• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • Garderobshylla

Om hon är med på det kan det aldrig vara våldtäckt, däremot kan det vara sexuellt utnyttjande då hon så att säga är i beroendeställning då mannen är äldre.
    Men jag anser att är man "med på det" så är man ju, och då är det varken våldtäckt lr sexuellt utnyttjande.
    Det finns många sexuellt aktiva fjortonåringar som rä det av egen fri vilja, som varken blir våldtagna lr utnyttjade.

• Midka

Jag tycker du skriver så klokt, konichiwa girl! (Jag har "bara" läst de 10 sista sidorna.)

Garderobshylla :
    Du skriver att "Om hon är med på det kan det aldrig vara våldtäckt". Det är ju det män har hävdat i alla tider vilket gör att det begreppet blir väldigt luddigt och lätt att vilja missförstå.

Om en ung tjej/kille har förhållande med en äldre (10 år och uppåt) och den äldre utnyttjar det faktum att h*n är mer driven på att argumentera och styra den yngre så tycker jag att lagen är bra. Lagen är till för att skydda den svagare. Att vara med på något kan innebära att man faktiskt ångrar sig i efterhand. Barn har inte alltid möjlighet att se konsekvensen av sitt handlande.

Givetvis finns det de som har fina och bra erfarenheter av tidiga förhållanden. För att lagen ska gälla krävs det ju att någon anmäler. Om båda parter är lyckliga och ingen ångrar sig i efterhand är det ju inget problem eftersom det inte kommer tas upp.

• Garderobshylla

Midka: Men är man med på det så är man, då är det inte våldtäckt. Men det är ju bara hon själv som kan avgöra om hon är med på det och ingen annan. Men är hon med på det så kan det aldrig ALDRIG vara våldtäckt.

Visst kan hon ändra sig efterhand, men det kan vuxna oxå, man kan inte säga att det är en våldtäckt för att man ändrat sig EFTERÅT! Man kan ändra sig undertiden och då ska det respekteras, JA! Men man kan INTE efteråt anklaga någon för våldtäckt för att man ångrat det, då är det nog många som blivit "våldtagna".

• mandrea

konichiwa girl

"Jag tycker inte att den här frågan har med "negativ sexualsyn" att göra i överhuvudtaget. Att vilja skydda barn från övergrepp handlar inte om någon "negativ sexualsyn". Som jag tidigare har påpekat i tråden är de allra flesta västerländska länder överens om en gräns som går vid 14-16 års ålder, baserat på den generella tonåringens mentala och fysiska utveckling. Att man blir könsmogen är en sak. Att vara mentalt redo är en annan. Bara de senaste hundra åren har puberteten inträtt allt tidigare och tidigare. Det innebär inte att man blir vuxen tidigare. En människa är inte "bara" ett däggdjur, utan har även psyke och känslor".

Visst, att man är fysiologiskt mogen för sex innebär inte att man är mentalt redo. Men vem är mer förmögen än individen att fatta ett sådant beslut? Västerländsk lagstiftning bygger fortfarande i hög utsträckning på judeokristna värderingar. "Sex är fel och fult tills motsatsen bevisas-tänket" är knappast frikopplat från föreställningar om synd och skam.
    Däggdjur är vi ofrånkomligen och även om vi inte skall hämta vår etik från naturen så är det en märklig idé att sex bör vara förbjudet flera år efter könsmognaden.

"Sedan är debatten visserligen präglad av könsroller, men det ÄR ovanligare att äldre kvinnor dras till pubertala pojkar."

Vad grundar du det på?

"2. Därför att lagen är skriven som det är inte för att kriminalisera "normala killar i tjugoårsåldern med yngre flickvänner", utan för att skydda de flickor och pojkar som far illa av sexuella relationer med äldre, för att skydda de barn som inte är mogna att ta sådana beslut för sig själva, och för att skydda de barn som inte klarar av att säga nej för att de till exempel befinner sig i en beroendeposition (och generellt kan man också säga att en stor åldersskillnad är tillräckligt för att utgöra makt- och beroendeposition). "

Menar du här att det skulle vara vanligare att tonårstjejer har sexuella relationer med medelålders män än med tjugo- trettioåringar? Jag anser inte att någon individ skall offras för att en _minoritet_ snuskgubbar raggar på småflickor. Att utnyttja person i beroendeställning (exempelvis lärare- elevrelation) bör vara förbjudet. Vad finns det för belägg för att åldersskillnader är av ondo vid sexuella interaktioner?

"Att kritisera lagen för att man upplever sig själv som "utpekad som sexualbrottsling" är bara löjligt och ogenomtänkt. Det lidande det skulle innebära kan inte jämföras med det "lidande" man utsätts för av att inte kunna ligga med sin yngre pojk- eller flickvän."

Du inser säkert att de som avstår från att ligga med sin minderåriga partner går att räkna på ena handens fingrar? Eller tror du verkligen att någon avstår från sex av respekt för svensk lagstiftning? Att som oskyldig dömmas för våldtäkt innebär lidande om något.

"Utöver det görs det faktiskt vissa undantag i lagen, vilket du kanske har missat".

Nej, jag känner till prejudikatet i HD.

• Dorian Ertymexx
    Fast detta är ju en etisk diskussion, lagar är inte nödvändigtvis baserade på god etik. Det är ju absurt att anse att "Gotlandstösen" oproblematiskt hade sex 16 år gammal medans en fjortonårig tjej per automatik blir våldtagen. Skillnaden mellan vad som är legalt och vad som är ett _grovt brott_ är på tok för stor!
    Mmm. Kan delvis hålla med. Det är en jäkligt klurig fråga det där... :/
  • mandrea
    Midka skrev 2009-06-08 21:44:26 följande:
    För att lagen ska gälla krävs det ju att någon anmäler. Om båda parter är lyckliga och ingen ångrar sig i efterhand är det ju inget problem eftersom det inte kommer tas upp.
    Fel, fel fel! Nu är det ju inte bara "brottsoffer" som har möjlighet att göra en anmälan. Den minderårigas föräldrar kanske ogillar relationen av olika skäl. De kan exempelvis motsätta sig sex innan äktenskapet av religiösa skäl. Hur blir det då?
  • mandrea
    k girl skrev 2009-06-08 20:33:50 följande:
    Jag har tagit upp tågexemplet tidigare i tråden, två män i femtioårsåldern turades om att ha sex med en fjortonårig flicka. De hävdar att hon var med på det, hon säger att hon var så rädd att hon inte vågade skrika. I ett vanligt våldtäktsmål skulle ord stå mot ord och bevisningen varit så tunn att man inte skulle ha kunnat göra någonting. Nu blev de båda dömda, den ena för att ha haft samlag med henne och den andra för sådana sexuella handlingar som inte är jämförbara med samlag.
    För mig är det obegripligt hur man kan anse det vara okej att någon döms på grund av "tunn bevisning". Odemokratiskt och barrockt!
  • Midka

Alltså... Njaa, skulle jag vilja säga... Det finns tex grupptryck, eller en lång tids manipulation mm som gör att människor gör saker och säger att det är ok men någonstans känner i magen att det är fel. Våldtäckt eller sexuellt utnyttjande... Jag tycker inte att det är så lätt att säga antingen eller. Att hävda att det ALDRIG är våldtäckt är hårt anser jag. Vad händer när ord står mot ord?

Jag tycker fortfarande att det är bra att lagen skyddar de som är under 15. Är man ca 10 år eller mer, äldre tycker jag att det ligger ett större ansvar att se till att den man har sex med är över 15 som lagen gör gällande. Ångra ett ligg kan många göra och det gör det inte automatiskt till en våldtäckt, givetvis, men att ha ett långt övertalningstryck på sig som gör att man tillslut ger vika och säger/tycker att man är med på det... Då är gränsen inte så tydlig längre.

Garderobshylla skrev 2009-06-08 21:53:01 följande:
    Midka: Men är man med på det så är man, då är det inte våldtäckt. Men det är ju bara hon själv som kan avgöra om hon är med på det och ingen annan. Men är hon med på det så kan det aldrig ALDRIG vara våldtäckt.Visst kan hon ändra sig efterhand, men det kan vuxna oxå, man kan inte säga att det är en våldtäckt för att man ändrat sig EFTERÅT! Man kan ändra sig undertiden och då ska det respekteras, JA! Men man kan INTE efteråt anklaga någon för våldtäckt för att man ångrat det, då är det nog många som blivit "våldtagna".
  • k girl
    För mig är det obegripligt hur man kan anse det vara okej att någon döms på grund av "tunn bevisning". Odemokratiskt och barrockt!
    Jag återkommer, men jag vill klargöra att ingen har dömts på "tunn bevisning". Man har kunnat fastställa att den ene mannen har haft samlag med flickan, man har kunnat fastställa att den andre mannen har gjort annat som inte är jämförbart med samlag. Vad man däremot inte kunnat fastställa - vad som krävs i ett "vanligt" våldtäktsmål - är att det har skett mot flickans vilja. I det här fallet är inte det nödvändigt, eftersom det är olagligt att ha samlag med en fjortonåring.
  • Midka
    mandrea skrev 2009-06-08 21:59:27 följande:
    Fel, fel fel! Nu är det ju inte bara "brottsoffer" som har möjlighet att göra en anmälan. Den minderårigas föräldrar kanske ogillar relationen av olika skäl. De kan exempelvis motsätta sig sex innan äktenskapet av religiösa skäl. Hur blir det då?
    Fel och rätt. Visst kan vi göra det till en "pissa längst" -tävling och utse en vinnare men det är jag inte intresserad av. Jag är medveten om att andra kan anmäla och om föräldrar anser att förhållandet inte är bra för deras underåriga barn att den har sex med en betydligt äldre partner ska de anmäla. Om man älskar varandra bör man i första hand vara ärliga mot varandra (tala om ålder) och sen kanske det är läge att vänta tills den underåriga är över 15år.

Om föräldrar motsätter sig sex innan äktenskap pga religion är det en annan fråga eftersom det kanske inte har med ålder att göra. En minderårig är minderårig oavsett religon.
Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?