Alltså... Njaa, skulle jag vilja säga... Det finns tex grupptryck, eller en lång tids manipulation mm som gör att människor gör saker och säger att det är ok men någonstans känner i magen att det är fel. Våldtäckt eller sexuellt utnyttjande... Jag tycker inte att det är så lätt att säga antingen eller. Att hävda att det ALDRIG är våldtäckt är hårt anser jag. Vad händer när ord står mot ord?
Jag tycker fortfarande att det är bra att lagen skyddar de som är under 15. Är man ca 10 år eller mer, äldre tycker jag att det ligger ett större ansvar att se till att den man har sex med är över 15 som lagen gör gällande. Ångra ett ligg kan många göra och det gör det inte automatiskt till en våldtäckt, givetvis, men att ha ett långt övertalningstryck på sig som gör att man tillslut ger vika och säger/tycker att man är med på det... Då är gränsen inte så tydlig längre.
Garderobshylla skrev 2009-06-08 21:53:01 följande:
Midka: Men är man med på det så är man, då är det inte våldtäckt. Men det är ju bara hon själv som kan avgöra om hon är med på det och ingen annan. Men är hon med på det så kan det aldrig ALDRIG vara våldtäckt.Visst kan hon ändra sig efterhand, men det kan vuxna oxå, man kan inte säga att det är en våldtäckt för att man ändrat sig EFTERÅT! Man kan ändra sig undertiden och då ska det respekteras, JA! Men man kan INTE efteråt anklaga någon för våldtäckt för att man ångrat det, då är det nog många som blivit "våldtagna".