• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • stresss

Ni som inte säger att det är våldtäckt (och struntar i lagens definition) skulle ni resonera likadant om det handlade om en 11-12 åring? och en 9-10 åring?
    Fysikst sätt finns det ju 11-åringar som är fullt utvecklade och 14-åringar som inte är det, så det är ingen bra definition...

• Dorian Ertymexx
    stresss skrev 2009-06-07 19:51:58 följande:
    Ni som inte säger att det är våldtäckt (och struntar i lagens definition) skulle ni resonera likadant om det handlade om en 11-12 åring? och en 9-10 åring? Fysikst sätt finns det ju 11-åringar som är fullt utvecklade och 14-åringar som inte är det, så det är ingen bra definition...
    Det vore mer gränsfall tycker jag. Det handlar ju inte bara om fysisk mognad. Och vad gäller mental mognad så, ja, jag har mött fyrtiobastare som får på skam av en genomsnittslig fjortis, så... :/
  • stresss

Dorian Ertymexx skrev 2009-06-07 19:55:25 följande:

Det vore mer gränsfall tycker jag. Det handlar ju inte bara om fysisk mognad. Och vad gäller mental mognad så, ja, jag har mött fyrtiobastare som får på skam av en genomsnittslig fjortis, så... :/
    Men var ska man då dra gränsen? När är det ok att en fullvuxen person har sex med en mindreårig? Hur gammal ska man vara för att kunna verkligen säga ja/nej till sex och inte bara bli påverkad av en vuxen till att göra vad den vuxne vill?
    Jag tycker inte att 15 år är en dålig satt gräns, även om alla gränser är lite löjliga.
    Å andra sidan tycker jag att det är rätt så suspekt med en 24-åring som har sex med en 16-åring också, även om jag köper att det inte är straffbart.
  • k girl
    AllieF skrev 2009-06-07 19:27:05 följande:
    Räknar lagen det som våldtäkt? Är det inte grovt sexuellt utnyttjande av underåriga? Rätta mig om jag har fel, är ingen expert.
    Ja, lagen räknar det som våldtäkt att ha samlag med någon som är under 15 år. För handlingar som inte är jämförbara med samlag: sexuellt utnyttjande av barn. Finns dock vissa undantag, från och med 1 juli i år gör man undantag "om det är uppenbart att gärningen inte inneburit något övergrepp mot barnet med hänsyn till den ringa skillnaden i ålder och utveckling mellan den som har begått gärningen och barnet samt omständigheterna i övrigt".
  • enny signatur
    stresss skrev 2009-06-07 19:51:58 följande:
    Ni som inte säger att det är våldtäckt (och struntar i lagens definition) skulle ni resonera likadant om det handlade om en 11-12 åring? och en 9-10 åring? Fysikst sätt finns det ju 11-åringar som är fullt utvecklade och 14-åringar som inte är det, så det är ingen bra definition...
    stresss skrev 2009-06-07 20:00:03 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-06-07 19:55:25 följande: Men var ska man då dra gränsen? När är det ok att en fullvuxen person har sex med en mindreårig? Hur gammal ska man vara för att kunna verkligen säga ja/nej till sex och inte bara bli påverkad av en vuxen till att göra vad den vuxne vill? Jag tycker inte att 15 år är en dålig satt gräns, även om alla gränser är lite löjliga. Å andra sidan tycker jag att det är rätt så suspekt med en 24-åring som har sex med en 16-åring också, även om jag köper att det inte är straffbart.
    men är det ok att en 14åring har sex med en 8åring då? eller är det bättre än en 25 åring som har sex med en 14åring?
    En 11åring som är fysiskt utvecklade...tja jag har inte träffat allt för många men visst finns det. men det handlar ju även om den pysiska och det tycker jag är något man måste ta hänsyn till, men anser inte att en lagstadgad gräns är rätta vägen
  • k girl

L P skrev 2009-06-07 19:37:37 följande:

Varje fall bedöms var för sig. Under en förundersökning går de ju igenom vad som inträffat, pratar med både barnet och den vuxne, gör bedömningar om barnets mognad etc etc... Det svåra med att inte ha en absolut gräns är att risken ökar för att gränsen för "samtycke" och även gränsen för begreppet våldtäkt försvinner eller flyttas nedåt i åldrarna... Om det inte fanns en åldersgräns för när det ska bedömas som våldtäkt mot barn oavsett om barnet samtyckt eller ej så räcker det ju med att barnet säger "jag var med på det" så kan det inte klassas som våldtäkt... Oavsett ålder, för det finns ju ingen åldersgräns...
    Precis. Samt att bedömningen ju blir oerhört arbiträr om man inte har någon gräns i överhuvudtaget.
  • Jencie

det är ju inte våldtäkt precis efter tjejen i fråga är med på det.
    Men det är ju ändå någon form utav övergrepp eftersom tjejen är så ung.

Man kan ju undra hur funtat killen är och varför han intresserar sig för 13 -14 åringar istället för brudar i sin egen ålder!

• enny signatur
    k girl skrev 2009-06-07 19:25:35 följande:
    Tja, det finns gott om exempel på andra skador än rent kroppsliga. Jag kommer ihåg en tjej här på familjeliv som för något eller några år sedan mådde fruktansvärt dåligt över en relation hon hade haft som tonåring med en närmare fyrtio år äldre man. När relationen pågick trodde hon sig vilja det, i efterhand har hon insett att han manipulerade henne och utövade känslomässig utpressning gentemot henne. Det där med samtycke är luddigt, i synnerhet när det rör sig om barn. Och återigen: det är därför vi har en så pass skärpt lagstiftning som vi har.
    och det kan ske även senare i livet. manipulation är ju en annan fråga, kanske så att fler unga är "lättare" att manipulera men det är knappast så att en äldreperson alltid har lättare att motstå
  • enny signatur
    stresss skrev 2009-06-07 20:00:03 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-06-07 19:55:25 följande: Men var ska man då dra gränsen? När är det ok att en fullvuxen person har sex med en mindreårig? Hur gammal ska man vara för att kunna verkligen säga ja/nej till sex och inte bara bli påverkad av en vuxen till att göra vad den vuxne vill? Jag tycker inte att 15 år är en dålig satt gräns, även om alla gränser är lite löjliga. Å andra sidan tycker jag att det är rätt så suspekt med en 24-åring som har sex med en 16-åring också, även om jag köper att det inte är straffbart.
    vad spelar det för roll om det är suspekt? tycker du inte det är det med en 25åring som har sex med en 80åring?
Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?