En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?
Men det handlar väl inte enbart om kurvorna tjejen har, oavsett hur gamla de är. Den mentala mognaden är nog viktigare.
Men det handlar väl inte enbart om kurvorna tjejen har, oavsett hur gamla de är. Den mentala mognaden är nog viktigare.
Och angående frågan TS ställer, nej jag tycker inte att det är våldtäkt (förutstt att tjejen var med på det helt och hållet och inte övertalats eller liknande), men jag tycker det är rätt osmakligt. Vad fan ser en 25-åring i en 14-åring? Eller en 13-åring för den delen? Usch nej. Så oerhört osmakligt. Skulle jag få veta att min pojkvän haft sex med en så ung tjej när han var 25, då skulle jag ifrågasätta hans omdöme och om han är rätt person för mig.
Menar du på allvar att en 8-åring skulle kunna säga att denna var med på något som hade med sex att göra? Till en vuxen människa?...
Jag tycker för det första att du blandar ihop saker. Du skrev ovan "säga att de är med på det".
Att inte våga stå upp och emot någon i beroendeställning t ex, är inte samma sak som att säga att man är med på det. Man säger kanske inte emot, men man säger inte heller: Okej. Där blir man absolut utnyttjad, vilket är fel.
Jag tycker överhuvudtaget det är absurt att jämföra en 8-åring och en 13-14-åring. Alla förstår väl att det är fel på alla sätt när det gäller 8-åringen, fruktansvärt fel, men 13-14-åringen, vad vet du om henne? Hon kanske tog initiativ, för att hon ville? Och inte för att hon har en historia av utnyttjande hit och dit, utan för att hon ja, helt enkelt ville. Ganska enkelt. Att sedan en 25-åring nappade på det är erhört smaklöst och något jag också ifrågasätter, en vuxen man borde veta bättre.
L P skrev 2009-06-07 21:14:37 följande:
Jag kan tyvärr inte säga det. Då den mentala mognaden är oerhört individuell. Men jag tycker verkligen det är ett gränsfall att en 13-åring har sex. Även 14 kan ligga i gråzonen. Om man ska se enbart till siffror.
Personligen vill rent spontant säga att 13-14-åringar ska inte ha sex, men jag kan å andra sidan inte dra alla i den åldern över samma kam. Skulle jag få reda på att min dotter i den åldern haft sex så skulle jag ta ett mycket mycket allvarligt samtal med henne.
Och var går gränsen för barn vs. vuxen förresten? Eftersom du pratar om barn? En 16-åring är ju ett barn? Och en 17-åring? När är man vuxen? Vid 18?
Men om 14-åringen har sex med 25-åring en vecka innan hon fyller 15? Eller bara två dagar innan hon fyller 15?
Är det enbart lagen då som avgör att det var ett övergrepp? Tre dagar senare hade det passerat förbi och alla hade varit happy?
Ja jag har ju aldrig sagt annat än att jag tycker att 25-åringen ifråga är "märklig" och osmaklig som ser något hos en så ung tjej.
Ja det finns lika många olika åsikter om detta som det finns medlemmar på FL. Och ja, jag kan också ifrågasätta att en 25-åring väljer att ha sex med en 14-åring, trots att hon visar att hon vill. De borde inte ha något gemensamt rent mentalt, alltså borde han inte ens tända på henne.
Absolut, det måste dras en gräns någonstans och nu ligger den gränsen vid 15 i dagens läge. Enligt lagen.
Men i allmänhet i det vanliga livet är det inte så enkelt som att alltid hänvisa till lagen. Men det är BRA att lagen och gränsen finns, jag har aldrig sagt annat.
L P skrev 2009-06-07 21:55:33 följande:
Det håller jag dock inte med om. Att tvinga ungdomar att smussla med sex när det är 16-17 för att det enligt lagen är olagligt, är ju rena dumheterna. Plötsligt står vi där med en drös 19-20-åringar som blir fällda för att de haft sex med sin 16 eller 17-åriga flickvän?
Inte pga en vuxen man, men med den 16 eller 17-åringa grannkillen är det okej?
I Finland har de faktiskt en gräns på 16. Iofs är det helt irrelevant, men just i svenskfinland är det nog många som inte är medveten om just detta då de är väldigt "försvenskade".
Och ja självklart. Den mentala mognaden går inte att bedöma utgående från enbart några siffror. Det måste ju dessutom finnas många 25-åringar som är omogna, speciellt om de väljer att ha sex med en 14-åring.
Så din 13-åring och grannkillen på 17 är o princip jämnåriga?
Nåja, då var vi ju överens om det i alla fall.
Men en pedofil tänder på barn, om 14-åringen har en kropp om vilken kvinna som helst, med bröst, höfter, former, då tänder han väl inte på ett barn i den meningen?
Men hur kan du jämföra en 5-åring med t.ex. en 14-åring? Jag blir alldeles förundrad.
Enligt lag är det våldtäkt, ja, men i praktiken så är det ju inte det i exemplet ovan. Jag tycker det är FEL att lagen säger att ALLT är våldtäkt på det sätt det gör, utan undantag.