• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • Klåfingerapa

Definitivt sexuellt utnyttjande! Vad har en 25-åring (eller äldre) där att göra!??

• Miss Maya

Men om 14-åringen har sex med 25-åring en vecka innan hon fyller 15? Eller bara två dagar innan hon fyller 15?

Är det enbart lagen då som avgör att det var ett övergrepp? Tre dagar senare hade det passerat förbi och alla hade varit happy?

supersemlan skrev 2009-06-07 21:40:46 följande:
    Miss Maya skrev 2009-06-07 21:29:23 följande: Det är ju för att slippa den här typen av osäkerhet och gråzoner vi har lagstiftningen. Och enligt lagen går gränsen vid 15 år, därefter anser man att man ska ha uppnått tillräcklig mognad för samtycke. Och lagen är ju till för att skydda barn från att utnyttjas av vuxna och handlar inte i första hand om jämnåriga som har sex - om killen är 15 och tjejen bara något yngre räknas det juridiskt inte på samma sätt som om någon över 18 har sex med en minderårig (jag är visserligen inte jurist men det är så jag har förstått det och det verkar helt vettigt tycker jag). Jag personligen anser nog att 16-17-åringar också är barn, men det är ju inte relevant eftersom vi har lagen att rätta oss efter. Tack och lov, säger jag, för vem är kompetent att bedöma om en 14-åring är mogen nog att ge samtycke till sex med en 25-åring? Det skulle ju bli enormt godtyckliga bedömningar och därför finns det rent juridiskt en gräns.
  • supersemlan

Miss Maya skrev 2009-06-07 21:42:02 följande:

Men om 14-åringen har sex med 25-åring en vecka innan hon fyller 15? Eller bara två dagar innan hon fyller 15? Är det enbart lagen då som avgör att det var ett övergrepp? Tre dagar senare hade det passerat förbi och alla hade varit happy?
    Men vad är problemet, varför inte bara vänta en vecka då?? Hade jag varit 15-åringens mamma hade jag knappast varit happy ändå utan önskat att hon hade hittat någon närmare henne i ålder. Jag själv som 25 hade inte haft mycket intellektuell stimulans av mig själv som 15 så jag skulle nog fundera på vilka problem den pojkvännen egentligen hade.
  • Miss Maya

Ja jag har ju aldrig sagt annat än att jag tycker att 25-åringen ifråga är "märklig" och osmaklig som ser något hos en så ung tjej.

supersemlan skrev 2009-06-07 21:50:31 följande:
    Miss Maya skrev 2009-06-07 21:42:02 följande: Men vad är problemet, varför inte bara vänta en vecka då?? Hade jag varit 15-åringens mamma hade jag knappast varit happy ändå utan önskat att hon hade hittat någon närmare henne i ålder. Jag själv som 25 hade inte haft mycket intellektuell stimulans av mig själv som 15 så jag skulle nog fundera på vilka problem den pojkvännen egentligen hade.
  • Klåfingerapa
    Miss Maya skrev 2009-06-07 21:42:02 följande:
    Men om 14-åringen har sex med 25-åring en vecka innan hon fyller 15? Eller bara två dagar innan hon fyller 15?Är det enbart lagen då som avgör att det var ett övergrepp? Tre dagar senare hade det passerat förbi och alla hade varit happy?
    Jag tycker 15 är i princip lika illa som 13 om mannen är så mycket äldre. I den åldern utforskar man sina kroppar tillsammans med jämnåriga. Inte läskiga omogna män som inte har hängt med att de blivit vuxna.
  • L P
    Miss Maya skrev 2009-06-07 21:20:49 följande:
    Jag tycker för det första att du blandar ihop saker. Du skrev ovan "säga att de är med på det". Att inte våga stå upp och emot någon i beroendeställning t ex, är inte samma sak som att säga att man är med på det. Man säger kanske inte emot, men man säger inte heller: Okej. Där blir man absolut utnyttjad, vilket är fel. Jag tycker överhuvudtaget det är absurt att jämföra en 8-åring och en 13-14-åring. Alla förstår väl att det är fel på alla sätt när det gäller 8-åringen, fruktansvärt fel, men 13-14-åringen, vad vet du om henne? Hon kanske tog initiativ, för att hon ville? Och inte för att hon har en historia av utnyttjande hit och dit, utan för att hon ja, helt enkelt ville. Ganska enkelt. Att sedan en 25-åring nappade på det är erhört smaklöst och något jag också ifrågasätter, en vuxen man borde veta bättre. L P skrev 2009-06-07 21:14:37 följande:
    Frågan är... VEM avgör om tjejen verkligen är med på det? Endast och enbart tjejen i fråga vet om hon "är med på det" för att hon vill, eller för att hon känner sig tvungen... I TS ovan pratas det om en 25-årig kille och en 13-14-årig flicka... Inte ens killen kan vara 100% säker på att hon är med på att ha samlag för att hon vill och inte för att hon känner sig tvungen eller blir manipulerad in i situationen...

(och ja, jag förstår  och håller med om att det är här det ska bedömas individuellt utifrån barnets mognad etc etc... MEN, jag anser att det måste finnas en gräns i lagen, för att skydda barn, och om gränsen sätts till 13 i stället för 15 så flyttas "gråzonen" längre ner i åldrarna, och jag känner inte många som skulle hävda att en 11-åring är mogen för ett sådant beslut)

Och ja, det blir kanske absurt att jämföra en 8-åring och en 13-14-åring... Men för alla dem som inte vill ha någon gräns kanske det kan vara en tankeställare att fundera över att det faktiskt FINNS fall där barn i 8-10 års åldern har hävdat i förhör att de "var med på det"... Och att sen hävda att "alla förstår" att det borde räknas som våldtäkt om en 8-åring påstår att de är med på det hjälper inte ett skit om det inte finns en lag som skyddar barnet...
  • Miss Maya

Ja det finns lika många olika åsikter om detta som det finns medlemmar på FL. Och ja, jag kan också ifrågasätta att en 25-åring väljer att ha sex med en 14-åring, trots att hon visar att hon vill. De borde inte ha något gemensamt rent mentalt, alltså borde han inte ens tända på henne.

Klåfingerapa skrev 2009-06-07 21:54:15 följande:
    Jag tycker 15 är i princip lika illa som 13 om mannen är så mycket äldre. I den åldern utforskar man sina kroppar tillsammans med jämnåriga. Inte läskiga omogna män som inte har hängt med att de blivit vuxna.
  • L P
    Miss Maya skrev 2009-06-07 21:57:02 följande:
    Ja det finns lika många olika åsikter om detta som det finns medlemmar på FL. Och ja, jag kan också ifrågasätta att en 25-åring väljer att ha sex med en 14-åring, trots att hon visar att hon vill. De borde inte ha något gemensamt rent mentalt, alltså borde han inte ens tända på henne.
    Är helt överens med dig om detta iallafall =P

Och som sagt, lagen är till för att skydda barnen, och då behövs det en åldersgräns... Sedan vart gränsen ska sättas är öppet för diskussion, men jag har svårt att tänka mig att sätta den lägre än 15 =)
  • Miss Maya

Absolut, det måste dras en gräns någonstans och nu ligger den gränsen vid 15 i dagens läge. Enligt lagen.

Men i allmänhet i det vanliga livet är det inte så enkelt som att alltid hänvisa till lagen. Men det är BRA att lagen och gränsen finns, jag har aldrig sagt annat.

L P skrev 2009-06-07 21:55:33 följande:

Frågan är... VEM avgör om tjejen verkligen är med på det? Endast och enbart tjejen i fråga vet om hon "är med på det" för att hon vill, eller för att hon känner sig tvungen... I TS ovan pratas det om en 25-årig kille och en 13-14-årig flicka... Inte ens killen kan vara 100% säker på att hon är med på att ha samlag för att hon vill och inte för att hon känner sig tvungen eller blir manipulerad in i situationen... (och ja, jag förstår  och håller med om att det är här det ska bedömas individuellt utifrån barnets mognad etc etc... MEN, jag anser att det måste finnas en gräns i lagen, för att skydda barn, och om gränsen sätts till 13 i stället för 15 så flyttas "gråzonen" längre ner i åldrarna, och jag känner inte många som skulle hävda att en 11-åring är mogen för ett sådant beslut) Och ja, det blir kanske absurt att jämföra en 8-åring och en 13-14-åring... Men för alla dem som inte vill ha någon gräns kanske det kan vara en tankeställare att fundera över att det faktiskt FINNS fall där barn i 8-10 års åldern har hävdat i förhör att de "var med på det"... Och att sen hävda att "alla förstår" att det borde räknas som våldtäkt om en 8-åring påstår att de är med på det hjälper inte ett skit om det inte finns en lag som skyddar barnet...
Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?