• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • Suzisuze

Hde det varit en kille på 13 år och en 25 årig tjej, ja, det hade varit lika vidrigt OCH olagligt att ha samlag. Men egentligen är det även andra sexualla anspelningar, speciellt de fysiska som ska räknas in och det gör de ju också. Man kan likväl ha sex utan penetrering, och därför tycker jag att lagens "höga" ålder, 15 år , är positiv i den bemärkelse att det händer så otroligt mkt i en ungdom, både psykiskt och fysisk mellan åldrarna 12-15... tom upp emot 18.
    De som tycker att eftersom "tjejen vill ha sex" med den äldre killen så kan det också vara en tolkningsfråga. En 13 åring vill mkt, både vara rik, se ut som Paris Hilton, köpa sin bling-bling för sin veckopeng OCH ha sex med Brad Pitt (eller grannkillen på 24 år som liknar Brad ) Därför ska lagen skydda de små och ställa ansvaret på den äldfre som ska veta att ha sex med en 13 åring är lika olagligt som att stjäla en bil eller smuggla in knark ... med ett straff som följer.

Tänker vi "unga" på FL så potimisktisk på sådana relationer så undra på varför killar slipper undan när de äldre rådmännen har ännu mer liberal syn på flcikan och oskulden ....

• Omorfia
    Skehamn09 skrev 2009-06-06 13:57:29 följande:
    Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.
    Självklart ska han anmälas. En vuxen kan få ett barn att tycka att nästan vad som helst är en bra idé. Det finns ännu yngre barn som är "nyfikna" på sin och andras sexualitet, är det helt ok att de har sex med vuxna för det?

Och ja, det är samma sak om det är en vuxen kvinna som har sex med en pojke.
  • droppen 1
    Omorfia skrev 2009-06-08 08:17:11 följande:
    Självklart ska han anmälas. En vuxen kan få ett barn att tycka att nästan vad som helst är en bra idé. Det finns ännu yngre barn som är "nyfikna" på sin och andras sexualitet, är det helt ok att de har sex med vuxna för det? Och ja, det är samma sak om det är en vuxen kvinna som har sex med en pojke.
    precis!
  • Idrial

Ja, det är det. Dessutom är det även viktigt att tillägga att 25-åringen skulle räknas som pedofil.

• Miss Maya

Men en pedofil tänder på barn, om 14-åringen har en kropp om vilken kvinna som helst, med bröst, höfter, former, då tänder han väl inte på ett barn i den meningen?

Idrial skrev 2009-06-08 08:22:10 följande:
    Ja, det är det. Dessutom är det även viktigt att tillägga att 25-åringen skulle räknas som pedofil.
  • Soul
    Flytning skrev 2009-06-07 22:54:16 följande:
    Intressantare att veta om folk anser det som våldtäkt eller uttnyttjande av minderårig om 13-14 åringen var en kåt pubertetskille och 25-åringen en kvinna.
    Självklart lika fel och vidrigt oavsett kön på barnet respektive den vuxne.
  • droppen 1
    Soul skrev 2009-06-08 08:32:11 följande:
    Självklart lika fel och vidrigt oavsett kön på barnet respektive den vuxne.
    verkligne.
  • Suzy QX

Nej det tycker jag inte. Hade en väninna förr som var tidigt sexuellt aktiv (väldigt aktiv). Hon älskade sex och killar. När hon var kring 14 så hade hon nog tillfälliga kontakter med killar i åldern upp till 22-25.

Inte för att det inte finns de flickor som "ställer upp" bara för att de känner att det finns ett krav att de ska göra det, men det finns faktiskt de flickor som gör det för att de genuint vill också.

• droppen 1
    Suzy QX skrev 2009-06-08 08:33:59 följande:
    Nej det tycker jag inte. Hade en väninna förr som var tidigt sexuellt aktiv (väldigt aktiv). Hon älskade sex och killar. När hon var kring 14 så hade hon nog tillfälliga kontakter med killar i åldern upp till 22-25. Inte för att det inte finns de flickor som "ställer upp" bara för att de känner att det finns ett krav att de ska göra det, men det finns faktiskt de flickor som gör det för att de genuint vill också.
    jo..det vet ju faktiskt dom flästa..men är det rätt då att ha sex med dom??
    ja menar..vart går gränsen..?
    en 7 åring som vill ha sex är det då okej att ha sex med denne 7 åring?
  • BlommyNess12

Nej, inte för mig. Jag vet att det enligt lagen räknas som det men det tycker jag är helt fel för mig. Det är sexuellt utnyttjande av minderårig, eller sexuellt umgänge med minderårig, och oavsett om flickan blir utnyttjad med/utan att hon visste om det, eller om det bara var sexuellt umgänge som båda ville ha så ska det vara straffbart!

Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?