• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • Alicia05sMamma

Ja det tycker jag.

För det första är hon inte myndig.
    Sedan kan jag inte låta bli att undra vad i hela friden en 25 åring ser i en 13-14 årig liten tjej ???

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • L P

Intressant att så många anser att det inte är våldtäkt... Enligt lag klassas samlag mellan någon som är över 15 år och någon som är under 15 år som våldtäkt mot barn...

Nu är det ju så att i domstol dömer de knappast någon som nyss fyllt 15 för våldtäkt mot barn om h*n ligger med sin pojkvän/flickvän som snart ska fylla 15, lagen är till för att skydda BARN från övergrepp från VUXNA...

Och jag såg frågan ovan, men ingen verkar vilja svara på den... Ni som anser att situationen i TS INTE är våldtäkt, dvs en man på 25 och en tjej på 13-14... NÄR går gränsen för när det ska klassas som våldtäkt? när hon är 12? 11? 10? 9? Ett svar på denna fråga skulle vara mycket intressant...

Det går att få barn att säga att de ville... Det går att manipulera barn till att tro att de själva har uppmuntrat till sexuell kontakt/samlag... Var tycker ni att gränsen ska gå om nu 15 är för sent (vilket jag antar att vissa tycker eftersom de inte anser att situationen i TS är våldtäkt)?

• enny signatur
    Alicia05sMamma skrev 2009-06-07 19:07:58 följande:
    Ja det tycker jag. För det första är hon inte myndig. Sedan kan jag inte låta bli att undra vad i hela friden en 25 åring ser i en 13-14 årig liten tjej ???
    Det resonemanget kan man ju köra på det mesta. Det är bara ett utryck för en subjektiv åsikt. Vad kan en akademiker se i en obildad bilmekaniker? Vad kan en troende se i en icketroende?

L P: Fast jag vill ju inte ha någon aboslut gräns så varför skulle jag kunna ange en? Jag tycker varje situation behöver bedömas var för sig.
  • k girl
    enny signatur skrev 2009-06-07 19:05:23 följande:
    k girl skrev 2009-06-07 13:56:45 följande: vi måste inte alls ha någon tydligare gräns i mitt tycke än just att det inte får skada personen. en 2åring är inte utveklad nog rent kroppsligt tex. ja visst är det våldtäkt enligt lagen, men det var väl inte vad debatten handlade om? det är lätt att kolla, det här handlade väl om man anser att det är/bör vara det?
    Tja, det finns gott om exempel på andra skador än rent kroppsliga. Jag kommer ihåg en tjej här på familjeliv som för något eller några år sedan mådde fruktansvärt dåligt över en relation hon hade haft som tonåring med en närmare fyrtio år äldre man. När relationen pågick trodde hon sig vilja det, i efterhand har hon insett att han manipulerade henne och utövade känslomässig utpressning gentemot henne. Det där med samtycke är luddigt, i synnerhet när det rör sig om barn. Och återigen: det är därför vi har en så pass skärpt lagstiftning som vi har.
  • Lucille

Räknar lagen det som våldtäkt? Är det inte grovt sexuellt utnyttjande av underåriga? Rätta mig om jag har fel, är ingen expert.

• ebij

Ja det är våldtäkt. 14 åringar har säkert någon form av kännedom vad sex är och hur det går till.  De kanske går med på att ha sex för att de är så kära i killen och vill göra allt för den.  det är inte sex under samma villkor när killen är 25 och tjejen är så pass ung.

sen är det ju fall till fall men i flesta fallen är det våldtäkt.

• L P
    enny signatur skrev 2009-06-07 19:21:39 följande:
    Det resonemanget kan man ju köra på det mesta. Det är bara ett utryck för en subjektiv åsikt. Vad kan en akademiker se i en obildad bilmekaniker? Vad kan en troende se i en icketroende? L P: Fast jag vill ju inte ha någon aboslut gräns så varför skulle jag kunna ange en? Jag tycker varje situation behöver bedömas var för sig.
    Varje fall bedöms var för sig. Under en förundersökning går de ju igenom vad som inträffat, pratar med både barnet och den vuxne, gör bedömningar om barnets mognad etc etc... Det svåra med att inte ha en absolut gräns är att risken ökar för att gränsen för "samtycke" och även gränsen för begreppet våldtäkt försvinner eller flyttas nedåt i åldrarna...

Om det inte fanns en åldersgräns för när det ska bedömas som våldtäkt mot barn oavsett om barnet samtyckt eller ej så räcker det ju med att barnet säger "jag var med på det" så kan det inte klassas som våldtäkt... Oavsett ålder, för det finns ju ingen åldersgräns...
  • StepByStep

Våldtäkt, nej! Men sexuellt utnyttjande dock! Och ett grovt sådant med för den delen.

Esmeralda 050417 (v) Savannah 080622
  • Moi
    Hjartesjalen skrev 2009-06-07 17:04:05 följande:
    Jag haller helt med! Men, lat saga att det e en tjej pa 14 ar som sager sig tyckt om det, hon ville ha sex med en 25 aring. Hon blev inte valdtagen, inte hotad osv, kunde ga darifran o saga nej om hon ville, e det da valdtakt? Jag menar visst det star i lagen, men e det det enligt alla manniskor? Jag tycker detta ar sexuellt utnyttjande, precis som jag sa forut, sa vad vill en vuxen man med en 14 arig flicka? Jag tror ju sjalvklart att han bara e ute efter sex o inget annat! Darav, sexuellt utnyttjande!
    Våldtäkt vettifan, men sexuellt utnyttjande ja, och fruktansvärt sjukt av 25-åringen.

Är man normalt funtad så tänder man inte sexuellt på en flicka i den åldern när man är 25 år! De borde han inte ha gjort på fleeera år, tänt på en 13-14 åring alltså!
  • Dorian Ertymexx

Mnja, inte våldtäkt om hon är med på det i min åsikt. Vet inte om det är det smartaste de kan ha gjort, men jag är inte den som fördömer andra hur som helst... Kärleken är ju som bekant både blind och korkad... ;)

Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?