet .Det är det blodförtunnande som gör susen i livmodern,och somhjälper mot havandeskapsförgiftning.Det är det blodförtunnande medlens inverkan som han bedrivit forskning på.Han åker sverige runt på olika föreläsningar och berättar om de nya rönen.Just nu är han i sydafrika och föreläser.Även andra kliniker i europa har immunologiska tester och behandlar med blodförtunnande.Life clinik i Athen och ytterligare några stycken i England.De tar dock 8ooo för testerna.
    När är det bra att ta blodförtunnande? Jag har fått ett sent missfall men för övrigt är mitt problem att jag har haft svårt att få bra ägg när vi gjort ivf:er. Alla immunologiska prover har också varit bra. Är det någon vits med trombyl då tror du när vi ska göra äggdonation? Det läkarna sagt på CvL och även Huddinge är att vi säkert kan bli gravida om vi får bra ägg från en donator. Kram
  • sanndy

Hej alla,

Vad roligt med en så aktiv tråd, jag har fullt upp att läsa ifatt igen!

Underbart att höra om dina Twins , Gottisen! Härligt!

Grattis tjorvar till + och lycka till ni andra som är på G.

Jag var på EGV i Riga och fick både dexamethason 0,5 mg / Prednisolon 5 mg samt Trombyl 75 mg ordinerat förutom Progynonet och Progesteronet /Utrogestan. Jag är nu i vecka 10 (9+3) (var på VUL senast förra torsdagen, så jag hoppas knytet fortfarande är kvar). Har haft en hel del blödningar under 3 veckor, det senaste förra fredagen. Kan tänka mig att det till viss del beror på Trombylet, som nu är utfasat sedan en tid. Om jag har förstått det rätt så är det ganska vanligt med blödningar de första veckorna vid ÄD - men oj vad jobbigt det är.

• isisisis
    Caribe skrev 2009-10-02 13:33:01 följande:
    isisisis - men du använde prednisolon på eget bevåg denna gången då? Eftersom din nuvarande läkare inte stöder det!
    Ja.
    Men jag hade lika gärna kunnat få det av DR B.
    Nu fick jag det av vanliga gyn på lasarettet.

Till sista försöket försöket hade DR B slutat .
    Jag fick Fragmin så det skulle räcka hela graviditeten ifall jag behövde av DR B innan han slutade.

Jag har mailkontakt med en del äldre mammor som har delgivit mig sina behandlingsscheman.
    Jag följde ett scema från en tjej som hade exakt samma värden som jag på immunologin.
    Hon blev gravid och kunde behålla graviditeten med den doseringen hon hade efter flera MF,så då villa jag köra samma.
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa