• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • Miss Maya

Enligt lag är det våldtäkt, ja, men i praktiken så är det ju inte det i exemplet ovan. Jag tycker det är FEL att lagen säger att ALLT är våldtäkt på det sätt det gör, utan undantag.

k girl skrev 2009-06-08 15:37:44 följande:
    Enligt lag är det våldtäkt. Flera av oss som röstat på det alternativet är också medvetna om det.
  • Aint Your Fairytale

Bra sagt om vad lagen säger och hur det egentligen är i praktiken!

Miss Maya skrev 2009-06-08 15:57:33 följande:

Enligt lag är det våldtäkt, ja, men i praktiken så är det ju inte det i exemplet ovan. Jag tycker det är FEL att lagen säger att ALLT är våldtäkt på det sätt det gör, utan undantag.
  • mandrea

Jag glömmer ibland att jag själv gjort mig skyldig till våldtäkt (med nuvarande lagstiftning) och sexuellt utnyttjande. Träffade min fem år yngre man när han var 14. Har annars ingen pedofil/hebefil läggning, det var och är fråga om kärlek. Konstigt nog verkar många anse det vara mer moraliskt förkastligt om tjejen är yngre än killen, ts frågeställning är ju ett utmärkt exempel.

• kaji78
    mandrea skrev 2009-06-08 16:06:40 följande:
    Jag glömmer ibland att jag själv gjort mig skyldig till våldtäkt (med nuvarande lagstiftning) och sexuellt utnyttjande. Träffade min fem år yngre man när han var 14. Har annars ingen pedofil/hebefil läggning, det var och är fråga om kärlek. Konstigt nog verkar många anse det vara mer moraliskt förkastligt om tjejen är yngre än killen, ts frågeställning är ju ett utmärkt exempel.
    oj hjälp, när jag läser ditt inlägg så inser jag att även jag gjort mig skyldig till våldtäkt, när jag var 16 hade jag ihop det en natt med en gosse som svor på att han också var 16 men senare kom det fram att han bara var 14...undrar om jag hamnar i fängelse nu eller om det kanske är preskriberat.
  • Majken

Jag hör till dom som tycker att det är bra att lagen finns och i detta fall är lagen tydlig!

Inte många 13-åringar är mogna nog att inleda en sexuell realtion med en 12 år äldre man. Jag har också lite svårt att förstå vad det är som gör att en man i den åldern ens tänder på och vill ha sex med ett barn?

Jag tror inte det är många nyblivna tonåringar tycker att det skulle vara okej att ha sex med en nästan dubbelt så gammal man och som tur är så finns det en lag som backar upp detta

Love my M-girls
  • Plutteli

Nej, men sexuellt utnyttjande. har själv varit i en sådan sits, var med på det, men berodde ju mycket på att man var "kär" osv, vilket utnyttjades av killen. Jag tycker att en vuxen person borde veta bättre!

• Mandel

Sexuellt utnyttjande av minderårig, men inte våldtäckt.

Det är ju inte så mycket våld inblandat om hon är med på det.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • mandrea
    Plutteli skrev 2009-06-08 16:16:41 följande:
    Nej, men sexuellt utnyttjande. har själv varit i en sådan sits, var med på det, men berodde ju mycket på att man var "kär" osv, vilket utnyttjades av killen. Jag tycker att en vuxen person borde veta bättre!
    Hur är det om båda blir kära då? Tycker du att t.ex jag borde ha avstått från att inleda en relation med min man av juridiska skäl?
  • Plutteli
    mandrea skrev 2009-06-08 16:20:53 följande:
    Hur är det om båda blir kära då? Tycker du att t.ex jag borde ha avstått från att inleda en relation med min man av juridiska skäl?
    Det är väll skillnad på relation och sex? Om ni nu blev kära båda två (vilket jag utgår ifrån om ni är gifta) så finns det väll inget som sagt att ni inte kunnat vänta med sex tills dess att det faktiskt är lagligt?
  • mandrea
    Plutteli skrev 2009-06-08 16:25:53 följande:
    Det är väll skillnad på relation och sex? Om ni nu blev kära båda två (vilket jag utgår ifrån om ni är gifta) så finns det väll inget som sagt att ni inte kunnat vänta med sex tills dess att det faktiskt är lagligt?
    För att det inte fanns några som helst goda skäl att avstå från den njutningen? Att vänta med sex är väl mest något religiösa plågar sig med. Och var tycker du förresten vi borde dragit gränsen rent fysiskt?
Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?