• Caribe

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Gör en ny tråd då vår gamla stängdes igår...

Detta är en tråd för oss som gör/gjort äggdonation ute i Europa. Vi som kämpat och vi som kämpar, här kan vi diskutera och gratta och trösta varandra på denna jobbiga vandring {#lang_emotions_sunny}
  • Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa
  • Bette
    blaise skrev 2009-10-01 18:38:08 följande:
    Hej alla starka tjejer. Jag har precis fått huvudet över ytan igen i denna oändliga djungel som äggdonation i Europa verkar vara. Har under de senaste veckorna googla världen runt efter info och mailat ett antal klinker men ett flertal frågetecken finns allt fortfarande. Ska kanske berätta lite om mig: 40 år, precis gjort utredning och fått reda på att jag har högt FSH värde - 18, sambon har massvis med spermier men de flesta orörliga så våra chanser är minimala för den naturliga vägen. Kontaktat IVF kliniker för info om IVF skulle kunna vara en möjlighet - men de anser att pga mitt höga FSH värde och åldern är det också minimala chanser. Då återstår äggdonation. Har hittat klinik i Polen, Danmark och tjeckien bla. Fick papper från Danmark idag och det verkar vara en ny djungel att försvinna in i - och på Danska dessutom. I alla fall ni som redan har varit i detta eller är längre kommen än jag lite råd och hjälp att känts underbart. Jag vill gärna ta proverna i Sverige och eftersom jag är från Helsingborg undrar jag om någon har erfarenhet om en förstående gynekolog härifrån som kan hjälpa till med detta och senare kanske även mediciner? Skall man översätta journalerna, provsvaren eller hur fungerar det? Är det någon speciellt som ni kan tänka att man måste fixa, ta reda på, ordna eller liknande? Det blev visst lite långt - hoppas någon orkar läsa . Jag är supertacksam om någon har lite svar till mig för just nu känns det som det ploppar upp nya frågor ju mer jag letar information. Ha det gott alla och tack.
    I Danmark gör man inte ÄD utan de har då kontakt med någon klinik i Spanien tror jag. Ett tips är att gå in på AVA kliniken och läsa om de eller så vet jag att flera varit i Estland också så titta på det med. På AVA kliniken fyller man i ett formulär på deras hemsida och sedan blir man kontaktad av en sjuksköterska.

Bette
  • Gottisen

Är chockad!!!
    Har varit på 2 ul förra veckan pga stora blödningar, båda gångerna har de sagt att det är missfall på ena tvillingen, den andra tickar på.
    Idag var jag på ul igen. Nu tickar 2 hjärtan. Jag väntar tvillingar.
    Läkarna sa att jag kommer att få mycket blödningar pga missfallet, men inte en droppe har kommit sen jag fick jätteblödningen i torsdags. Efter all oro skall jag nu försöka smälta att det är tvillingar, har ju inte ens fattat att jag är gravid : )

Makima46: Jag tar 5 mg Prednisolon och 75 mg Trombyl varje dag sen insättningsdagen.

• Gottisen
    isisisis skrev 2009-10-01 20:03:41 följande:
    Supergrattis Gottisen! Vilket är ditt BF? Jag har ju också tvillingar i magen.
    Är lite osäker, men tror det hamnar på 16-17/maj -10.
    När har du?
  • isisisis

Då ligger jag lite före.Har BF den 22 mars.
    Men så roligt!
    Efter allt elände och nervositet! Så skönt! Så glad för din skull!

• plupp06

Är ruvare nu!

Tyvärr får vi nog inget till frysen då de andra ej var så bra, men de skulle odlas i 3-5 dagar till och sedan beslutas om ev nedfrysning. Det jag fick tillbaka var 4 celligt och skulle tydligen vara bra. Lite oroväckande var dock att ett antal ägg befruktats med 2 spermier vilket då ger fler kromosomuppsättning så dessa var ju bara att kasta, är det vanligt?

• mockaruta

Gottisen: grattis vilken otrolig tur!!!

-Hur får man läkaren att skriva ut Prednisolon?

• LoLiNi

Tack för allt stöd och alla tips!
    Min sambo är ett unikum på att sätta sig över sina egna begränsningar så igår lekte han "doktor" med den äran.
    Svägerskan är dessutom operationssköterska så vi hade henne som standby för tips för själva insprutandet av implantatet!
    Allt gick bra - det är otroligt vad mycket man kan tåla med lite djupandning. *flin*

• LoLiNi

Jättegrattis Gottisen! Jag tänkte faktiskt att de nog kan ha fel - för det är ganska svårt att hitta två små hjärtljud, som kanske t o m klappar i takt! Tänk på allt annat som låter därinne! :)

Än en gång jättegrattis! Det är min dröm att få två i ett svep!
    Grattis till dig också "isisisis"!

• Bette
    Gottisen skrev 2009-10-01 19:46:29 följande:
    Är chockad!!! Har varit på 2 ul förra veckan pga stora blödningar, båda gångerna har de sagt att det är missfall på ena tvillingen, den andra tickar på. Idag var jag på ul igen. Nu tickar 2 hjärtan. Jag väntar tvillingar. Läkarna sa att jag kommer att få mycket blödningar pga missfallet, men inte en droppe har kommit sen jag fick jätteblödningen i torsdags. Efter all oro skall jag nu försöka smälta att det är tvillingar, har ju inte ens fattat att jag är gravid : ) Makima46: Jag tar 5 mg Prednisolon och 75 mg Trombyl varje dag sen insättningsdagen.
    Har du pratat med kliniken angående trombyl, man blir ju mer lättblödande. Du kanske väntade trillingar och att det var den tredje som gav upp inte helt otroligt.

Bette
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa