• Caribe

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Gör en ny tråd då vår gamla stängdes igår...

Detta är en tråd för oss som gör/gjort äggdonation ute i Europa. Vi som kämpat och vi som kämpar, här kan vi diskutera och gratta och trösta varandra på denna jobbiga vandring {#lang_emotions_sunny}
  • Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa
  • isisisis

För övrigt finns det många läkare som tycker som din far,och det är det som min läkare kämpar emot.
    Ny forskning måste SLÅ sig fram i den svenska sjukvården.
    Han har fel i fråga om att det inte finns någon effekt på livmoder och blodförtunnande.
    Det finns det forskning och goda faktaunderlag för.
    Om han är intresserad kan du maila i min inbox så kan du få namn och uppgifter så kan han själv ta del av forskningen om han är intresserad

• saknarknytte
    isisisis skrev 2009-10-02 12:02:28 följande:
    Lycka till nu förresten
    Inboxa mig gärna. Min far skriver artiklar för en internationell forskartidning. Kanske kan jag övertala honom att få med denna nya forskning.
    Tack! Är så nervös. Vi kommer att få ett sms på söndag em om hur det gått men då är vi redan på båten till Riga så det är bara att hålla tummarna.
    Ha en solig helg!
  • kramiiis

saknarknytte: tummarna hålles hårt!!

ÄD v40 - tänk om jag får ett mumintroll till sommaren!
  • Bette
    isisisis skrev 2009-10-02 08:33:47 följande:
    Ja,jag har gått till Dr Sven Björk i stockholm anf mina MF han ordinerade Fragmin och prednisolon. Nu går jag till En annan doktor i HBG som också stöder detta. Han föreläser i sydafrika just nu. Det finns absolut belägg för att blodförtunnande hjälper om man har haft MF problematik,då i kombination med högt tnf alfa tex. Det hjälper även för att förebygga havandeskapsförgiftningar. Har är mycket duktig på sin sak och arbetar efter Alan Beers studier,som många gör. Det finns kliniker i England och Grekland som specieliserat sin på detta med immunologin och de ligger LÅNGT före Sverige i forskningen. Jag tycker inte man ska exprimentera med medicin generellt,men det är ont om immunologer i sverige.Det finns EN. Trombyl ger IVF kliniken i falun och prednisolon också. Jag har iaf rådfrågat expert i saken och din släkting är INGEN expert i saken. Det är få BM eller IVF kliniker som är kunniga i saken tyvärr,men det är på frammarsch.
    Jag tycker det var lite hårt att skriva att hennes far inte är expert i saken. Han är farmakolog och hållt på mycket med läkemedel.

Jag fick lågdos kortison och det tror jag är bra.

Bette
  • Bette
    kramiiis skrev 2009-10-02 07:34:37 följande:
    gottisen: SUPERGRATTIS! så härligt! Makima: kul med FET snart estra: grattis till ruvning! saknarknytte: tänker på er idag och håller tummarna!! KRAM! och så en liten rapport från mig. Fick ett top-of-the-line-embryo tillbax klass 2. Som både läkarn och labtjejen berömde flera gånger. Sen fick jag, håll i er , 11 embryon till frysen varav några 2-klassiga och resten 3-klassiga! Är så otroligt lycklig idag! Nu känns inte allt lika hopplöst! Tack för alla grattis, tummar och lycka till! Det värmer så otroligt och är så skönt att ha er här. stora kramar till er alla
    Stort grattis till dig, du satte inte tillbaka två då när de var så fina. Jag menar det ökar ju chansen för graviditet.

Bette
  • Bette
    tjorvar skrev 2009-10-01 22:29:53 följande:
    Hejhej, allihopa! Jag är ny här... Vi var i Riga och fick äggåterföring för nästan precis två veckor sedan. Avaclinic lyckades med konststycket att krama ur vår donator otroliga 28 st ägg av vilka 23 st blev befruktade. 16 valdes ut för frysning och två för återföring. Från positivt urinsticketest igår verkar som våra ansträngningar inte är bortkastade iallafall. Undrar lite om någon vet om dom som gör äggdonation i Sverige får fler mediciner utöver Progesteron? Från Riga kom det med någon medicin som ges vid organtransplantationer för att minska risken för bortstötning. Igår togs blodprov för att få hCG-värde som jag inte har fått svar på ännu. Kan man med från Hcg-värdet veta om ett eller två ägg har fäst? Ny provtagning imorrn för att få koll på ökningen.
    Stort grattis till dig. De är duktiga på Avakliniken i Riga. Jag får min lillkille i början på dec nu, det ska bli så underbart.

Bette
  • mytrouble

Tjorvar: Välkommen hit och grattis! {#lang_emotions_gravid} Jo, man kan se på hCG-värdet om det är fler än en. Det blir mycket högre tidigt. För mig var det då jag insåg att det var två på gång {#lang_emotions_wink}

Kramis: Grattis och ruva lugnt nu! {#lang_emotions_sunny}

Knytte: Vilken humor ni har du och sambon {#lang_emotions_laughing} Jodå, mina så pyren sparkar på och blir allt större. Är dock lite orolig nu då jag fått äggvita i urinen. Är rädd att det är havandeskapsförgiftning på gång och att dom små ska behöva plockas ut för tidigt... {#lang_emotions_frown}

Isis o Knytte: Intressant diskussion. Det viktiga här - oavsett om man är läkare, professor eller ej - är att man grundar sin uppfattning på 'vetenskap och beprövad erfarenhet' - som det heter. Dvs - att det finns välgjorda studier som stöder ens uppfattning. Problemet uppstår när det inte finns studier, eller när olika studier ger motstridiga resultat. Det är då det uppstår olika uppfattningar, och ingen kan säkert veta vad som är rätt eller fel. Därför är det alltid riskabelt att vara för kategorisk. Bättre att vara ödmjuk och öppen för att medicinska fakta hela tiden förändras. Det som var sant igår är kanske inte sant imorgon... {#lang_emotions_wink}

Väntar tvillingar, vecka 24+4
  • kramiiis
    Bette skrev 2009-10-02 12:48:18 följande:
    Stort grattis till dig, du satte inte tillbaka två då när de var så fina. Jag menar det ökar ju chansen för graviditet.Bette
    tack! Näe vi fick inte två tillbax för chansen för tvillingrav. ansågs alltför hög. Däremot så ligger våra frysta embryon 2 och 2, så om det blir FET och två överlever så kommer jag kräva båda tillbax. Men nu hoppas jag ju såklart detta ska gå vägen

kram! 
    ÄD v40 - tänk om jag får ett mumintroll till sommaren!
  • Bette
    saknarknytte skrev 2009-10-02 08:16:00 följande:
    Hej alla tappra, Mannen steg upp 4.30 imorse för att åka till Riga. Vi skojar om det och kallar det för världen dyraste runk. ; ) Har tagit min första vaggis och ska snart sticka iväg på möte. Hur har ni mått av dem? Det har varit mycket prat om kortison och blodförtunnande. Ni som har varit på AVA Riga, fick ni några av dessa mediciner med er hem eller annat? Gottisen: Grattis! Härligt att du har en bra gyn. Det gör en sådan skillnad! Makima: Kul med FET snart Estra och Kramiis: grattis till ruvning! Tjorvar, grattis till + Mytrouble, Tack! Är överlycklig. Hur mår du och dina små pyren? Stora kramar till er alla
    Kortison tror jag helt och hållet på, man får så låg dos från Riga, det är dexamethason 0,5 mg man tar en tablett om dagen. Trombyl fick jag också och tog ett par veckor, vet ej vad det har för verkan, tyckte jag fick blodtrycksfall av de.

Bette
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa