• Caribe

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Gör en ny tråd då vår gamla stängdes igår...

Detta är en tråd för oss som gör/gjort äggdonation ute i Europa. Vi som kämpat och vi som kämpar, här kan vi diskutera och gratta och trösta varandra på denna jobbiga vandring {#lang_emotions_sunny}
  • Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa
  • isisisis
    LoLiNi skrev 2009-10-01 20:44:55 följande:
    Tack för allt stöd och alla tips! Min sambo är ett unikum på att sätta sig över sina egna begränsningar så igår lekte han "doktor" med den äran. Svägerskan är dessutom operationssköterska så vi hade henne som standby för tips för själva insprutandet av implantatet! Allt gick bra - det är otroligt vad mycket man kan tåla med lite djupandning. *flin*
    LoLiNi skrev 2009-10-01 20:52:11 följande:
    Jättegrattis Gottisen! Jag tänkte faktiskt att de nog kan ha fel - för det är ganska svårt att hitta två små hjärtljud, som kanske t o m klappar i takt! Tänk på allt annat som låter därinne! :) Än en gång jättegrattis! Det är min dröm att få två i ett svep! Grattis till dig också "isisisis"!
    Tack rara du,och lycka till
  • Bette

Grattis Gottisen, så roligt med twins.

Bette

• mytrouble

Annikamarie: Beklagar, verkligen tråkigt för er... {#lang_emotions_frown} Hoppas på frysisarna istället.

Rödluvan: Jamen va skönt att allt var OK med dina blödningar! Va glad jag blir för din skull. Tyckte det lät så konstigt - men bra att veta att det kan vara helt normalt {#lang_emotions_laughing}

Knytte: Gud va skönt att du fick träffa en så gullig gynekolog - och du får fortsätta hos honom? Det är ju guld värt isf {#lang_emotions_sunny} Och va gulligt när din sambo var lite sotis på FL. Har också råkat ut för liknande. Men då var det en kompis som blev sur och undrade varför jag inte rådfrågade henne istället för 'pseudovännerna på FL'? Då blev jag faktiskt ledsen - för att hon inte förstod hur stort stöd man kan ha av de som är på FL och i samma situation som en själv

Kramis: Jösses vilken skörd!!! Otroligt, vilken donator {#lang_emotions_laughing} Hoppas allt gått bra idag! {#lang_emotions_kiss}

Estra: Grattis och ruva lugnt nu! Jag blev gravid med 4-celliga. {#lang_emotions_smile} Men det där med två spermier vet jag inte...

Låla: Hej! Kul att se dig igen - och kul att du ska till 'min' klinik! {#lang_emotions_dreamer} Skönt att det gick bra med sprutan. Själv fick jag ta Procren Depot.

Gottisen: Jamen det är ju helt otroligt. Lever båda småttingarna nu ändå? Grattis!! {#lang_emotions_gravid} När ska du på nästa UL??

Väntar tvillingar, vecka 24+3
  • Gottisen

Mytrouble: Vi har inte satt upp någon ny tid ännu. Skall ringa MVC imorgon och be om inskrivningstid.
    Min läkare sa dock att jag kan ringa honom precis när som helst och komma dit på stubinen för ul om jag ville kolla att allt var bra. Han är verkligen toppen. Det kan ju ta tid innan mvc gör ul.

• lyckolisa
    blaise skrev 2009-10-01 18:38:08 följande:
    Hej alla starka tjejer. Jag har precis fått huvudet över ytan igen i denna oändliga djungel som äggdonation i Europa verkar vara. Har under de senaste veckorna googla världen runt efter info och mailat ett antal klinker men ett flertal frågetecken finns allt fortfarande. Ska kanske berätta lite om mig: 40 år, precis gjort utredning och fått reda på att jag har högt FSH värde - 18, sambon har massvis med spermier men de flesta orörliga så våra chanser är minimala för den naturliga vägen. Kontaktat IVF kliniker för info om IVF skulle kunna vara en möjlighet - men de anser att pga mitt höga FSH värde och åldern är det också minimala chanser. Då återstår äggdonation. Har hittat klinik i Polen, Danmark och tjeckien bla. Fick papper från Danmark idag och det verkar vara en ny djungel att försvinna in i - och på Danska dessutom. I alla fall ni som redan har varit i detta eller är längre kommen än jag lite råd och hjälp att känts underbart. Jag vill gärna ta proverna i Sverige och eftersom jag är från Helsingborg undrar jag om någon har erfarenhet om en förstående gynekolog härifrån som kan hjälpa till med detta och senare kanske även mediciner? Skall man översätta journalerna, provsvaren eller hur fungerar det? Är det någon speciellt som ni kan tänka att man måste fixa, ta reda på, ordna eller liknande? Det blev visst lite långt - hoppas någon orkar läsa . Jag är supertacksam om någon har lite svar till mig för just nu känns det som det ploppar upp nya frågor ju mer jag letar information. Ha det gott alla och tack.
    Hej!
    Jag förstår dig! Det är verkligen en djungel. Jag vill gärna dela med er av kliniken där, eftersom jag inte på något ställe läst om par som har varit där.

Vi har gjort ÄD på Kreta nu i augusti och vi tyckte att allt var väldigt smidigt.
    Jag mailade dem från hemsidan www.fertilitycenter-crete.gr/ och sedan var kontakten klar. Vi planerade per mail in ett besök hos dem.
    Först åkte vi båda dit på semester 1 vecka och jag bokade in mig där för alla provtagningar som behövdes. Provtagningarna kan du och din man även göra i Sverige - du får en lista på vad du ska ta.
    Men vi passade på att ta semester.

Sen fyller ni önskad donator osv......

Det bara flyter på och dom ger er vilka mediciner och när du ska ta dom. Har du svårighet (som jag) att få tag på en vettig läkare som vill skriva ut dessa - så får du en mailadress till ett pålitligt apotek i italien som skickar medicinen. Billigt o bra. Men du kan inte bara beställa du måste ha recept från Kreta.

Medicinering hemma och sen åker ni en vecka dit och gör insättningen. Vila och mycket ro rekommenderar dom, inte mycket sol, ingen alkohol osv..

De berättar vilka koller du ska göra här hemma o sen meddelar du dom det. Dom följer dig jämsides med din läkare här hemma.

Hör bara av dig om du har fler frågor och Lycka till med allt!
  • mytrouble

Visst, det är klart. Skönt att din gynläkare är så bra då {#lang_emotions_smile}

Väntar tvillingar, vecka 24+3
  • Makima46

Tack till er som svarat på frågan jag hade om prednisolon{#lang_emotions_laughing}

Gottisen: Grattis till twins{#lang_emotions_sunny}....roligt att så många ska ha tvillingar.

Estra: Lycka till med ruvningen. {#lang_emotions_cool} många har blivit gravida på 4-celliga{#lang_emotions_wink}
    Ett av de ägg som befruktades vid min första ÄD, blev också befruktade med 2 spermier. Tror inte det är så ovanligt. Och det blev kasserat.
    Trodde det blev enäggstvillingar på det sättet{#lang_emotions_dreamer} 

mockaruta: Jag ska göra min 3:e ÄD nu och frågade min läkare om jag inte kunde få prova med Prednisolon denna gång. Och han gick med på det.

Kramiis: Jösses med ägg! Lycka till nu.

Makima 

Tänk om min enda önskan kunde slå in
  • tjorvar

Hejhej, allihopa!

Jag är ny här...

Vi var i Riga och fick äggåterföring för nästan precis två veckor sedan. Avaclinic lyckades med konststycket att krama ur vår donator otroliga 28 st ägg av vilka 23 st blev befruktade. 16 valdes ut för frysning och två för återföring. Från positivt urinsticketest igår verkar som våra ansträngningar inte är bortkastade iallafall.

Undrar lite om någon vet om dom som gör äggdonation i Sverige får fler mediciner utöver Progesteron? Från Riga kom det med någon medicin som ges vid organtransplantationer för att minska risken för bortstötning.

Igår togs blodprov för att få hCG-värde som jag inte har fått svar på ännu. Kan man med från Hcg-värdet veta om ett eller två ägg har fäst? Ny provtagning imorrn för att få koll på ökningen.

• kramiiis

gottisen: SUPERGRATTIS! så härligt!

Makima: kul med FET snart

estra: grattis till ruvning!

saknarknytte: tänker på er idag och håller tummarna!! KRAM!

och så en liten rapport från mig.

Fick ett top-of-the-line-embryo tillbax klass 2. Som både läkarn och labtjejen berömde flera gånger.
    Sen fick jag, håll i er , 11 embryon till frysen varav några 2-klassiga och resten 3-klassiga!

Är så otroligt lycklig idag! Nu känns inte allt lika hopplöst!

Tack för alla grattis, tummar och lycka till! Det värmer så otroligt och är så skönt att ha er här.

stora kramar till er alla

ÄD v40 - tänk om jag får ett mumintroll till sommaren!
  • saknarknytte

Hej alla tappra,

Mannen steg upp 4.30 imorse för att åka till Riga. Vi skojar om det och kallar det för världen dyraste runk. ; ) Har tagit min första vaggis och ska snart sticka iväg på möte. Hur har ni mått av dem?

Det har varit mycket prat om kortison och blodförtunnande. Ni som har varit på AVA Riga, fick ni några av dessa mediciner med er hem eller annat?

Gottisen: Grattis! Härligt att du har en bra gyn. Det gör en sådan skillnad!

Makima: Kul med FET snart

Estra och Kramiis: grattis till ruvning!

Tjorvar, grattis till +

Mytrouble, Tack! Är överlycklig. Hur mår du och dina små pyren?

Stora kramar till er alla

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa