Miss Maya skrev 2009-06-07 21:20:49 följande:
Jag tycker för det första att du blandar ihop saker. Du skrev ovan "säga att de är med på det". Att inte våga stå upp och emot någon i beroendeställning t ex, är inte samma sak som att säga att man är med på det. Man säger kanske inte emot, men man säger inte heller: Okej. Där blir man absolut utnyttjad, vilket är fel. Jag tycker överhuvudtaget det är absurt att jämföra en 8-åring och en 13-14-åring. Alla förstår väl att det är fel på alla sätt när det gäller 8-åringen, fruktansvärt fel, men 13-14-åringen, vad vet du om henne? Hon kanske tog initiativ, för att hon ville? Och inte för att hon har en historia av utnyttjande hit och dit, utan för att hon ja, helt enkelt ville. Ganska enkelt. Att sedan en 25-åring nappade på det är erhört smaklöst och något jag också ifrågasätter, en vuxen man borde veta bättre. L P skrev 2009-06-07 21:14:37 följande:
Frågan är... VEM avgör om tjejen verkligen är med på det? Endast och enbart tjejen i fråga vet om hon "är med på det" för att hon vill, eller för att hon känner sig tvungen... I TS ovan pratas det om en 25-årig kille och en 13-14-årig flicka... Inte ens killen kan vara 100% säker på att hon är med på att ha samlag för att hon vill och inte för att hon känner sig tvungen eller blir manipulerad in i situationen...
(och ja, jag förstår och håller med om att det är här det ska bedömas individuellt utifrån barnets mognad etc etc... MEN, jag anser att det måste finnas en gräns i lagen, för att skydda barn, och om gränsen sätts till 13 i stället för 15 så flyttas "gråzonen" längre ner i åldrarna, och jag känner inte många som skulle hävda att en 11-åring är mogen för ett sådant beslut)
Och ja, det blir kanske absurt att jämföra en 8-åring och en 13-14-åring... Men för alla dem som inte vill ha någon gräns kanske det kan vara en tankeställare att fundera över att det faktiskt FINNS fall där barn i 8-10 års åldern har hävdat i förhör att de "var med på det"... Och att sen hävda att "alla förstår" att det borde räknas som våldtäkt om en 8-åring påstår att de är med på det hjälper inte ett skit om det inte finns en lag som skyddar barnet...