• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • Myrtille
    BlommyNess12 skrev 2009-06-08 15:07:06 följande:
    Nej det är ju klart. Usch vilka hemska karlar vi har.
    Jag tycker det är fånigt att sitta och raljera över att ni minsann var sååååå unga när ni blev stadgade och att det minsann inte varit något som helst problem.
    Det förstår väl vem som helst att det _kan_ bli bra ändå? Frågan är om allt som _kan_ gå bra skall vara lagligt?

Att skjuta skarpt in i en folkmassa?
    Att lägga knark i främmande människors drinkar?
    Att fota nakna barn och lägga upp på nätet?

Självklart inte.
  • BlommyNess12
    Myrtille skrev 2009-06-08 15:10:14 följande:
    Jag tycker det är fånigt att sitta och raljera över att ni minsann var sååååå unga när ni blev stadgade och att det minsann inte varit något som helst problem.Det förstår väl vem som helst att det _kan_ bli bra ändå? Frågan är om allt som _kan_ gå bra skall vara lagligt?Att skjuta skarpt in i en folkmassa?Att lägga knark i främmande människors drinkar?Att fota nakna barn och lägga upp på nätet?Självklart inte.
    Jag har inte sagt att det ska vara lagligt, jag har skrivit flera gånger i tråden att jag tycker att sexuellt umgänge med minderårig person (under 15 år) ska vara straffbart.
    Vi hade inte sex innan jag var femton, vi väntade de två veckorna tills jag fyllde år. Men om man läser igenom denna tråd så är det äckligt hemskt och pedofilbeteende om en man som t.ex min sambo var precis fyllda 23 när vi träffades, tände på en 14 åring.
  • alexma
    Skehamn09 skrev 2009-06-06 13:57:29 följande:
    Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.
    Va? 13-14 åring. Klart att det ska klassas som våldtäkt.
    Flickan är inte färdigvuxen ur något hänseende!!!
  • k girl
    BlommyNess12 skrev 2009-06-08 15:13:12 följande:
    Men om man läser igenom denna tråd så är det äckligt hemskt och pedofilbeteende om en man som t.ex min sambo var precis fyllda 23 när vi träffades, tände på en 14 åring.
    Folk skriker ju "pedofilvarning" här på FL om långtidsamning, om att pussa sin bebis på rumpan och fan och hans moster. Det är bara fånigt och tillför inte debatten någonting, precis som att sitta och raljera.

Däremot finns det faktiskt något som kallas hebefili, en parafili (avvikande sexuell läggning) som till skillnad från pedofili innebär att man sexuellt orienterar sig gentemot barn och ungdomar i puberteten. Så jodå, vissa har en poäng när de säger att någonting är off. De är bara inte bekanta med terminologin.
  • Miss Maya

Men hur kan du jämföra en 5-åring med t.ex. en 14-åring? Jag blir alldeles förundrad.

Myrtille skrev 2009-06-08 14:36:16 följande:
    Ett parallellexempel: Ett barn har fått ett dyrbart halsband i doppresent. När barnet är fem år kommer en vuxen och dealr till sig ett byte; barnet får en smaskig hallonbåt och den vuxna får guldsmycket. Är detta ok bara för att barnet "är med på det"? Eller kan man tycka att barnet inte är i position att fatta ett väl grundat beslut?
  • kaji78
    Myrtille skrev 2009-06-08 15:06:47 följande:
    Och eftersom lagstiftning nu ser ut som den gör så väljer vi att köra över en del "mogna" 13-åringar för att skydda andra, mindre "mogna" 13-åringar. Vi har bedömt att det är värre om en massa 13-åringar utnyttjas än om andra 13-åringa får vänta lite innan de har sex med vuxna människor.För mig är det uppenbart att det finns många 18-åringar som inte klarar gränssättning och som tillåter saker de mår dåligt av. Jag har svårt att se att tragedierna inte skulle bli fler om man ansågs vara lovligt vilt vid 13. Eller varför inte åtta års ålder? Det finns välkända exempel på "mogna" åttaåringar som haft "frivilliga" sexuella relationer med vuxna.
    så du tycker att man ska höja gränsen till 18 år då för säkerhets skull? eller kanske 20 eller 25 för att vara på den säkra sidan?

jag tycker det är stor skillnad på en 8-åring och en 13-14 åring, har träffat få 13-14 åringar som inte är kapabla att avgöra om de vill ha sex eller inte men ingen 8-åring som är det. dessutom är de flesta 13-14 åringar könsmogna medan ytterst få 8-åringar är det. våldtäkt tycker jag fö ska vara förbjudet oavsett ålder.
  • BlommyNess12
    k girl skrev 2009-06-08 15:20:14 följande:
    Folk skriker ju "pedofilvarning" här på FL om långtidsamning, om att pussa sin bebis på rumpan och fan och hans moster. Det är bara fånigt och tillför inte debatten någonting, precis som att sitta och raljera.Däremot finns det faktiskt något som kallas hebefili, en parafili (avvikande sexuell läggning) som till skillnad från pedofili innebär att man sexuellt orienterar sig gentemot barn och ungdomar i puberteten. Så jodå, vissa har en poäng när de säger att någonting är off. De är bara inte bekanta med terminologin.
    Ja. Men hur blir det då med en kille som bara haft jämnåriga flickvänner och träffar som i mitt och min sambos fall, mig, 14 år gammal och han var nyss fyllda 23 (3 veckor innan för att vara exakt) trodde att jag var minst 17-18 år när han träffade mig första gången. Är man hebefil om man inte sexuellt orienterar sig mot ungdomar i puberteten utan orienterar sig mot sina jämnåriga, och att man tänder på någon man tror är jämnårig men som visar sig vara mycket yngre?

Det tycker inte jag.
  • Myrtille

Miss Maya skrev 2009-06-08 15:23:21 följande:

Men hur kan du jämföra en 5-åring med t.ex. en 14-åring? Jag blir alldeles förundrad.
    Ah, Familjeliv i ett nötskal!
    För att ILLUSTRERA vad frågan egentligen gäller ger jag ett parallellt exempel som är något tillspetsat. Det handlar om att tydliggöra en princip, men det blev visst för mycket för dig att se att ett logiskt resonemang kan följa samma mönster med olika givna ingående delar.
  • kaji78
    Myrtille skrev 2009-06-08 15:10:14 följande:
    Jag tycker det är fånigt att sitta och raljera över att ni minsann var sååååå unga när ni blev stadgade och att det minsann inte varit något som helst problem.Det förstår väl vem som helst att det _kan_ bli bra ändå? Frågan är om allt som _kan_ gå bra skall vara lagligt?Att skjuta skarpt in i en folkmassa?Att lägga knark i främmande människors drinkar?Att fota nakna barn och lägga upp på nätet?Självklart inte.
    nej allt som kan gå bra ska inte vara lagligt men alla behöver inte nödvändigtvis tycka att gränsen ska gå på samma ställe som du tycker eller där den svenska lagen idag är satt.
  • Myrtille
    kaji78 skrev 2009-06-08 15:23:55 följande:
    så du tycker att man ska höja gränsen till 18 år då för säkerhets skull? eller kanske 20 eller 25 för att vara på den säkra sidan?jag tycker det är stor skillnad på en 8-åring och en 13-14 åring, har träffat få 13-14 åringar som inte är kapabla att avgöra om de vill ha sex eller inte men ingen 8-åring som är det. dessutom är de flesta 13-14 åringar könsmogna medan ytterst få 8-åringar är det. våldtäkt tycker jag fö ska vara förbjudet oavsett ålder.
    Jag, precis som du, vet att det här med åldersgränser är en glidande skala. Jag skulle inte bli upprörd om röstningsgränsen höjdes till 20 eller 21 år. Jag skulle inte bli upprörd om det var 25 års åldersgräns på att medverka i porrfilm. Jag är inte heller upprörd över dagens lagstiftning.
    Jag försöker bara förklara varför det ser ut som det gör nu, och hur tankarna har gått.
Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?