• Skehamn09

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det våldtäkt mot barn? Man får ju inte ha sex med någon under 15. MEN om tjejen är med på det. Anser du ändå att det är våldtäkt mot barn. Bör han anmälas?

Ja vet inte vart jag står i den frågan. Om tjejen verkligen är med på det så känns det som att det inte är våldtäkt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
  • k girl
    enny signatur skrev 2009-06-07 20:56:14 följande:
    men är det ok att en 14åring har sex med en 8åring då? eller är det bättre än en 25 åring som har sex med en 14åring?
    Tja, samma sak gäller ju här: en fjortonåring är fortfarande ett barn, medan 25-åringen är vuxen och borde veta bättre. Vi har en straffmyndighetsålder som är satt till 15 år av den anledningen också. Är man över 15 år anses man veta vad man gör och kunna ta ansvar för de handlingarna. Sen finns det undantag åt båda hållen, men så är det generellt.
  • enny signatur
    k girl skrev 2009-06-07 20:59:25 följande:
    Tja, samma sak gäller ju här: en fjortonåring är fortfarande ett barn, medan 25-åringen är vuxen och borde veta bättre. Vi har en straffmyndighetsålder som är satt till 15 år av den anledningen också. Är man över 15 år anses man veta vad man gör och kunna ta ansvar för de handlingarna. Sen finns det undantag åt båda hållen, men så är det generellt.
    Det betyder ju inte att det stämmer för det första dvs lagen är ju inte optimal.
    Gällande en 25åring och veta bättre så kanske den inte tycker det är något att veta bättre om?
  • Miss Maya

Men det handlar väl inte enbart om kurvorna tjejen har, oavsett hur gamla de är. Den mentala mognaden är nog viktigare.

stresss skrev 2009-06-07 19:51:58 följande:
    Ni som inte säger att det är våldtäckt (och struntar i lagens definition) skulle ni resonera likadant om det handlade om en 11-12 åring? och en 9-10 åring? Fysikst sätt finns det ju 11-åringar som är fullt utvecklade och 14-åringar som inte är det, så det är ingen bra definition...
  • Mambibambi

Tycker att det är våldtäkt! Visst kan en 14 åring säga att hon är med på det men det skulle väl även en t ex åtta åring kunna säga?! Lagen är till för att skydda barn och en 14 åring är faktiskt ett barn,trots att dom kanske inte inser det själva!

• Miss Maya

Och angående frågan TS ställer, nej jag tycker inte att det är våldtäkt (förutstt att tjejen var med på det helt och hållet och inte övertalats eller liknande), men jag tycker det är rätt osmakligt. Vad fan ser en 25-åring i en 14-åring? Eller en 13-åring för den delen? Usch nej. Så oerhört osmakligt. Skulle jag få veta att min pojkvän haft sex med en så ung tjej när han var 25, då skulle jag ifrågasätta hans omdöme och om han är rätt person för mig.

• Miss Maya

Menar du på allvar att en 8-åring skulle kunna säga att denna var med på något som hade med sex att göra? Till en vuxen människa?...

Mambibambi skrev 2009-06-07 21:01:44 följande:
    Tycker att det är våldtäkt! Visst kan en 14 åring säga att hon är med på det men det skulle väl även en t ex åtta åring kunna säga?! Lagen är till för att skydda barn och en 14 åring är faktiskt ett barn,trots att dom kanske inte inser det själva!
  • k girl
    enny signatur skrev 2009-06-07 20:58:21 följande:
    k girl skrev 2009-06-07 19:25:35 följande: och det kan ske även senare i livet. manipulation är ju en annan fråga, kanske så att fler unga är "lättare" att manipulera men det är knappast så att en äldreperson alltid har lättare att motstå
    Naturligtvis kan det ske även senare i livet. Men faktum är ju att barn är mer lättmanipulerade/lurade än vuxna. Ta till exempel ett annat aktuellt fall. Mannen ifråga har lurat ett otal unga flickor att begå sexuella handlingar framför webkamera, genom hot om att skada deras familjer. Bland annat hade han sagt till en flicka att han hade hennes mor i förvar och ville att hon skulle ragga upp en kille för att ha samlag med honom framför kameran. Hur många vuxna tror på en sådan sak? Visst förekommer det säkert - precis som det förekommer barn som inte tror på det - men generellt. Och det är ju det lagstiftningen är baserad på: det generella, inte det partikulära. Sedan är det upp till domstolarna att se till varje enskilt fall.
  • k girl
    enny signatur skrev 2009-06-07 21:01:28 följande:
    k girl skrev 2009-06-07 20:59:25 följande: Det betyder ju inte att det stämmer för det första dvs lagen är ju inte optimal. Gällande en 25åring och veta bättre så kanske den inte tycker det är något att veta bättre om?
    Hur skulle en "optimal lag" se ut i ditt tycke?
  • lillasmilla

Ja, om han är 25! Nej om han är i samma ålder. Tyvärr är alla lika inför lagen.

• L P
    Miss Maya skrev 2009-06-07 21:05:41 följande:
    Menar du på allvar att en 8-åring skulle kunna säga att denna var med på något som hade med sex att göra? Till en vuxen människa?...
    Eh, ja?

Det är, tyvärr, lätt att manipulera/tvinga/hota barn till att hävda att de gör vissa saker frivilligt... Det finns barn som från mycket låg ålder tar en vuxens ansvar i familjer där en eller båda föräldrarna har alkohol/drogproblem, och där omvärlden står som frågetecken när det kommer fram hur familjelivet ser ut... Det finns barn som blivit utsatta för övergrepp från mycket låg ålder, och som har blivit manipulerade att tro att det är deras eget fel, att de har "uppmuntrat" förövaren på något sätt... Något som är ännu tråkigare är att barn som blivit utsatta för övergrepp ofta själva senare tar initiativ till sexuell kontakt med sin förövare/provocerar fram det... En försvarsmekanism... "då vet jag i alla fall när det kommer att hända"...

Att ta för givet att ett barn på 8 år skulle våga stå upp emot någon som de står i beroendeställning till är mer än naivt, det är farligt!

Det finns många anledningar till att vi har lagar för att skydda barn från övergrepp från vuxna...
Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?