• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • enny signatur

pedofili handlar ju om att tända på outveckade för det första. det har inget med handlande att göra i grunden. en 14åring klassas rimligen inte som outvecklad i mer än extrema fall.

Jag var tillsammans med en 25åring när jag var 14. Tja vad kan amn säga om det? även på den tiden var det olagligt men inte våldtäkt, bara utnytjande. Jag tycker det är en klart bättre defination även om jag ogillar lagen och dess absoluta gränser. På vilket sätt hade jag mått bättre om pojken hade varit 14 eller 16?

• Myrtille

Dorian Ertymexx skrev 2009-06-08 10:58:09 följande:

Eh, det skulle jag inte hålla med om. Har hört om just sådana fall där 13-bastaren just fick en skitbra start i kärleks- och sexlivet. Så att utgå från saker tycker jag är litet farligt.Med det inte sagt att jag skulle rekommendera att handla därefter iofs...
    Problemet är väl om man anser att 13-åringen inte är gammal nog att KUNNA samtycka. Det är inte givet att man måste må dåligt av tidig sexdebut, men det osäkra läget gör att det är olagligt.
    Rent teoretiskt kan man ju kidnappa någon och tvångsgifta sig med denna och det slutar ändå lyckligt. Det kan knappast vara ett argument för legalisering av kidnappning och tvångsgifte.
  • kaji78

nej, anser inte att det är våldtäkt om hon är med på det, möjligtvis sexuellt utnyttjande men är ytterst tveksam till det också.

• Myrtille
    kaji78 skrev 2009-06-08 14:27:54 följande:
    nej, anser inte att det är våldtäkt om hon är med på det, möjligtvis sexuellt utnyttjande men är ytterst tveksam till det också.
    Ett parallellexempel:
    Ett barn har fått ett dyrbart halsband i doppresent. När barnet är fem år kommer en vuxen och dealr till sig ett byte; barnet får en smaskig hallonbåt och den vuxna får guldsmycket.
    Är detta ok bara för att barnet "är med på det"? Eller kan man tycka att barnet inte är i position att fatta ett väl grundat beslut?
  • BlommyNess12

Jag tycker det är så roligt att läsa i denna tråd om hur män som t.ex min sambo ( och pappan till min son) var en pedofil som blev förälskad i mig

• kaji78
    Myrtille skrev 2009-06-08 14:36:16 följande:
    Ett parallellexempel:Ett barn har fått ett dyrbart halsband i doppresent. När barnet är fem år kommer en vuxen och dealr till sig ett byte; barnet får en smaskig hallonbåt och den vuxna får guldsmycket.Är detta ok bara för att barnet "är med på det"? Eller kan man tycka att barnet inte är i position att fatta ett väl grundat beslut?
    naturligtvis kan man tycka att barn inte har förmågan att fatta alla typer av beslut. det utgår jag ifrån att de flesta tycker. dock tror jag det varierar vid vilka åldrar man tycker att barn/ungdomar är redo att fatta olika beslut.
  • kaji78
    BlommyNess12 skrev 2009-06-08 14:36:27 följande:
    Jag tycker det är så roligt att läsa i denna tråd om hur män som t.ex min sambo ( och pappan till min son) var en pedofil som blev förälskad i mig
    otroligt underhållande.

min käre make är nog också peddo eftersom jag bara var 14 när vi blev kära i varandra. att jag ljög som en häst travade om min ålder och ville åtskilligt mer än han förändrar naturligtvis inget;)
  • Myrtille
    kaji78 skrev 2009-06-08 14:56:56 följande:
    naturligtvis kan man tycka att barn inte har förmågan att fatta alla typer av beslut. det utgår jag ifrån att de flesta tycker. dock tror jag det varierar vid vilka åldrar man tycker att barn/ungdomar är redo att fatta olika beslut.
    Och eftersom lagstiftning nu ser ut som den gör så väljer vi att köra över en del "mogna" 13-åringar för att skydda andra, mindre "mogna" 13-åringar. Vi har bedömt att det är värre om en massa 13-åringar utnyttjas än om andra 13-åringa får vänta lite innan de har sex med vuxna människor.
    För mig är det uppenbart att det finns många 18-åringar som inte klarar gränssättning och som tillåter saker de mår dåligt av. Jag har svårt att se att tragedierna inte skulle bli fler om man ansågs vara lovligt vilt vid 13. Eller varför inte åtta års ålder? Det finns välkända exempel på "mogna" åttaåringar som haft "frivilliga" sexuella relationer med vuxna.
  • BlommyNess12
    kaji78 skrev 2009-06-08 15:01:48 följande:
    otroligt underhållande.min käre make är nog också peddo eftersom jag bara var 14 när vi blev kära i varandra. att jag ljög som en häst travade om min ålder och ville åtskilligt mer än han förändrar naturligtvis inget;)
    Nej det är ju klart. Usch vilka hemska karlar vi har.
  • k girl

Det är väl egentligen inte någon fråga om att det finns tjejer - och killar - som har haft det jättebra tillsammans med äldre män/kvinnor även i sina unga tonår. Men det finns också de som far väldigt, väldigt illa av att ha sexuella relationer tillsammans med äldre. Det finns barn som inte är mogna nog att ta sådana beslut för sig själva, och det finns barn som inte klarar av att säga nej för att de befinner sig i en beroendeposition. Det är ju DE som är problemet, inte de som träffade sin 30-åriga kille när de var 13 och som tio år senare har barn med samma kille och mådde toppenbra. Och det är DE som lagen är till för. Generellt sett är det få 13-14-åringar som är mentalt mogna för att ha sex och ta ansvar för det.

Nej, jag tycker inte riktigt att det är jämförbart med att "leka" och upptäcka sin sexualitet med en jämnårig kille som befinner sig på samma mentala och sexuella nivå. Det vuxensex jag har idag och det sex jag hade när jag var 18-19 (när jag förlorade min oskuld) är väsensskilt. Idag är jag glad att jag väntade så länge, även om jag trodde mig vara redo betydligt tidigare.

Hur som helst: lagen är till för att skydda de som är svagare, inte för att kriminalisera de som är starkare. Tänk på det.

Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?