Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Mnja, inte våldtäkt om hon är med på det i min åsikt. Vet inte om det är det smartaste de kan ha gjort, men jag är inte den som fördömer andra hur som helst... Kärleken är ju som bekant både blind och korkad... ;)

• Dorian Ertymexx
    stresss skrev 2009-06-07 19:51:58 följande:
    Ni som inte säger att det är våldtäckt (och struntar i lagens definition) skulle ni resonera likadant om det handlade om en 11-12 åring? och en 9-10 åring? Fysikst sätt finns det ju 11-åringar som är fullt utvecklade och 14-åringar som inte är det, så det är ingen bra definition...
    Det vore mer gränsfall tycker jag. Det handlar ju inte bara om fysisk mognad. Och vad gäller mental mognad så, ja, jag har mött fyrtiobastare som får på skam av en genomsnittslig fjortis, så... :/
  • Dorian Ertymexx
    vampyria2 skrev 2009-06-07 23:08:23 följande:
    Håller med, jag kommer i håg att det var en lärarina i USA som hade ett förhålande och fick ett par barn med en pojke från hennes klass, han var runt 13-14 år. Många tyckte att det var jtte fel när hon fick fängelse...man kan ju undra hur de hade reagerat om det hade varit en lärare som gjorde sin 13-14 åriga elev med barn
    Det där är gamla könsroller som spelar in. En ung flicka blir utnyttjad, en ung pojke blir "bara glad" över att få sex. För killar vill bara knulla, det vill inte tjejer. Typ. Heh...
  • Dorian Ertymexx
    Zimlis skrev 2009-06-08 08:42:59 följande:
    Sexuellt utnyttjande av minderårig är det utan tvekan - och ska det dömas som våldtäkt beror ju det på hur tjejen/killen mår efteråtJag menar att är det nån som verkligen vill ha sex så lär ju den personen må bra efteråtÄr det nån som _tror_ att de vill ha sex så är det med största sannolikhet säkert att den personen mår skit efteråt
    Eh, det skulle jag inte hålla med om. Har hört om just sådana fall där 13-bastaren just fick en skitbra start i kärleks- och sexlivet. Så att utgå från saker tycker jag är litet farligt.

Med det inte sagt att jag skulle rekommendera att handla därefter iofs...
  • Dorian Ertymexx
    Fast detta är ju en etisk diskussion, lagar är inte nödvändigtvis baserade på god etik. Det är ju absurt att anse att "Gotlandstösen" oproblematiskt hade sex 16 år gammal medans en fjortonårig tjej per automatik blir våldtagen. Skillnaden mellan vad som är legalt och vad som är ett _grovt brott_ är på tok för stor!
    Mmm. Kan delvis hålla med. Det är en jäkligt klurig fråga det där... :/
Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?