• Caribe

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Gör en ny tråd då vår gamla stängdes igår...

Detta är en tråd för oss som gör/gjort äggdonation ute i Europa. Vi som kämpat och vi som kämpar, här kan vi diskutera och gratta och trösta varandra på denna jobbiga vandring {#lang_emotions_sunny}
  • Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa
  • isisisis
    merlot skrev 2009-10-04 09:35:33 följande:
    Jo, jag tvättar händerna. Har även börjat tvätta underlivet med vatten 2 ggr till om dagen.
    Jag har också fått både svamp och UVI en gång efter ET.
    Det var ingen rolig historia.

Jag har en sån neutral underlivskräm apotekets som smörjer slemhinnorna och återställer balansen(eller om jag har 2 olika?)
    Intimcreme heter den,den lugnar lite.
    Kanske du bör ta nån svampsalva också och sedan köra analt ett tag?

Så det kan stilla sig?
    Det hade jag gjort iaf
  • merlot

toppen. tack. då ska jag bege mig in till apoteket. NU. {#lang_emotions_tongue_out}

• tjorvar

Jag smörjer i perioder in underlivet med vaselin som skyddar en del, lägger sig som en hinna. Att tvätta med vatten hjälper inte mig utan gör mig mera känslig.
    Spelar det någon roll om man tar vagitorierna analt tror ni? Jag tycker att det kladdar mindre och jag inbillar mig att mer absorberas...

En annan fråga på äckel-området - är det bara jag som är besvärad av gaser? Både uppkörd och gasig och en lukt som fått maken att hota med skilda sovrum... Nån som känner igen sig?

• villsågärna38

Hej tjejer! Är det någon här som fått ersättning från Försäkringskassan för äggdonation utomlands? Vet ju att man kan få ersättning i EU/EES-länder för allmän sjukvårdbehandling som man är berättigad till i Sverige men gäller det även för privat sjukvård? Tacksam för all info och alla råd jag kan få Kram

• Rödhåriga tjejen
    tjorvar skrev 2009-10-04 10:39:47 följande:
    Jag smörjer i perioder in underlivet med vaselin som skyddar en del, lägger sig som en hinna. Att tvätta med vatten hjälper inte mig utan gör mig mera känslig. Spelar det någon roll om man tar vagitorierna analt tror ni? Jag tycker att det kladdar mindre och jag inbillar mig att mer absorberas...En annan fråga på äckel-området - är det bara jag som är besvärad av gaser? Både uppkörd och gasig och en lukt som fått maken att hota med skilda sovrum... Nån som känner igen sig?
    Jag skulle rekommendera att inte tvätta underlivet med vanlig duschtvål, utan istället använda en med olja i. Tex Nivea oil eller Neutro Roberts "shower oil" (eller vad de heter). Jag använder dessa pga underlivsklåda.

Min gyn har även tipsat om en salva/kräm som heter Cortimyk. Den är bra om man tror sig ha svamp - innehåller både läkemedel mot svamp och kortison. Enl honom kan man använda denna hur "länge man vill". Den finns receptfritt på apoteket.

Men som sagt smörj med någon mjukgörande kräm enl tidigare tips. Bara tvål och vatten torkar ut och gör att man blir ännu mer mottaglig för klåda och svamp.

Äum... appro på trög mage och gaser med ytterst otrevlig lukt (nog det värsta jag någonsin presterat) så kan jag väl bara erkänna att jag också fått det... Men det verkar ha minskat nu.
  • plupp06
    villsågärna38 skrev 2009-10-04 11:34:47 följande:
    Hej tjejer! Är det någon här som fått ersättning från Försäkringskassan för äggdonation utomlands? Vet ju att man kan få ersättning i EU/EES-länder för allmän sjukvårdbehandling som man är berättigad till i Sverige men gäller det även för privat sjukvård? Tacksam för all info och alla råd jag kan få Kram
    Jag vet att man kan ansöka om ersättning i efterhand från försäkringskassan om behandlingen skett i ett annat EU land. Men var obeserbant på att om du får ersättning för försök utomlands så anses dina sverigeförsök förbrukade.
  • plupp06
    plupp06 skrev 2009-10-04 13:02:43 följande:
    Jag vet att man kan ansöka om ersättning i efterhand från försäkringskassan om behandlingen skett i ett annat EU land. Men var obeserbant på att om du får ersättning för försök utomlands så anses dina sverigeförsök förbrukade.
    Jo, jag glömde säga att du måste upfylla kraven för berättigad vård i Sverige för att kunna få ersättning, men det visste du säkert redan.
  • villsågärna38
    plupp06 skrev 2009-10-04 13:04:39 följande:
    Jo, jag glömde säga att du måste upfylla kraven för berättigad vård i Sverige för att kunna få ersättning, men det visste du säkert redan.
    Tack! Vi uppfyller ju kraven så det är inga problem men vill ju inte förbruka vårt försök. Tack för infon om detta. Vi kommer nog att göra landstingsförsöket först och sedan blir det privat om vi måste. Kram
  • mytrouble
    isisisis skrev 2009-10-04 09:16:28 följande:
    Nä,men våra vagitorer är bättre än deras progesterontabletter. Det säger klinikerna själva om man frågar. Däremot är Estrofem bättre än Progynon,då progynon ger större risk för cancer för man tar dem oralt. Estrofem kan tas vaginalt och har enl nya rön betydligt mindre påverkan när det gäller cancer. Dessutom bygger de flesta snabbare slemhinna genom att ta östrogenel vaginalt.
    Helt rätt ang progesteronet Isis. Det är välkänt att det tas upp allra bäst som vagitorier eller gel som tas vaginalt. Då kommer det direkt till livmoderslemhinnan - dit det ska. Rektalt går också bra - men vaginalt är allra bäst. Tabletter är mycket sämre - så det är ingen mening att hämta ut.  Sen finns det ju i injektionsform också. Kan man få med sig om man åker tex till Ryssland. Det är tänkt att ha om man skulle få blödningar, behöver en extra dos och kanske är osäker på hur det tagits upp vaginalt pga blödningarna...

Väldigt intressant det där med östrogenet. Synd att det inte finns möjlighet att ta det vaginalt i Sverige i form av tex Estrofem. Vet du i vilka länder det finns?
    Väntar tvillingar, vecka 24+6
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa