Inlägg från: Miss Maya |Visa alla inlägg
  • Miss Maya

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Men det handlar väl inte enbart om kurvorna tjejen har, oavsett hur gamla de är. Den mentala mognaden är nog viktigare.

stresss skrev 2009-06-07 19:51:58 följande:
    Ni som inte säger att det är våldtäckt (och struntar i lagens definition) skulle ni resonera likadant om det handlade om en 11-12 åring? och en 9-10 åring? Fysikst sätt finns det ju 11-åringar som är fullt utvecklade och 14-åringar som inte är det, så det är ingen bra definition...
  • Miss Maya

Och angående frågan TS ställer, nej jag tycker inte att det är våldtäkt (förutstt att tjejen var med på det helt och hållet och inte övertalats eller liknande), men jag tycker det är rätt osmakligt. Vad fan ser en 25-åring i en 14-åring? Eller en 13-åring för den delen? Usch nej. Så oerhört osmakligt. Skulle jag få veta att min pojkvän haft sex med en så ung tjej när han var 25, då skulle jag ifrågasätta hans omdöme och om han är rätt person för mig.

• Miss Maya

Menar du på allvar att en 8-åring skulle kunna säga att denna var med på något som hade med sex att göra? Till en vuxen människa?...

Mambibambi skrev 2009-06-07 21:01:44 följande:
    Tycker att det är våldtäkt! Visst kan en 14 åring säga att hon är med på det men det skulle väl även en t ex åtta åring kunna säga?! Lagen är till för att skydda barn och en 14 åring är faktiskt ett barn,trots att dom kanske inte inser det själva!
  • Miss Maya

Jag tycker för det första att du blandar ihop saker. Du skrev ovan "säga att de är med på det".

Att inte våga stå upp och emot någon i beroendeställning t ex, är inte samma sak som att säga att man är med på det. Man säger kanske inte emot, men man säger inte heller: Okej. Där blir man absolut utnyttjad, vilket är fel.

Jag tycker överhuvudtaget det är absurt att jämföra en 8-åring och en 13-14-åring. Alla förstår väl att det är fel på alla sätt när det gäller 8-åringen, fruktansvärt fel, men 13-14-åringen, vad vet du om henne? Hon kanske tog initiativ, för att hon ville? Och inte för att hon har en historia av utnyttjande hit och dit, utan för att hon ja, helt enkelt ville. Ganska enkelt. Att sedan en 25-åring nappade på det är erhört smaklöst och något jag också ifrågasätter, en vuxen man borde veta bättre.

L P skrev 2009-06-07 21:14:37 följande:

Eh, ja? Det är, tyvärr, lätt att manipulera/tvinga/hota barn till att hävda att de gör vissa saker frivilligt... Det finns barn som från mycket låg ålder tar en vuxens ansvar i familjer där en eller båda föräldrarna har alkohol/drogproblem, och där omvärlden står som frågetecken när det kommer fram hur familjelivet ser ut... Det finns barn som blivit utsatta för övergrepp från mycket låg ålder, och som har blivit manipulerade att tro att det är deras eget fel, att de har "uppmuntrat" förövaren på något sätt... Något som är ännu tråkigare är att barn som blivit utsatta för övergrepp ofta själva senare tar initiativ till sexuell kontakt med sin förövare/provocerar fram det... En försvarsmekanism... "då vet jag i alla fall när det kommer att hända"... Att ta för givet att ett barn på 8 år skulle våga stå upp emot någon som de står i beroendeställning till är mer än naivt, det är farligt! Det finns många anledningar till att vi har lagar för att skydda barn från övergrepp från vuxna...
  • Miss Maya

Jag kan tyvärr inte säga det. Då den mentala mognaden är oerhört individuell. Men jag tycker verkligen det är ett gränsfall att en 13-åring har sex. Även 14 kan ligga i gråzonen. Om man ska se enbart till siffror.

Personligen vill rent spontant säga att 13-14-åringar ska inte ha sex, men jag kan å andra sidan inte dra alla i den åldern över samma kam. Skulle jag få reda på att min dotter i den åldern haft sex så skulle jag ta ett mycket mycket allvarligt samtal med henne.

Och var går gränsen för barn vs. vuxen förresten? Eftersom du pratar om barn? En 16-åring är ju ett barn? Och en 17-åring? När är man vuxen? Vid 18?

supersemlan skrev 2009-06-07 21:25:28 följande:
    Miss Maya skrev 2009-06-07 21:05:41 följande: Vid vilken ålder tycker du att gränsen går? När kan ett barn säga att denne var med på det på ett sätt att vuxna kan ta det till bevis för att det var "samtycke"?
  • Miss Maya

Men om 14-åringen har sex med 25-åring en vecka innan hon fyller 15? Eller bara två dagar innan hon fyller 15?

Är det enbart lagen då som avgör att det var ett övergrepp? Tre dagar senare hade det passerat förbi och alla hade varit happy?

supersemlan skrev 2009-06-07 21:40:46 följande:
    Miss Maya skrev 2009-06-07 21:29:23 följande: Det är ju för att slippa den här typen av osäkerhet och gråzoner vi har lagstiftningen. Och enligt lagen går gränsen vid 15 år, därefter anser man att man ska ha uppnått tillräcklig mognad för samtycke. Och lagen är ju till för att skydda barn från att utnyttjas av vuxna och handlar inte i första hand om jämnåriga som har sex - om killen är 15 och tjejen bara något yngre räknas det juridiskt inte på samma sätt som om någon över 18 har sex med en minderårig (jag är visserligen inte jurist men det är så jag har förstått det och det verkar helt vettigt tycker jag). Jag personligen anser nog att 16-17-åringar också är barn, men det är ju inte relevant eftersom vi har lagen att rätta oss efter. Tack och lov, säger jag, för vem är kompetent att bedöma om en 14-åring är mogen nog att ge samtycke till sex med en 25-åring? Det skulle ju bli enormt godtyckliga bedömningar och därför finns det rent juridiskt en gräns.
  • Miss Maya

Ja jag har ju aldrig sagt annat än att jag tycker att 25-åringen ifråga är "märklig" och osmaklig som ser något hos en så ung tjej.

supersemlan skrev 2009-06-07 21:50:31 följande:
    Miss Maya skrev 2009-06-07 21:42:02 följande: Men vad är problemet, varför inte bara vänta en vecka då?? Hade jag varit 15-åringens mamma hade jag knappast varit happy ändå utan önskat att hon hade hittat någon närmare henne i ålder. Jag själv som 25 hade inte haft mycket intellektuell stimulans av mig själv som 15 så jag skulle nog fundera på vilka problem den pojkvännen egentligen hade.
  • Miss Maya

Ja det finns lika många olika åsikter om detta som det finns medlemmar på FL. Och ja, jag kan också ifrågasätta att en 25-åring väljer att ha sex med en 14-åring, trots att hon visar att hon vill. De borde inte ha något gemensamt rent mentalt, alltså borde han inte ens tända på henne.

Klåfingerapa skrev 2009-06-07 21:54:15 följande:
    Jag tycker 15 är i princip lika illa som 13 om mannen är så mycket äldre. I den åldern utforskar man sina kroppar tillsammans med jämnåriga. Inte läskiga omogna män som inte har hängt med att de blivit vuxna.
  • Miss Maya

Absolut, det måste dras en gräns någonstans och nu ligger den gränsen vid 15 i dagens läge. Enligt lagen.

Men i allmänhet i det vanliga livet är det inte så enkelt som att alltid hänvisa till lagen. Men det är BRA att lagen och gränsen finns, jag har aldrig sagt annat.

L P skrev 2009-06-07 21:55:33 följande:

Frågan är... VEM avgör om tjejen verkligen är med på det? Endast och enbart tjejen i fråga vet om hon "är med på det" för att hon vill, eller för att hon känner sig tvungen... I TS ovan pratas det om en 25-årig kille och en 13-14-årig flicka... Inte ens killen kan vara 100% säker på att hon är med på att ha samlag för att hon vill och inte för att hon känner sig tvungen eller blir manipulerad in i situationen... (och ja, jag förstår  och håller med om att det är här det ska bedömas individuellt utifrån barnets mognad etc etc... MEN, jag anser att det måste finnas en gräns i lagen, för att skydda barn, och om gränsen sätts till 13 i stället för 15 så flyttas "gråzonen" längre ner i åldrarna, och jag känner inte många som skulle hävda att en 11-åring är mogen för ett sådant beslut) Och ja, det blir kanske absurt att jämföra en 8-åring och en 13-14-åring... Men för alla dem som inte vill ha någon gräns kanske det kan vara en tankeställare att fundera över att det faktiskt FINNS fall där barn i 8-10 års åldern har hävdat i förhör att de "var med på det"... Och att sen hävda att "alla förstår" att det borde räknas som våldtäkt om en 8-åring påstår att de är med på det hjälper inte ett skit om det inte finns en lag som skyddar barnet...
  • Miss Maya

Det håller jag dock inte med om. Att tvinga ungdomar att smussla med sex när det är 16-17 för att det enligt lagen är olagligt, är ju rena dumheterna. Plötsligt står vi där med en drös 19-20-åringar som blir fällda för att de haft sex med sin 16 eller 17-åriga flickvän?

supersemlan skrev 2009-06-07 22:02:47 följande:
    Miss Maya skrev 2009-06-07 21:52:50 följande: Men vad är det då vi diskuterar? Den juridiska gränsen går vid 15 och precis som L P ovan skulle inte heller jag vilja sätta den lägre. Men kanske högre?
  • Miss Maya

Inte pga en vuxen man, men med den 16 eller 17-åringa grannkillen är det okej?

vampyria2 skrev 2009-06-07 22:14:09 följande:
    Ja det är absolut våldtäckt och som tur är håller lagen med. Skulle jag få reda på att en 25 årig man skulle ha en sån relation med min dotter vid den åldern så skulle jag bli tokig. En 13-14 åring sla inte behöva enns ta det beslutet vid den åldertn pga en vuxen man, inte enns om de själva vill.
  • Miss Maya

I Finland har de faktiskt en gräns på 16. Iofs är det helt irrelevant, men just i svenskfinland är det nog många som inte är medveten om just detta då de är väldigt "försvenskade".

Och ja självklart. Den mentala mognaden går inte att bedöma utgående från enbart några siffror. Det måste ju dessutom finnas många 25-åringar som är omogna, speciellt om de väljer att ha sex med en 14-åring.

supersemlan skrev 2009-06-07 22:17:04 följande:
    Miss Maya skrev 2009-06-07 22:06:15 följande: Jag ville bara lyfta att gränsen vid 15 år inte precis är given av naturen - det finns många 16-17-åringar som också är omogna. Lagstiftningen ser olika ut i olika länder och på vissa håll måste man vara 18 för att kunna ge samtycke till sex. Men nu lever vi i Sverige, här har vi dragit gränsen vid 15 och jag har inte tänkt föreslå en lagändring - åt endera hållet.
  • Miss Maya

Så din 13-åring och grannkillen på 17 är o princip jämnåriga?

supersemlan skrev 2009-06-07 22:18:51 följande:
    Miss Maya skrev 2009-06-07 22:15:47 följande: Det räknas inte som ett övergrepp om de är i princip jämnåriga.
  • Miss Maya

Nåja, då var vi ju överens om det i alla fall.

vampyria2 skrev 2009-06-07 22:22:59 följande:
    Nää jag kan i och för sig tycka att en 13 åring inte ska ha sex överhuvudtaget
  • Miss Maya

Men en pedofil tänder på barn, om 14-åringen har en kropp om vilken kvinna som helst, med bröst, höfter, former, då tänder han väl inte på ett barn i den meningen?

Idrial skrev 2009-06-08 08:22:10 följande:
    Ja, det är det. Dessutom är det även viktigt att tillägga att 25-åringen skulle räknas som pedofil.
  • Miss Maya

Men hur kan du jämföra en 5-åring med t.ex. en 14-åring? Jag blir alldeles förundrad.

Myrtille skrev 2009-06-08 14:36:16 följande:
    Ett parallellexempel: Ett barn har fått ett dyrbart halsband i doppresent. När barnet är fem år kommer en vuxen och dealr till sig ett byte; barnet får en smaskig hallonbåt och den vuxna får guldsmycket. Är detta ok bara för att barnet "är med på det"? Eller kan man tycka att barnet inte är i position att fatta ett väl grundat beslut?
  • Miss Maya

Enligt lag är det våldtäkt, ja, men i praktiken så är det ju inte det i exemplet ovan. Jag tycker det är FEL att lagen säger att ALLT är våldtäkt på det sätt det gör, utan undantag.

k girl skrev 2009-06-08 15:37:44 följande:
    Enligt lag är det våldtäkt. Flera av oss som röstat på det alternativet är också medvetna om det.
Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?