• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • alexma
    Ja. Men hur blir det då med en kille som bara haft jämnåriga flickvänner och träffar som i mitt och min sambos fall, mig, 14 år gammal och han var nyss fyllda 23 (3 veckor innan för att vara exakt) trodde att jag var minst 17-18 år när han träffade mig första gången. Är man hebefil om man inte sexuellt orienterar sig mot ungdomar i puberteten utan orienterar sig mot sina jämnåriga, och att man tänder på någon man tror är jämnårig men som visar sig vara mycket yngre?Det tycker inte jag.
    Jag håller med dig om det finns dem som ser betydligt äldre ut och som faktiskt kan vara mogna för sin ålder.
    Men jag tror att lagstiftningen är riktig för att skydda dem som inte är det...
    Har själv en tjej i släkten som är 13,och skulle aldrig kunna tänka mig att hon är mogen för den typen av förhållande med en 25-åring.
    Sedan tycker jag inte att det är fair och döma ut ditt förhållande på något sätt.
  • k girl

Miss Maya skrev 2009-06-08 15:23:21 följande:

Men hur kan du jämföra en 5-åring med t.ex. en 14-åring? Jag blir alldeles förundrad.
    Nu rör det sig ju inte om samma saker. I det ena fallet ett utbytt guldhalsband, i det andra fallet rör det sig om sexualitet. Faktum är att de allra flesta västerländska stater har en generell gräns satt mellan 14 och 16 år, baserat på bland annat mental och fysisk utveckling. I flera länder är den åldersgränsen högre om det är den äldre parten som är aktiv i att få relationen till stånd, eller om det är en auktoritetsfigur.
  • Myrtille
    kaji78 skrev 2009-06-08 15:27:38 följande:
    nej allt som kan gå bra ska inte vara lagligt men alla behöver inte nödvändigtvis tycka att gränsen ska gå på samma ställe som du tycker eller där den svenska lagen idag är satt.
    Givetvis inte.
    Om man ser att det finns ett stort lidande i de breda folklagren där trettonåringar inte får ligga med vuxna män så kan man förstås ta upp en politisk debatt om saken. Mitt intryck är att det svåra lidandet inte existerar.
  • BlommyNess12
    alexma skrev 2009-06-08 15:30:04 följande:
    Jag håller med dig om det finns dem som ser betydligt äldre ut och som faktiskt kan vara mogna för sin ålder.Men jag tror att lagstiftningen är riktig för att skydda dem som inte är det...Har själv en tjej i släkten som är 13,och skulle aldrig kunna tänka mig att hon är mogen för den typen av förhållande med en 25-åring.Sedan tycker jag inte att det är fair och döma ut ditt förhållande på något sätt.
    Nej, det har jag sagt ca 10 gånger i denna tråd, jag tycker att sexuellt umgänge med minderårig (person under 15 år) ska vara förbjudet och straffbart! MEN min sambo t.ex är ingen äcklig pedofil för att han blev kär i mig när var 23 när jag skylle fylla femton om två veckor, och dessutom väntade tills jag var femton innan vi hade sex.
  • Badgirl
    Skehamn09 skrev 2009-06-06 13:57:29 följande:
    Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.
    Ja det tycker jag, enbart för att det finns en gräns och rent krasst så är det våldtäkt och det vet 25-åringen om.
    Om man ska ta fram argumenten till varför jag tycker det så är man inte så erfaren i livet som 13-åring och då anser jag inte att man som vuxen har rätt att utnyttja det faktum att 13-åringen inte kunde säga nej/var nyfiken men har ingen aning om konsekvenserna eller att hon kanske har blivit övertalad för att hon ser upp till den här äldre mannen. Visst kan det säkert finnas de 13-åringar som vet vad de gör, men risken att de inte gör det är för stor för att chansa. Oftast blir de utnyttjade tror jag iaf.
  • alexma
    Myrtille skrev 2009-06-08 15:31:34 följande:
    Givetvis inte.Om man ser att det finns ett stort lidande i de breda folklagren där trettonåringar inte får ligga med vuxna män så kan man förstås ta upp en politisk debatt om saken. Mitt intryck är att det svåra lidandet inte existerar.
    Pling!!!
  • k girl
    BlommyNess12 skrev 2009-06-08 15:25:19 följande:
    Är man hebefil om man inte sexuellt orienterar sig mot ungdomar i puberteten utan orienterar sig mot sina jämnåriga, och att man tänder på någon man tror är jämnårig men som visar sig vara mycket yngre? Det tycker inte jag.
    Nej, det är man naturligtvis inte. Ingenting är svart eller vitt, självklart finns det män som din lika väl som det finns män (och kvinnor, om än det är ovanligare) som riktar sig sexuellt och emotionellt gentemot pubertala barn och ungdomar.
  • mandrea

Nej, jag anser inte att det är våldtäkt. Man urvattnar begreppet genom att använda det i dessa sammanhang (mycket olyckligt). Det finns ingen magisk gräns för när en individ är redo för sex. Dessutom bygger lagstiftningen på att sex per definition är något ont, vilket känns förlegat. Barn som ännu inte är könsmogna, eller inte uppnått en ålder där könsmognaden vanligen inträder, skall inte ha sex med vuxna. Däremot finns det inga goda skäl att hindra tonåringar från att njuta av ett sexualliv, partnerns ålder är i sammanhanget irrelevant.

• kaji78
    alexma skrev 2009-06-08 15:30:04 följande:
    Jag håller med dig om det finns dem som ser betydligt äldre ut och som faktiskt kan vara mogna för sin ålder.Men jag tror att lagstiftningen är riktig för att skydda dem som inte är det...Har själv en tjej i släkten som är 13,och skulle aldrig kunna tänka mig att hon är mogen för den typen av förhållande med en 25-åring.
    fast det är ju skillnad på våldtäkt och sexuellt utnyttjande

jag tycker nog att att det borde klassas som våldtäkt per automatik bara när det verkligen gäller barn, inte tonåringar som är mer eller mindre mogna. sexuellt utnyttjande om det gäller en uppenbart omogen tonåring som själv är med på det och helt ok om det är en tonåring som är mogen och med på det.
  • alexma
    BlommyNess12 skrev 2009-06-08 15:31:47 följande:
    Nej, det har jag sagt ca 10 gånger i denna tråd, jag tycker att sexuellt umgänge med minderårig (person under 15 år) ska vara förbjudet och straffbart! MEN min sambo t.ex är ingen äcklig pedofil för att han blev kär i mig när var 23 när jag skylle fylla femton om två veckor, och dessutom väntade tills jag var femton innan vi hade sex.
    Jag kom in i tråden nu och har inte ork att läsa allt , och nej jag har inte sagt att din sambo är äcklig.
Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?